En-rörs transceiver för 80 m

Nu säger nog någon modern radioamatör att allt det där krånglet du byggt kan man få i en modern liten IC-krets med minne och alla möjliga finesser - då säger jag, det örat lyssnar jag inte på. Eller hur var det nu han sa, han Stenmark, med skidorna?

/Bengt

Nu måste jag bestämt protestera herrn!

Det har väl sina belöningar och utmaningar att t.ex träna upp PIC12F675 att bete sig som en anständig bugg, utan buggar. Mindre än 2K flashminne, 64 byte RAM och 128 byte EPROM ;)

Förresten, är kniven ett hembygge?
 
Last edited:
Kniven är ingen kniv utan en "enpaddlig manipulator" men kan användas som kniv om prick-streckpolskruvarna kopplas samman.

Den är tillverkad i runt 10-20 exemplar av en duktig instutitionstekniker på universitetet eller om det var högskolan här i Lund 1970-71. CZR kan berätta mer - var det inte så? Tror att den kostade en femtiolapp. Fungerar fint men lite lyxig till rörbuggen så jag får nog svänga ihop en riktig manipulator av ett avbrutet Sandviken bågfilsblad och några varv "elektrikertejp" den klibbiga typen dom fanns förr - det var ju så man gjorde. Min första manipulator hade två bockade spik som kontaktpoler. Den användes sedan några år på klubben här i Lund, i många contests.

Jaså PIC12F675 är så bråkig. Jo, jag ser hur mina kunder och uppdragsgivare svettas med sina buggiga program och pillar med små SMD-komponenter under mikroskopet till vardags här i labbet. Då är det skönt att ha rörtekniken och det gamla som avkoppling på fritiden.

/Bengt
 
Kniven är ingen kniv utan en "enpaddlig manipulator" men kan användas som kniv om prick-streckpolskruvarna kopplas samman.

Den är tillverkad i runt 10-20 exemplar av en duktig instutitionstekniker på universitetet eller om det var högskolan här i Lund 1970-71.
CZR kan berätta mer - var det inte så? Tror att den kostade en femtiolapp.

Då jag bodde på Klostergården i Lund hade jag en granne (Arne) som jobbade som instrumentmakare på LTH. Han erbjöd sig att tillverka några handpumpar och paddlar till -EQL o mej när han fick reda på vad vi hade för hobby.
En del andra lundahams blev också lyckliga ägare till dessa CW-nycklar i början på 70-talet.
 
Rakt och snyggt Bengt. Hur mycket tid har du lagt med blyertspennan och pappret innan du placerade ut alla komponenter?

Mitt Eddystone-bygge har inte en rak pryl någonstans.....:(
 
Arne hette han. Ja det kommer jag ihåg nu.

Jag har min nyckel kvar i samlingen. Tog fram och kikade på den, ett gott hantverk får man säga för några NC-maskiner fanns väl inte i instrumentverkstaden då?

attachment.php


Behöver snart målas om efter så många års hamrande på banden. ;)

Har du dina paddlar och nycklar kvar Ingvar?

/Bengt
 

Attachments

  • 46.jpg
    46.jpg
    65 KB · Views: 557
Bjarne skrev: "Rakt och snyggt Bengt. Hur mycket tid har du lagt med blyertspennan och pappret innan du placerade ut alla komponenter?"
---

Denna gång gjordes ingen skiss alls. Jag bestämde måtten för chassiet efter transceiverns, och sedan placerade jag de båda rören och reläet på rad till höger så att det skulle bli plats över till en av några olika transformatorer som var kandidater. Det ena gav det andra ungefär som man lägger pussel. Nu är det ju inte HF så ledningsdragningen är helt okritisk. Då kan man bygga lite på gehör tycker jag. Dock är jag petig på att få allt på linje och i vinklar och försöker hålla mig till 25 mm moduler eller jämn fördelning etc.

Men jag ser nu att om apparaten skulle serietillverkas så finns mycket att produktionsanpassa! :rolleyes:

Dock tog det väl två år från det jag fick för mig att börja bygga tills BDZ triggade mig i förrgår och då tänkte jag att nu är det dags. Passar ju perfekt som tillbehör till transceivern också.

Jag funderar lite på en CQ-maskin och även om en PIC-krets gör jobbet så vore det inte fel med en motordriven kamskiva och fotocell. Automatstopp med mekaniskt tidur för repetition. Vad tror du om en sådan mackapär Bjarne?

/Bengt
 
Bjarne skrev: "Rakt och snyggt Bengt. Hur mycket tid har du lagt med blyertspennan och pappret innan du placerade ut alla komponenter?"
---

Denna gång gjordes ingen skiss alls. Jag bestämde måtten för chassiet efter transceiverns, och sedan placerade jag de båda rören och reläet på rad till höger så att det skulle bli plats över till en av några olika transformatorer som var kandidater. Det ena gav det andra ungefär som man lägger pussel. Nu är det ju inte HF så ledningsdragningen är helt okritisk. Då kan man bygga lite på gehör tycker jag. Dock är jag petig på att få allt på linje och i vinklar och försöker hålla mig till 25 mm moduler eller jämn fördelning etc.

Men jag ser nu att om apparaten skulle serietillverkas så finns mycket att produktionsanpassa! :rolleyes:

Dock tog det väl två år från det jag fick för mig att börja bygga tills BDZ triggade mig i förrgår och då tänkte jag att nu är det dags. Passar ju perfekt som tillbehör till transceivern också.

Jag funderar lite på en CQ-maskin och även om en PIC-krets gör jobbet så vore det inte fel med en motordriven kamskiva och fotocell. Automatstopp med mekaniskt tidur för repetition. Vad tror du om en sådan mackapär Bjarne?

/Bengt

Jag tror att det passar till 100% med dig Bengt....;)... Jag är glad att du fortfarande sätter "griller" i huvudet på mig. Jag har monterat in en spotfunktion i min rörsändare, men det kräker fortfarande i mottgaren när jag "spotar"....ok jag vrider ner känsligheten (ökar återkopplingen).....får kanske bli varsitt aggregat till TX/RX......väldigt instruktivt att följa dina upptåg Bengt:....:)
 
Last edited:
Smoketest.

Nu är det ljud in min variant också, inte vackert än men dock kan jag lyssna på 80m CW. Jag förstår precis känslan en byggare på 50-60 talet fick, när strömmen kopplades på första gången, förväntan att få något ljud var enorm och så..... var det knäpptyst i högtalaren. Snabb felsökning, läst fel på schemat 8 och 6 skiftade, snabb ändring och lyckan är total när det är ljud i högtalaren.

attachment.php


Nu kommer nästa steg, optimering. Just nu låter det hemskt, chripig ton och lågt ljudtryck i högtalaren. Men det är ju detta som är så roligt, små framsteg hela tiden som är lärorika och kräver att man både tänker till, jagar komponenter och läser på tekniken.

//Kent
 

Attachments

  • mmj_ecl82_trcvr.jpg
    mmj_ecl82_trcvr.jpg
    60,8 KB · Views: 537
Åhhh, vackert, välkommen till den virtuella "Radioklubben röret" - klubben med glöd - Kent! :)

Jag hörde viskningar om att fler radiobyggare fått fart på sina alster i dagarna. Vi väntar med "anodspänning" på de bilderna...

/Bengt
 
Det stämmer Lasse, de är väldigt smidiga att jobba med när man labbar. Kan verkligen rekomendera dem. Jag har själv ett par i labblådan.

73/Kent
 
Hålen är dom för oktalsockel eller och dom där små plåtbitarna som täcker hålen köper
man dom eller gör man dom själv ? Jag har på gång ett stereo slutsteg efter en ritning
på nätet med två entaktkopplade EL 84:eek:r och en ECC81 så jag samlar på komponeneter
så där gäller det noval sockel.

mvh Lasse sm0ydo
 
Last edited:
Hålen är dom för oktalsockel eller och dom där små plåtbitarna som täcker hålen köper
man dom eller gör man dom själv ?

Hålen passar de flesta oktalsocklar och det följer med en hel påse brickor som för socklar till 9- och 7-poliga rörhållare, samt brickor för potentiometrar, omkopplare och olika standardkontakter. Dessutom finns det några oborrade brickor för egna varianter.

Jag har också använt detta enhetschassie vid mina senaste byggen och labbandet blir mycket enklare och smidigare. Det är även väldigt enkelt att flytta olika komponenter om man kommer på en alternativ placering.
 
Nätdelen till enrörstransceivern nästan klar

Nätdelarna till apparaterna som byggs här i mitt laboratorium brukar komma sist i planeringen om de ens byggs. På något sätt är nätdelar ospännande och mest ett nödvändigt ont. Inte är det alla gånger så lätt heller när det som finns i junkboxen är det som bör användas. Ibland tar det därför mer tid att leta, mäta upp, provkoppla och pussla ihop komponenterna än det tar att klippa till plåtbitarna och bygga ihop apparaten. Å andra sidan är det väl hela resan från första idén fram till en fullt färdig fungerande apparat som är det roliga. Är det inte därför vi bygger - för att det är kul och håller hjärnan i trim, liksom morsetelegrafi?

attachment.php


Nätdelen mekades ihop igår och är nu så pass klar att den lämnar 6,3 V glödspänning och c:a 250 V anodspänning till pentoddelen som LF-förstärkare i mottagaren och som sändare. Även en stabiliserad +150 V spänning ingår för trioddelen i mottagaren så den håller sig stabil i frekvens och återkopplingsgrad.

attachment.php


Dagens helt oplanerade sidoprojekt blev denna lilla sak bestående av 1 st 0-500 mA instrument och en 10 k effektpotentiometer plus fem polskruvar.

attachment.php


Å ena sidan en onödig sak att bygga men ack så praktisk när små nätdelar skall avprovas. Varför byggdes inte en sådan för 40 år sedan? Saken är inget annat en en variabel konstbelastning för att underlätta experimenterandet.

Nätdelen som syns på första bilden ovan, är just nu försedd med ett L-ingångsfilter med en drossel på 3H som klipptes ut ur en gammal BC-radio. Lite låg induktans men den gav ändå förvånansvärt bra resultat, dvs rimligt konstant utspänning när lasten ändrades från mottagarens 42 mA till sändarens 65 mA.

De två rören i nätdelen, till höger sitter ett OA2 150V stabilisatorrör och till vänster ett aluminiumrör. Här hade jag först tänkt mig ett 6X4 men efter div mätningar tyckte jag inte att jag hade råd med så stort spänningsfall som sådana likriktarrör orsakar, så jag smög in fyra dioder i brygga i stället. De sitter med benen hårt nedtryckta i rörhållaren med en rörskärm över så ingen skall upptäcka fusket. Resultatet blev betydligt högre spänning men framförallt mindre påverkan av belastningsändringarna.

Nu återstår bara lite småfix med ledningsdragningen. Även några Jones-kontakter behövs för att koppla ihop de olika enheterna med varandra. När det är klart så kan det hända att APQ:s DSB-sändare plockas ihop på ett "standardchassie". Bara att ansluta till den nya nätdelen och antenn - och en sån där grej man pratar i - med kolkorn.

/Bengt


.
 

Attachments

  • 48.jpg
    48.jpg
    77,6 KB · Views: 497
  • 49.jpg
    49.jpg
    77,4 KB · Views: 487
  • 50.jpg
    50.jpg
    73,7 KB · Views: 518
Last edited:
Rör-bug/keyer

Efter komponentletandet i den något utspridda junkboxen, har grovplaneringen av W9TO keyer påbörjats...

/Lasse
 

Attachments

  • w9to.jpg
    w9to.jpg
    35,3 KB · Views: 87
Back
Top