En-rörs transceiver för 80 m

Min En-Rörs TRX

Så här ser min TRX "Modell Mk1 Melissa" ut just nu sedd från baksidan.

Nu är det säkert någon som går i "spinn" och tappar skruvmejseln då jag blandat in transistorer, men det bjuder jag på. Det är möjligt att jag omvärderar detta med transistorer nästa vinter...

Det fanns inga passande kristaller i junkboxen så det fick bli en VFO. En sådan hade jag liggande vilken efter lite modifiering passade fint i detta projekt. VFO,n sitter till vänster väl skärmad.
Spolburken till höger som innehåller detektorspolen liknar en filmburk men är försvarets reservdelsburk för vaccumförpackade kondensatorer ano 1955. Lätt att skruva av burken som har locket skruvat i chassiet.

Den synliga spolstommen är en Melissa hårspole, sådana finns ofta nära dig i olika färger och diametrar. Perfekta som spolstommar. Man ska skrapa bort skräpet på stommen ordentligt om man vill undvika sektionslindning.
Röret är just nu ett PCL82 och övergångstrafon mellan triod och pentod är en Sennheiser TMB 103 "Breitband Miniatur-Ubertreger" 1:15. Kostar skjortan ny men är gratis från junkboxen.

RX täcker 3500-3800 kHz. Tx 3500-3590 kHz.

Den mesta tiden har gått åt till att leta komponenter i junkoxen. Jag har lite småpyssel kvar innan den är helt färdig. Kommer förmodligen att ha separata antenningångar då jag alltid lyssnar på Harold-antenner. Sändaren kommer att gå på min vertikal då jag nästan uteslutande kör DX. Men om det blir några DX med denna TRX återstår att se.

// Göran
 

Attachments

  • melissa.jpg
    melissa.jpg
    96 KB · Views: 86
Hej Bengt jag tänkte ta och försöka bygga kristalltestaren jag har hittat en stor

Hioki Vu meter i min skrotlåda men vridpoten som var på 20k enligt schemat

där har jag en på 25k går det lika bra att använda eller?

mvh Lasse sm0ydo
 
Fösta QSO´na genomförda med "En-rörs -TRX"

Det är helt klart svårare med QRP än de effekter jag normalt använder vid DX. Man får använda mer tid.
Reverse Beacon från SK3W rapporterade igår em, 18 dB och idag körde jag SM6AAL. Premiär QSO var med SM7CHX.
Men jag har mer att jobba med. Jag får ut knappt en watt ur pentoden hur jag än vrider och vänder på min hårspole, knappast mätbart på mina instrument.
Det är något som inte stämmer trots att allt ser OK ut. Målet är i varje fall krama ur 5 watt. Mottagaren är helt OK vad gäller känsligheten.

//Göran
 
Hej Bengt! Vad jag fnissade när jag såg att du fått tag på ett felsökningsrör!!
Jag hade ett antal sådana rör i rockfickorna när jag jobbade på Radarskolan i Göteborg. Det är säkert nåt av dom du fått tag i, hi hi. För övrigt är jag ytterst avundsjuk på dina fina nya "gamla" byggen. Varför köpa nytt och dyrt när man kan dyka ner i junkboxen och hitta det mesta man behöver.... keep up the good work.
SM3GFN Ingvar
 
Ja det var ett lurigt rörfel Ingvar!

Just hemkommen från loppisen i Eskilstuna där jag passade på att fylla på junkboxen med nya gamla bra att ha saker. Det gäller att ha god sortering på alla viktiga nyckelkomponenter som ingå i varje konstruktion. Då klarar man sig i regel med att improvisera fram sina byggen a la Kajsa Warg - Man tager vad man haver - Den som inte är sin egen kock få nöja sig med käka färdigmat i plastförpackningar. Hur smakligt är det? Näää, tänkte väl det.

/Bengt
 
Den som inte är sin egen kock få nöja sig med käka färdigmat i plastförpackningar. Hur smakligt är det? Näää, tänkte väl det.

/Bengt

Man kan dra vissa paralleller mellan "plastradio" och "hästlasagne"...

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Det korrekta uttrycket är ”Man tager om man så hafva kan ...”.

"En annan känd närking", Torsten Ehrenmark, skrev om mamsell Warg i sina memoarer. Hon har gett upphov till många förvanskningar både under sin tid och efter.

Andra tänkvärda ord i sammanhanget; "Människan har inte hittat något som ger mera lycka än ett bra värdshus eller en krog” av dr Samuel Johnson eller varför inte den store matfilosofen Brillat-Savarins
”Nöjet vid bordet tillhör alla åldrar, alla stånd, alla länder och alla tider. Det kan förenas med alla andra nöjen och håller sig i det sista för att trösta oss över förlusten av de övriga" ur "Smakens fysiologi" från 1825.

Nä, nu blir jag hungrig...:)

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 

Attachments

  • brillat-savarin.jpg
    brillat-savarin.jpg
    32,6 KB · Views: 94
Last edited:
Den som inte är sin egen kock få nöja sig med käka färdigmat i plastförpackningar.

Senast jag rotade i lådan behövde jag en 22nF högspänningskonding, allt jag hade var en förfärlig massa 1nF lågspännings dito...en bit VERO-board senare så var saken biff! (pun intended)

"..men det går lika bra med selleri" apropå mat ;)
 
...en bit VERO-board senare så var saken biff! (pun intended)
"..men det går lika bra med selleri" apropå mat ;)

Eller varför inte detta som den tidigare nämnde Brillat-Savarin sammanfattade tingens ordning med:
"La découverte d'un mets nouveau fait plus pour le genre humain que la découverte d'une étoile"

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Eller varför inte detta som den tidigare nämnde Brillat-Savarin sammanfattade tingens ordning med:
"La découverte d'un mets nouveau fait plus pour le genre humain que la découverte d'une étoile"

73/
Karl-Arne
SM0AOM

Resan på väg till målet är ibland mer angenäm än målet självt,
är målet av delikat karaktär smörjer jag förnöjt kråset under stjärnornas sken.
 
Back
Top