En till trafo

SM0YDO

Well-Known Member
image.jpg Hej jag hänger på med en till trafo som jag undrar över vad den är till för
Här kommer det en bild
 
Tack för svar jag är dålig på tyska undrar ljust om den är till en transistor eller rörförstärkare typ en singel end eller pushpull förstärkare den Röda och Blåa tampen är av grövre enledare
Så det borde vara sekundärlindningen tycker jag

Mvh Lasse sm0ydo
 
Last edited:
Ev är den bruna av samma dimension som blå och röd, i så fall är det 4 resp 8 Ohm ut till högtalare. Bara att motståndsmäta och se om de tre hör ihop.
Låga resistanser men det bör gå att finna gemensam och 4 resp 8 Ohm lindningen
Möjligen skulle den bruna kunna vara skärm. Som kan finnas mellan lindningarna.

Vit och gul bör då vara högohmig, exvis 500 - 2 kOhm.

Inga data om hur stor den är, men jag uppskattar den till c:a 60 mm bred och då bör den fixa 5 W från ett rörsteg.

En kort tid fanns dock transistorslutsteg med trafo utan att vara Push Pull.
I så fall har du omkring 20 - 50 Ohm på gul och vit.

Ibland syns trådimensionen där lacktråden kommer ut ur slangarna, likt primärlindningen.
Men det kan vara en kopplingstråd ifall lindningen har väldigt smal tråd.
0,1 - 0,2 mm för primär till rör.



SM4FPD
 
Är transformatorns kärna bladad med luftgap så är den förmodligen avsedd för ett "single ended" rörutgångssteg.
Mät omsättningen och lindningarnas resistans.
Även transformatorn fysiska mått säger en hel del.
 
Single-ended trafar brukade väl vara avsedda för ECL82, ECL86, EL84 eller EL86...
 
Single-ended trafar brukade väl vara avsedda för ECL82, ECL86, EL84 eller EL86...
Helt visst, men de fyra nämnda krukorna ställde olika krav på transformatorn. ECL82 ville att transformatorns primärimpedans skulle vara 4,5 kohm, ECL86 ville ha 7 kohm, EL84 5 kohm och EL86 2,5 kohm. Så det gick ju inte bra att använda en och samma trafo till olika rör.
 
Hej jag ska undersöka Trafon i helgen när jag är ledig ifrån jobbet i veckorna är jag mest trött efter
Jobbet pga långa resvägar fram och tillbaka med buss och tvärbanan men jag försökte häromkvällen
Att blotta koppartrådarna med ett avskalningverktyg som ligger i dom olika slangarna och
Det ligger en tvinnad koppartråd som förmodligen är emaljerad som jag försökte att mäta
På med en Fluke 77 utan att lyckas få kontakt på dom tunna trådarna så jag ska värma bort
Emaljeringen med en 60 W lödstation och få på lite lödtenn och eventuellt löda på några tampar
Att ha och mäta på med Fluken.


Mvh sm0ydo
 
Hej nu har kollat lindningarna med min Fluke dom två grövre lindningarna är 0,7 till 0,8 Ohm
Brun har ingen kontakt vit och gul är 640 Ohm så brun ser ut att vara en skärm inuti trafon

Mvh Lasse sm0ydo
 
Back
Top