enkel stegmatad portabelantenn?

SA2CEM

Well-Known Member
Hade tänkt köra lite radio från husvagnen i helgen.
Skulle vilja ha tips på en antenn som går snabbt att kasta upp i ett träd eller två.
Det är främst 40m och 80m som är intressant och skulle vilja prova köra stegmatat för första gången så konstruktionstips på en öppen feeder är uppskattat.
Har en enkel manuell MFJ tuner som klarar balanserad matning med inb. 4:1 balun och en rulle DL-1000.
 
CEM de APQ

Hej. Bästa tipset jag kan ge dig; titta i ARRLs Antenna Handbook.

Beträffande MFJ Tuner. Är balunen placerad på ingången eller utgången? Med utgången, alltså närmast antennfeedern.

Lycka till.

73
Bengt
SM6APQ
 
Det behöver inte vara så krångligt. Jag satt för något år vid Kaitumälven i Lappland med fiskegrejor och en KX1:a. Hade en rulle 0,5 kvadrats tråd också och den oumbärliga silvertejpen.

La två trådar parallellt med någon cm. mellanrum, klippte små stumpar av silvertejp och drog runt trådparen var halvmeter. Efter att ha så ha fått till några meter stege blev resten av tråden i vart ben en dipol.

Jag har byggt in en tuner i KX1:an och med den stämde jag av på 80.40-30-20 mb. En provisorisk antenn, men den fungerade och jag använder den fortfarande trots att det var ett provisorium. Men varför laga något som inte är sönder?
 
Om man inte tvinnar ut DL-1000 trådarna så fungerar de utmärkt som "skosnöre".
Z ligger i området 100 Ohm.

Brukar köra med 30m DL-1000 när jag kör 80m portabelt, 20m tvinnas ut till dipolbenen
de resterande 10m används för matning av antennen. några kraftiga buntband fixerar
matningpunkten.
 
Intressant det där med skosnören. Funkar en 80m dipol att stämma av till 40m? Jag inbillar mig att det blir för stor missanpassning trots stegmatat / skosöre.
Är det bättre att kanske köra 15m dipolben?

Jag har en del att lära inom detta område och får baske mig införskaffa en arrl antenna bok.
Men det hinner jag inte till imorrn så därför tänkte jag "fuska" lite och köra på ett beprövat koncept.

APQ: tunern är en Versatuner 901B. Om balunen sitter på in eller utg. vet jag ej.
 
Man kan tänka sig udda antal kvartsvågor för 40m som matarlängd.
10m, 30m och så vidare. Det är bara det att det blir rätt höga spänningar
vid matningspunkten och jag tror inte isoleringen för DL-1000 klarar det.

Detta givet att du har en 2*19,5m dipol matad via "skosnöre"
 
Back
Top