Enkelt elektronik-problem?

Det som är lätt att förbise när man beräknar tidskonstanter är att formeln T = RC bara
gäller när kondensatorn är obelastad.

Om man har en parallellresistans så kommer den att påverka tidskonstanten så att den blir kortare.
Man behöver beräkna Thevenin-Norton-ekvivalentkretsen för att få rätt värde.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Arne!

Vill du köra denna uppställning i ditt datorprogram?

Detta var vad jag menade i mitt tidiga inlägg i tråden. :)

/ Ingvar
 

Attachments

  • schematic2.GIF
    schematic2.GIF
    3,4 KB · Views: 1.057
@Ingvar:

Det blir så här:

trace2.gif

...istället för så här:

trace.gif

(OBS olika skalor på Y-axel)
 
Tack Arne!

Har du någon bra idé att fixa en fördröjning av relä-tillslag?
Eventuellt med hjälp av någon halvledare i kombination med ett PTC- eller NTC-motstånd?
Det verkar som några sekunder var önskemålet.
Men det är kanske inte längre aktuellt...

/ Ingvar
 
Last edited:
Kul att min enkla fråga fortfarande diskuteras! Efter en vecka på resande fot så har jag inte riktigt följt med. Men nu läser jag med nöje och konstaterar att det alltid finns bra och engagerad hjälp här i dessa fora! :). Det blir säkert fler frågor när jag kommit ännu längre in i mitt nybörjar-QRO-bygge!

Jag har släppt problematiken och tagit genvägen genom att titta hur andra gjort och minskat motståndet några 100 ohm. Nu klickar reläet glatt som det är tänkt!

Angående andra lösningar så har jag sett flera ute på nätet som ofta inbegriper en timer-krets runt en 555:a. Förstå-sig-påarna säger att det blir bättre eftersom reläet då klickar vid en tydlig och bestämd tidpunkt snarare än att "börja darra litet" när spänningen börjar närma sig punkten där reläet "nästan" drar. Andra lösningar är att använda ett timer-relä. Men dessa kostar några hundra och det kanske inte riktigt är befogat när man bygger själv. Det flesta hembyggare på nätet och litteraturen verkar tycka att den enkla RC-krets+relä-lösningen duger!

Snart dags för det första HV-testerna! Yepp.....! ...locket påskruvat och handen i bak-fickan!



Tack Arne!

Har du någon bra idé att fixa en fördröjning av relä-tillslag?
Eventuellt med hjälp av någon halvledare i kombination med ett PTC- eller NTC-motstånd?
Det verkar som några sekunder var önskemålet.
Men det är kanske inte längre aktuellt...

/ Ingvar
 
Är man rädd om reläkontakterna så undviker man helst lösningar när reläet "smyger" upp mot tillslagsspänningen. Vid hög belastning kan kontaktstudsen göra att det blir brännskador på kontaktytorna.

Vis av surt förvärvade erfarenheter vill jag avråda från timer-kretsar byggda runt 555.
Den har stor spridning på tidskonstanten, och kan lätt bli HF-känslig.

Den metod för tidsfördröjning som jag själv helst använder är en fördröjningskrets byggd runt
CMOS Schmitt-triggern MC4093. Den har så höga impedanser att man lätt får till fördröjningar
på 10-tals sekunder med "rimliga" komponentvärden. Dessutom är den inte känslig för "falsk-triggning" som de fördröjningskretsar vilka bygger på monovippor.

Jag antar att fördröjningen ska användas för en "soft-start". Det finns då ett annat sätt som inte bygger på reläer, utan på att det sitter NTC-motstånd i serie med transformatorns primärlindning.
Sätter man 2 - 3 stycken av Rhopoint SG-160 i serie med primären så brukar det gå bra till och med i byggnader med 10A säkringar eller dvärgbrytare i gruppcentralen.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Motstånden KA nämner finns i ELFA och i artikelnummer serien 60-291-69
Jag har själv använt dessa och de tar bort strömstöten vid start av stora trafos mycket effektivt.
Nästan magiskt, ett så litet motstånd, som en femtioöring.
Men skall man ladda upp stora kondensatorbatterier kanske det ändå behvös lite längre tid.
Själv tänker jag mig en lösning med en tvåstegs strömbrytare.
Där du väntar några sek innnan andra steget vrids in. Som en gammaldags Y D omkopplare....
SM4FPD
 
Jösses! 83 kr styck... typsikt Elfa.

Motsvarande finns på Digi-Key SL22 2R515, 1,26 Euro styck.

Fri frakt på order över 65 Euro. Bara att beställa litet mer prylar till hälften av Elfas priser, så får jag det direkt till Brevlådan!




Motstånden KA nämner finns i ELFA och i artikelnummer serien 60-291-69
Jag har själv använt dessa och de tar bort strömstöten vid start av stora trafos mycket effektivt.
Nästan magiskt, ett så litet motstånd, som en femtioöring.
Men skall man ladda upp stora kondensatorbatterier kanske det ändå behvös lite längre tid.
Själv tänker jag mig en lösning med en tvåstegs strömbrytare.
Där du väntar några sek innnan andra steget vrids in. Som en gammaldags Y D omkopplare....
SM4FPD
 
Tänkte testa termistor-grejjen på ett annat bygge. Behöver jag ha dem på båda primäranslutningarna? Eller räcker det på den ena?



Är man rädd om reläkontakterna så undviker man helst lösningar när reläet "smyger" upp mot tillslagsspänningen. Vid hög belastning kan kontaktstudsen göra att det blir brännskador på kontaktytorna.

Vis av surt förvärvade erfarenheter vill jag avråda från timer-kretsar byggda runt 555.
Den har stor spridning på tidskonstanten, och kan lätt bli HF-känslig.

Den metod för tidsfördröjning som jag själv helst använder är en fördröjningskrets byggd runt
CMOS Schmitt-triggern MC4093. Den har så höga impedanser att man lätt får till fördröjningar
på 10-tals sekunder med "rimliga" komponentvärden. Dessutom är den inte känslig för "falsk-triggning" som de fördröjningskretsar vilka bygger på monovippor.

Jag antar att fördröjningen ska användas för en "soft-start". Det finns då ett annat sätt som inte bygger på reläer, utan på att det sitter NTC-motstånd i serie med transformatorns primärlindning.
Sätter man 2 - 3 stycken av Rhopoint SG-160 i serie med primären så brukar det gå bra till och med i byggnader med 10A säkringar eller dvärgbrytare i gruppcentralen.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Det räcker med den ena branschen. Sätt ett par-tre stycken i serie så brukar det bli bra.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Back
Top