"Fasskena" i tolvvoltsvärlden?

SA6APZ

Well-Known Member
Ja i brist på bättre ord så skrev jag fasskena i rubriken, men vad heter det egentligen? Kopplingsplint? Det jag är ute efter är att grena upp en 12-volttsmatning (ja egentligen 13,8 V) till flera anslutningar. Både separat avsäkrade (gärna med flata bilsäkringar) och som "gruppledningar" där flera förbrukare delar på en säkring. Detta måste ha gjorts tusentals gånger hemma i schacken runt om i landet. Ni som har gjort det snyggt och prydligt, dela med er! :)
Det handlar inte om några jättestora strömmar. Nätaggregatet levererar ca 20 A.
 
Det finns färdiga köpevarianter med bilsäkringar. Tyvärr ganska dyra. Man hittar dem om man googlar på "rigrunner". MFJ marknadsför kopior av tveksam kvalitet.
 
Mycket beror väl på hur man går vidare från "plusskenan", så att säga. Hur ansluts de olika förbrukarna? Jag har ofta hamnat i ett läge där jag har en "plus-buss" (avsäkrad), med ett antal bananhonor och en minus-buss med motsvarande antal honor (får man använda uttrycken numera?) och de använda apparaterna har egna matningskablar med motsvarande stift ("hanar", hmm...). Användaren förutsätt kunna hålla ordning på + och - genom färgkodning/logik. De TRX jag använder har egen säkring, eller kabelsäkring, så individuell avsäkring av "uttagen" har inte varit påkallat, men "bussen" är säkrad med lämplig strömbegränsning för strömkällan/huvudkablaget. På ett ställe (mobilt shack) är strömkällan 2 st 100 Ah bilbatterier, så det finns såklart motiv att säkra med eftertanke, och där finns som sista försvarslinje 80 A huvudsäkringar.
 
Det kanske får bli en tur till Biltema i helgen...
Möjligen att nedanstående produkter löser uppgiften.
 
Den här kör jag med hemma
 
Lite sent svar.
Jag har byggt några olika fördelningar anpassade efter behoven.
Bilden visar den gamla fördelningen som är inbyggd i en aluminiumprofil.
Gamla fördelningen krympt.jpg
Matningen via en äldre variant av Powerpole. Spänningen övervakas via ett inbyggt instrument och alla utgångar är avsäkrade med flatstiftssäkringar. Utgångar: Polskruvar, Hellakontakter-16mm, cigarettuttag-20mm och längst till vänster i bild dubbla USB uttag.
USB uttagen går via en strömbrytare så man kan minska störningsdimman som verkar ingå på köpet genom att stänga av dom när de inte behövs.

Tyvärr upptäckte jag vid ett tillfälle att övergångsresistanserna i Hellakontakterna var för hög och spänningsfallet blev för stort vilket märktes vid långvarig batteridrift när batterispänningen sjunkit ner mot 12 volt.

För att slippa det problemet har jag numera gått över till PowerPole och med lite kreativ montering fås en mycket smidigare fördelning med full valfrihet över vad jag vill koppla in på fördelningen.
PP fördelning krympt.jpg
Matningen kommer in via 75A PowerPole kontakter matad från batteriet i bakluckan med 16mm² batterikablar av ren koppar. De fem utgångarna har varsin sladdsäkring av flatstiftstyp.

Riggarnas matningsledningar har nu skarvats med PowerPole så jag kan välja om jag ska använda riggarna med kontakter eller ansluta dom direkt till den nya fördelningen.

Det bakre batteriet används ute på samband och har, när sol finnes, laddning via solceller.

Förbindelsen mellan det bakre batteriet och bilens ordinarie elsystem har dimensionerats så att maximal ström mellan batterierna begränsas till strax under 20A.
Begränsningen skapas av en resistans på cirka 150milliohm bestående av den sammanlagda resistansen i säkringar, avstörningsfilter och ledningsresistansen i den långa 2,5mm² ledningen som binder samman batterierna vid bilens bakre säkringsbox.
 
Back
Top