FM, 1750 Hz CTCSS, bred eller smal FM?

SM4FPD

Well-Known Member
Ja hur gick det egentligen?
Är 1750 Hz utfasad? skulle ju bort 2014.
Förekommer det att någon använder CTCSS?
Smal FM, dvs +-2,5 kHz för att göra mer plats på 12,5 kHz frekvensdelning, finns det?

Hörde något som liknade ett rykte, att 1750 Hz var tillbaka, är det någon sanning i det?

Vad gäller deviationen så verkar fortfarande köras vad som helst, från +-0,3 kHz till +-15 kHz.
Vissa drunknar totalt i minsta brus, andra orsakar kraftig dist i mottgarens filter och får brusspärren att tycka att det är brus och stänger för varje ord.

Standarder som preemphfasis och deempfasis, verkar helt bortglömt numera. Vissa lågpris FM-stationer verkar ha fått besparingskrav på mikrofonförstärkaren.

Blev något bättre överhuvudtaget?

Själv har jag tröttnat och ställt tillbaka mina FM-stationer till 16k0F3, dvs +-5 kHz dev, som ändå går bra med 12,5 kHz frekvensdelning.
Sänder dock alltid 88,5 Hz subtone.
Relästationer är för det mesta onjutbra att lyssna på.

Frågan man någon på en relästation om vilken standard klubben har för deviation bandbredd etc så blir svaret "vet ej", "skiter i"..

Ja att tro att något går att ändra på, var väl optimistiskt ändå, det får man ju förstå så här i efterhand.

SM4FPD
 
1750Hz eller subton ser jag som ett ickeproblem. Subton är ju ett smidigt sätt att gå in på RPT eller låta RPT också sända subton som öppnar din radio. Värre är ju dessa digitala moder som blandats in på de analoga RPT-frekvenserna. Där borde det enas att analoga(FM, w/n.) och digitala moder inte får dela samma frekvens..

/Sven.
 
Det blir ju ett stort problem ifall det används samma subton på RPT-frekvenserna inom distrikten och speciellt vid konditioner. Det är just interferenser mellan RPT som man vill slippa.

/Sven.
 
Det blir ju ett stort problem ifall det används samma subton på RPT-frekvenserna inom distrikten och speciellt vid konditioner. Det är just interferenser mellan RPT som man vill slippa.

/Sven.
Jo jag förstår men iom att man måste välja subton så blir det ett problem t.ex. när man reser i landet och inte vet vad som gäller.
Jag vet ju inte om jag är för svag eller om jag valt fel subton när repeatern inte öppnar.
Det blir för många variabler att hålla reda på.
Men det är ju bara vad jag tycker.
 
Hörde något som liknade ett rykte, att 1750 Hz var tillbaka, är det någon sanning i det?
Att 1750 skulle avvecklas är ett seglivat rykte som vi kanske kan ta död på? En gång fanns nog ett sådant förslag, som drogs tillbaka för flera år sedan.

SSA rekommenderar att man använder subton eller 1750 eller DTMF eller en kombination av dessa. Om detta kan man läsa här, så slipper man gissa: SSA repeaternorm
Inte heller i rekommendationen från IARU Region 1 finns något hinder mot att fortsätta använda 1750: IARU-R1 VHF Handbook

Varför en del fortfarande 2019 envisas med bärvågsöppning begriper jag inte.

73,
Jonas SM5PHU
 
Jo jag förstår men iom att man måste välja subton så blir det ett problem t.ex. när man reser i landet och inte vet vad som gäller.
Jag vet ju inte om jag är för svag eller om jag valt fel subton när repeatern inte öppnar.
Det blir för många variabler att hålla reda på.
Men det är ju bara vad jag tycker.
Lättlöst!
Innan avresa går du igenom SK6BA´s utmärkta repeaterkarta och lägger in respektive repeaters subton.
För att hålla isär kan man lägga in i banker för olika regioner/län, så är du i tex. SM4, scannar du banken för just SM4.
Svårare än så är det inte...

Personligen gick jag igenom min IC-E2820 för någon vecka sedan och det blev riktigt bra.
Tidigare har jag valt "skip" på störiga kanaler där tex. DMR funnits då IC-E2820 bara är kompatibel med FM/D-star.
Flera repeatrar har både FM/DMR eller FM/Fusion, så att lägga in Tone squelch med rätt ton gör att man bara hör när repeatern går i FM-läge.
På kanaler där det bara finns DMR har jag fått välja "skip" trots allt.

73 Kricke
 
Innan avresa går du igenom SK6BA´s utmärkta repeaterkarta och lägger in respektive repeaters subton.
För att hålla isär kan man lägga in i banker för olika regioner/län, så är du i tex. SM4, scannar du banken för just SM4.
Svårare än så är det inte...
Jovisst! bara det att jag har en mera "analog" inställning till tillvaron. Vill inte programmera:)
 
Ingen programmering krävs .
Det handlar bara om att göra enkla inställningr av sin radiostation.
Alla simplexfrekvenser i minnen lägger man sändning av subton 88,5 Hz i.
Sen är det bara att vänta till alla gör så, då kan man göra sin mottagare selektiv för 88,5 Hz.
Och slippa alla störningar och tjuvöppnande brusspärrar när man passerar störningskällor.

SM4FPD
 
Jag har förmånen att såhär i dessa tider kunna arbete hemifrån
och om det inte är något videomöte brukar en FM-pyts stå på lyssning
i bakgrunden. Att det är tyst på dagarna kan jag förstå, men det är
i princip nästan lika tyst på kvällar och helger. Där jag bor i Onsala
kan jag nå och höra repeatrar utefter kusten och en bit in i landet.

Vad det verkar finns det i alla fall här klart fler repeatrar än användare...

Nedgången kan naturligvis bero på att hobbyn idag som många andra
är av snabbt avklingande/övergående natur.

Söker man på SSA's sida med "*.Kungsbacka" eller "*.Onsala"
får man fler träffar än vad databasen kan svara. Området är
mycket signaltätt men jag anar att nedgången i aktiviteten har
med de digitala moderna att göra. D*, C4FM och DMR har fått
oss äldre sura gubbar som tillhör "00:00"-generationen att
inte orka/vilja hänga med i investeringsbehovet. För oss
dög det bra med en IC20 som "snabbtelefon".

Förr dög det med ett kanalvred. Nu bör man vara flink
i fingrarna för att med det trots allt begränsade antalet
knappar kunna programmera in repeatrarna. För några av
dom digitala moderna måste man tydligen skapa någon
sorts profil.

Det hela för tanken till UR's UNIX-kurs "Jag och mitt skal":


;)
 
Ingen programmering krävs .
Det handlar bara om att göra enkla inställningr av sin radiostation.
Mina båda VHF/UHF trx har olika inställningar och möjligherter för minnen och kanalbankar, jag förstår bara hälften och vet inte hur jag ska kunna använda detta på något bra sätt.
Någon måste tala om för mej hur det är tänkt att användas för att jag ska förstå själva principen med det hela.
Att programmera detta manuellt via radions menyer är nästan omöjligt men om man kopplar in sig till en dator med ett serieinterface så blir det genast lite lättare det har jag provat.
Den nya datorn har dessvärre ingen 9-pol D-sub så nu måste jag skaffa en ny kabel med interface:mad:
 
1750Hz är enligt mig det enda alternativet om man önskar ha någon mobiltrafik över sina relästationer.
Hur ofta håller man reda på exakt vilket område alla relästationer befinner sig i när man är ute på semester och åker?
Skall man då sitta och i värsta fall prova igenom 6 subtoner på alla 16 reläfrekvenserna med fara att köra av vägen? Jag brukar dessutom köra med gamla kommersiella stationer och då måste ju laptopen fram för att över huvudet taget kunna skifta subton, alternativt att man lägger in alla län för alla reläkanaler i minnet. Om man nu råkar ha så många kanaler att tillgå vill säga. Subtoner är ju bra om man sitter på en bas och kör relästationer men då kan man ju variera effekten för att inte öppna fler än tänkt relästation istället.

Varför inte ha både subton och 1750? Sitter man på hemma-QTH så vet man ju i regel vilka relästationer man har som man når och kan då köra subton, sedan kan mobiltrafiken med enkelhet pipa upp okänd relästation med 1750-ton.
 
Var det någon specifik anledning som föranledde förändringen från 1750-ton till subton system?
 
I mer amatörtäta områden kan det lätt bli så att du når/öppnar flera repeatrar samtidigt om de ligger påsamma frekvens. I den situstionen är det bra om man kan skilja dem åt med subtoner.
 
I mer amatörtäta områden kan det lätt bli så att du når/öppnar flera repeatrar samtidigt om de ligger påsamma frekvens. I den situstionen är det bra om man kan skilja dem åt med subtoner.

Frågan är om man behöver så många relästationer så att dom stör varandra, nåja om så är fallet är det ju bra att ha båda alternativen som jag tidigare skrev så kan de starka baserna köra med sina subtoner och ändå ge de svaga portabla och mobila stationerna möjligheten att kunna öppna närmaste relästationen.

Dessutom så borde det ju räcka med två eller tre subtoner för hela landet skulle man kunna tycka, em SK2-relä går väl knappast upp av att någon i SK7-land sitter och trycker in PTT'n.
Då skulle man ju ha några färre alternativ att förvirra sig igenom och ratta in medan man försöker hålla bilen på vägen... fast å andra sidan så ska man väl inte prata i radio medan man kör bil, eller hur var det? Där fyller ju subtonerna sitt syfte :)
 
Last edited:
ge de svaga portabla och mobila stationerna möjligheten att kunna öppna närmaste relästationen.
Just det och den relästation som då öppnar når man ju oavsett vilket län den ligger i. För mig skulle detta innebära många fler spontana försök till relätrafik.
 
Jag minns när man ville göra relästationerna tonöppnade för att slippa tjuvöppning från störninagr när de var bärvågsstyrda.
Dvs i början var relästationerna bärvågstyrda, när allt mer störningar och fler radioamatörer skaffade möjligheter att köra FM kunde relästationernan tjuvöppna vid tillfälliga överräckvidder.
Ton systemet med enton skddade mot detta.
Men det enorma gnällandet över att tonsystemet "stängde ut" de som inte hade 1750 Hz liknande gnället idag där många inte har CTCSS elelr begriper sig på hur man använder det.
Många lyckdes dock skaffa sig entonsändare, (läs: kostade på sig) i form av vissling, visselpipa, tongenerator etc.
Efter hand lyckades importerna av radiostationr få tillverkarna i jpn att sätta in entonsändare i de radiostationer som skulle säljas i SM.

CTCSS är mer än att bara starta relästationer. Idag får vi tjuvöppningar av mottgaren i bilen av alla de störningskällor vi numera har, inte bara i tätorter, utan även utefter vägar i form av LED-skyltar läckande kabel TV-nät, ja nästan överallt brusar det numera
Med CTCSS på mottagaren, den dag då de som försöker sända sänder just CTCSS kan man ha tyst och kön mottagning, och slippa brus som irriterar medpassagerare i bilen.

Ja det fanns en tid då man kunde ha högkänslig FM utrustning i bilen som endast reagerade på bärvåg från andra radioamatörer.

Jag nämnde "tillfällig överräckvidder" dvs bra konditioner på amatörradiospråk, något som ofta hände förr, när solen var mer aktiv, och något som vi säkert kommer att få uppleva i framtiden igen, kanske...... Det gjorde ju att när man tutade 1750 Hz så startade en mängd relästationer på en gång... det lät som på 27 MHz efter en tonstöt.

Allt kräver dock att man läser handboken till sin radio, lär sig hur CTCSS funkar och gör prov och experiment med att använda CTCSS.

SM4FPD
 
Jag laddade nu ner en repeaterkarta och kan bara konstatera att väldigt många använder fortfarande 1750Hz, vissa endast CTCSS och andra både och.
Detta blir ju helt klart förvirrande och man kan inte vara helt säker på att radion är rätt inställd. Får man inte igång relästationen kan man ju börja misstänka att man har programmerat fel.
För att vara helt säker skall alla använda samma system eller så ska din radio kunna prova flera olika subtoner med en enkel knapptryckning utan att behöva leta i menyer.
 
Back
Top