FM-Nätet stängs 2022

Jag är ofta för spännande tekniknyheter, speciellt om det handlar om radio. Självklart har jag skaffat en DAB-radio för utvärdering, men det var ganska värdelöst att försöka använda den så som jag använt FM-radio. Ett evigt hackande i ljudet.
 
Mindre genomtänkta förslag har tyvärr aldrig stoppat politiker eller lobbyister från att genomdriva dessa. I synnerhet när större delen av kostnaden läggs direkt på privatpersoner och endast några 100 miljoner tas av skattemedel.
- Utskrotning av flera miljoner funktionsdugliga apparater (10/hushåll?)
- Utbyte av alla sändarstationer i FM-nätet.
- Högre frekvens och lägre effekt kräver fler stationer. (x6 har nämnts)
- "Energibesparingen" som framhålls i förslaget, faller bort när miljoner apparater drar mer energi än tidigare.
- Föreslagen bitrate i DAB+ ger sämre kvalitet än dagens FM-nät.
Finns naturligtvis fler skäl att anföra mot det föråldrade DAB-systemet och dess variant DAB+
DAB-systemet är ett hot mot svensk radio | Brännpunkt | SvD
Digitalisering en ödesfråga för radion | Brännpunkt | SvD (läsvärda kommentarer)

Vore intressant om det finns någon här på forumet med argument för DAB+ !
 
Övergången till digitala TV-utsändningar gav mig en hel del problem. Med TV-mottagningen i mina föräldrars sommarstuga. Så småningom insåg jag att det var nödvändigt att avverka träd längs en "gata" i riktning mot TV-sändaren. Idag är mina föräldrar borta, och det är jag själv som äger stugan. Jag har nu fått till TV-mottagningen så pass att jag kan se de "fria" kanalerna utan problem. Men jag är inte säker på att betalkanalerna skulle gå lika bra. (Olika MUX-grupper). I motsats till mina föräldrar kan jag klara mig utan TV3 och TV5 i stugan. Det var de kanalerna som var mest problematiska.

Jag är rädd att man kommer att göra likadant när det gäller övergången till digital rundradio. Bara göra en övergång, och skita i om folk har mottagning eller inte. Hänvisa till satellitmottagning eller liknande. En del tycker ju att man skall streama ljudet till sin mobiltelefon. Det är en lösning som kan komma att kosta pengar. Dessutom vill jag inte hålla mig med en sådan telefon som det går att streama på.

Men elektronikbranschen blir säkert nöjd. Annars går det ju att köpa DAB på systemet också.
Grönlands Radio har dragit igång sin MV-sändare på 650 kHz igen, efter att den har varit avstängd ett par år.
Det hade visst kommit klagomål från yrkesfiskarna.
 
... Grönlands Radio har dragit igång sin MV-sändare på 650 kHz igen, efter att den har varit avstängd ett par år.
Det hade visst kommit klagomål från yrkesfiskarna.
Här kommer man säkert att spränga alla broar bakom sig. Det får inte finnas minsta möjlighet att ångra ett felaktigt beslut. :(

/ Göstha
 
Dåraktigheten firar ständigt nya triumfer! Det är inte utan att jag undrar på vilken främmande makts initiativ beslutet tillkommit.

/ Göstha
 
I synnerhet när större delen av kostnaden läggs direkt på privatpersoner och endast några 100 miljoner tas av skattemedel.
Det är samma sak, ty även skattemedel är en direkt eller indirekt kostnad för privatpersoner. Även t.ex. företag som betalar skatt ägs direkt eller indirekt (t.ex. i form av pensionssparandet) av privatpersoner. Staten har ingen egen skattkista att plocka pengar ur. Privatpersoner står alltid för fiolerna.

F.ö. är jag övertygad om att utvecklingen håller på att springa förbi rundradio (och TV) med eget distributionsnät. Det blir allt vanligare att lyssna via internet. Nätkapaciteten ökar också hela tiden genom utbyggnad. Det skulle inte förvåna mig om en övergång till DAB främst ger publiken en knuff i riktning mot att lyssna via nätet. Varför ska jag köpa en DAB-mottagare när jag redan har utrustning (dator m.m.) för att lyssna på samma utbud plus alla andra kanaler som finns på internet? Även en s.k. "internetradio" förefaller vara ett bättre köp för samma pengar som DAB-mottagaren.
 
Citat från artikeln;

a) Täckningen för SR ska vara 99,8 procent

b) Det ska vara ett mervärde för lyssnarna

c) 50 procent ska lyssna digitalt

d) Det ska vara ekonomiskt och praktiskt möjligt att konvertera radion i bilen

Struntar i att kommentera a och b ovan, utan kollar extra på c och d.

C:>> ok, vad skall då dom andra 50% -en av befolkningen lyssna på ? P4 är ju ett prioriterat
nät där alla viktiga samhällsmeddelanden vid fara, krig etc skall kunna nå ut till HELA befolkningen.

D:>> Här har artikelförfattaren tydligen rökt stark tobak.... Vem skall stå för dessa gigantiska kostnader ?
Vem skall ta fram tekniken och framför allt, skall det startas statliga elektronikfirmor för att ombesörja
ombyggnationerna ?

Nä, det hela är politiskat dravel !
 
Citat från artikeln;



Struntar i att kommentera a och b ovan, utan kollar extra på c och d.

C:>> ok, vad skall då dom andra 50% -en av befolkningen lyssna på ? P4 är ju ett prioriterat
nät där alla viktiga samhällsmeddelanden vid fara, krig etc skall kunna nå ut till HELA befolkningen.

D:>> Här har artikelförfattaren tydligen rökt stark tobak.... Vem skall stå för dessa gigantiska kostnader ?
Vem skall ta fram tekniken och framför allt, skall det startas statliga elektronikfirmor för att ombesörja
ombyggnationerna ?

Nä, det hela är politiskat dravel !

Din bil kanske är några år gammal redan?
Är du säker på att du kommer att ha kvar samma bil om 10 år?

Om din bil bara är några år gammal har den en AUX ingång där du kan mata in signalen från en enkel DAB+ mottagare.

Om din bil är mer än ett par år gammal så kommer du nog att byta ändå inom 10 år, då får du väl se till att det finns en riktig radio som klarar både DAB? och FM i den nya.
 
Ok, jag har troligen bytt bil. Eventuellt. och extrautrustning att koppla till
eventuell AUX-ingång antar jag att staten subventionerar i så fall.

Då var det formuleringen "50 procent ska lyssna digitalt".

Betyder det att;

1) övriga kommer inte att kunna lyssna ? I så fall kör ju skribentens punkt "a" direkt ner i diket.
2) analog sändning kommer att fortsätta ändå trots allt ? Vad finns då för incitament att byta teknik?

Svenskarna blir dessutom äldre och äldre. Min erfarenhet genom jobbet och via mina äldre släktingar
är att en teknikomställning av dett slag inte blir lätt. Många kommer helt enkelt att strunta i det hela !
Se på digital-TV. Om inte t.ex. min mormor flyttat till ett ålderdomshem med kabel-TV utan varit
tvungen att skaffa en box och lära sig ytterligare en ny fjärrkontroll så hade hon struntat helt i TV:n.

Om då P4 skall vara den officiella, prioriterade kanalen för att föra ut nödmeddelanden, hur går det
då i praktiken om endast "50% skall kunna lyssna digitalt" och en allt större, äldre, befolkning inte kan,
bryr sig eller ens är intresserade av att byta teknik ?

Det hela är, i mina ögon, lika befängt som förslaget för ett par år sedan i Stockholm från en grön politiker
(som skall få förbli namnlös) där det hela gick ut på att endast elbilar skulle få trafikera staden.
Dessutom skulle alla elbilar förses med en propeller på taket för att återvinna elen den drog, för
då slapp man ju ladda den..... Jo, det föreslogs faktiskt på fullaste allvar....
 
Last edited:
Det hela är, i mina ögon, lika befängt som förslaget för ett par år sedan i Stockholm från en grön politiker
(som skall få förbli namnlös) där det hela gick ut på att endast elbilar skulle få trafikera staden.
Dessutom skulle alla elbilar förses med en propeller på taket för att återvinna elen den drog, för
då slapp man ju ladda den..... Jo, det föreslogs faktiskt på fullaste allvar....

Det var en RÖD politker som föreslog det, https://www.youtube.com/watch?v=xa2Cag9OrHc
 
Varför detta motstånd mot ny teknik? DAB är både enklare och billigare för alla parter och ger förutsättningar
för ett större programutbud för lyssnaren.

Jag kommer ihåg hur fiolerna lät när digital-TV kom. Nu är det ingen som klagar. Tvärtom.
 
Jo hela den här tråden liknar när FM kom och AM var himmelriket.
Eller när rykten om Digital TV började komma.
Att köpa ny radio är väl inte hel världen, den kommer att kosta en hundradel av vad en FM radio kostade tidigt 60 tal.
Men vem skall lyssna på all skit???
Ang P4 där sammhällsnytta och information skall komma.
Jag har försökt, om det hänt en olycka, eller om man kommer till en stad och vill veta mer.
Nej på P4 pratar man skit i massor och spelar en massa musik bara. Helt värdelöst att lyssna på.
Att prata skit och spela musik klarar man själv.

Även om de nya radiogrejerna blir billiga så kommer det förstås att betyda en del för handeln.
I några år åtminstone. Annat var det när träradion kom, då var det 3 års avbetalning för alla som köpte, hembesök för att ställa in radion.

Det mesta handlar nog om att härma efter andra och att landet måste visa sig vara i framkant på tekniken.

Att starta ett par långvågssändare om det blir kristider går väl, men då har ju ingen mottagare. Det tar väl bara något år att starta en produktion av mottagare.

Nej gör som Kina och fyll kortvågen med en massa skit, språkkurser etc.

Bara P1 blir kvar så är allt frid....


de
Roy SM4FPD
 
Förstår inte varför komma med denna teknik när vi redan har 3g/4g och kommande 5g?

Varför skulle man vilja ha ytterligare en teknik för streamad audio?
Varför köpa ytterligare burkar?

Verkar mest vara ett befängt försök att behålla en kontroll över medborgarna/kunderna, en kontroll man redan tappat.
 
Back
Top