FM-Nätet stängs 2022

Själva tekniken är en sak. Men hur människors mediekonsumtionsvanor förändras är en annan. Jag tror att efterfrågan på rundradio kommer att minska och att vara ganska liten om 10 år.

På TV-sidan ser vi redan hur t.ex. Netflix och liknande tar över från det gammaldags tablåbaserade TV-tittandet.

Jag tycker inte heller man behöver ställa DAB mot enbart mobiltelefonbaserade lösningar, och småle åt det, som SM0W gör. I ett normalt hem idag finns en snabb internetledning in och sedan ett bra trådlöst nätverk som används till allehanda iPaddar, telefonsurf, Netflix och datorer.

Sture
 
Mycket bra länk IKR, tack !

Om jag möjligen är "surgubben" tar jag det som en ren komplimang, då jag redan är en så kallad "surjämte" :)

Fast så mycket gubbe känner jag mig inte som vid 43 års ålder ;) ;)
 
Last edited:
Jag tolkar det hela som ett experiment utfört av Nina Wormbs i ett rent forskningssyfte. ;) ;) ;)

"Ett av mina huvudintressen är vad människor tror och tänker om teknik och teknisk förändring. Jag är fascinerad av hur framtidsbilder målas upp med hjälp av en teknisk utveckling med mer eller mindre stark koppling till verkliga förhållanden och hur makt och beslut förhåller sig till dessa uttalanden om teknik."
http://www.kth.se/.../historia/personal/nina-wormbs-1.29081
 
Pendlar tunnelbana och pendeltåg dagligen, vad jag ser, när jag sneglar på vad
mina medttrafikanter har igång så verkar det vara spotify med mera. Vissa
streamar t.o.m TV, allt detta utan att mobilnäten kollapsar!

DAB löser, vad jag kan förstå inte problemen med radiomottagare/starkt störd
mottagning på tåg. Långa tunnlar, antar jag, blir problem för bilpendlare.
 
Last edited:
Nina Wormbs "...av en teknisk utveckling med mer eller mindre stark koppling till verkliga förhållanden..."

Det förenklar ju så klart att inte behöva ta hänsyn till verkliga förhållanden. Äkta forskning det!
 
Andelen lyssnare och lyssnartid
Andelen av befolkningen som lyssnar på radio en genomsnittlig dag uppgår till 67 procent enligt statistik publicerad av Nordicom-Sverige i Mediebarometern 2013.
.....
Med radiolyssnande avses all användning av radio, dvs. även webbradio och poddradio, och oavsett om lyssnandet är aktivt eller mer passivt.
.....
(Källa Sidan 165 i rapporten)
 
Menade SM1TDX med "surgubbe" för det var vad SM0WKA kallade honom.
Å sådana tillmälen är jag inte sen att anamma.
Ha en skön kväll.
Göran
 
Tack för länken till utredningen. 174 sidor tar en stund att läsa. Dock är jag förvånad hur utredningens alla jämförelser, siffror, källor och beräkningar så konsekvent är utvalda för att entydigt tala för digitalradio. Verkar finnas många saker här att ifrågasätta.
-Energibesparingar överdrivs.
-Varje hushåll förutsätts bara ha två radiomottagare.
-Reklamförbud införs för kvarvarande småstationer.
-Endast parterna som tjänar på DAB har fått delta, lämna underlag och beräkningar.
Gammal fd vd SR har replik idag igen Onyanserat DAB-motstånd utan verklighetsförankring | SvD men nu utan kommentarsfält.
/surgubben ;)
 
En bra ide vore väl att radioamatörerna kunde göra sig nytta av allt det här radioskrotet som kommer att uppstå.
En miljon radioapparater, eller mer. Amatörradion borde upprätta en återvinningsverksamhet, och sedan dela ut eller sälja komponenter till de som bygger. Något för SSA?
Här finns oändligt många fina vridkondensatorer, transistorer, MF-burkar, högtalare, batterihållare, skalor, rattar, ja allt för en livskraftig byggsektor inom hobbyn. Visst räcker delarna i en enda radio till en liten lågeffektsändare. Vi måste inse att det "där ute" finns radio sedan början av 60 talet och då var det mer användbara komponenter än i dagens.

Eller kanske någon driftig entreprenör, tillika radioamatör kunde starta en firma för återvinning av FM-radioapparater, demontera och sedan sälja delarna. Likt som man gör med bilar, MC och snöskoters.
Här finns ju feta pengar att tjäna.
Det gick ju förr att tjäna feta pengar på överbliven radioutstyr, BC-348 etc..... Kallades då surplus.

Sluta klaga och gör något av situationen istället.

De
ÄssÄmFyra FotPe Dahl
 
För min del så kan jag visst tycka att det är lite vemodigt att gammal teknik pensioneras och att saker ändras. MEN jag är ännu mer glad över att det händer nya saker, tekniken utvecklas och skapar nya möjligheter och i mitt eget fall mer jobb och mat på bordet. För amatörradion så är teknikskiften en guldgruva precis som Roy pekade på, mer prylar att experimentera med. Men vi har ju också en utmaning i att på riktigt anamma de nya digitala och analoga möjligheterna som kommer ur teknikskiftet....

De Kent SM7MMJ
 
På tal om surplus, om nu det skall byggas ett delvis nytt system med fler master på
nya antenn QTH:n så kanske vi amatörer kan få tillgång till de gamla master som
inte längre används som repeater QTH:n ?

Vad sägs om den önskan till Tomten så här inför jul ? :)

Och du Fotpedalen, det är väl en konstruktiv idé då du anser att alla som inte är jättepositiva bara klagar ???
 
Last edited:
Sur+ + surgubbe = glad amatör

Är det formeln, kanske mer en rebus, som ni tror kommer gälla då analoga nätet läggs ned ?
 
Last edited:
Att minus och minus blir plus i matematiken är ju ett faktum.
Jag frågade en gång min lärare i matematik på Mittuniversitetet följande;

Om jag ligger 100 spänn minus på mitt konto och tar ut en hundring till, betyder det att jag då är 200 kr plus ?

Han stumnade i 30 sekunder innan han skällde ut mig, en typisk surgubbe ;)
 
Back
Top