Försäljningsförbud

SM4FPD

Well-Known Member
Tänkte att vi kanske behöver lite underhållande läsning.
Kolla elsäkerhetsverket: https://www.elsakerhetsverket.se/pr...ortby=StartPublish&direction=DESC&pageSize=10
Vi ser otroliga saker, många sidor med försäljningsförbud och åläggande om återtagande av produkter.
Många av EMC skäl, dvs de åstadkommer störningar.
Så nog gör man ett bra jobb, som ändå kanske borde vara hundrafalt om vi skulle kunna får lägre brusnivåer i våra radiomottagare och komma tillbaka till den tid då vi kunde köra amatörradio med 1 W.
Ja det räcker inte ens med 1 kW idag för att göra samma sak som förr.

Vidare är vi radioamatörer ansvariga att hålla elsäkerhet på våra pryglar, våra byggen och våra äldre radiogrejer. Här finns att lära om man studera bristerna hos de prylar elsäk har belagt med förbud.
Många kör amatörradio från tider då amatörradio inte behövde vara godkända på något sätt.
Andra kör med amerikanska och japanska saker från tider där man inte hr någon eläskerhet.
Hembyggen vem har ett PA bygge med 813 som skulle klara elsäkerheten idag?

Nå läs och låt er underhållas av "bordslampa i kattutförande" med elsäkerhetsbrister, och mycket mer.

Ibland när man går in på IKEA, eller BILTEMA finns plakat om att deras produkter har belagts med försäljningsförbud. Trots det kan prylarna finnas i hyllorna att köpa.

SM4FPD
 
Många av produkterna kan i bästa fall kategoriseras som skräp, personligen fascineras jag över att det bevisligen finns konsumenter till en del av prylarna.
 
Biltema hymlar i allafall inte med sin "wall of shame" alltså trottoarprataren direkt innaför entren, där de anslår sina egna skämsplakat om farliga produkter de tvingas varna för och återta.

Måste vara trist att ha någon sorts produktansvar där...
 
Vi får se till att det skapas en myndighet för god smak som kan förbjuda vederstyggligliga produkter. :)

Det är värt att notera att marknadskontrollerande myndigheter bara kommer åt sådant som satts på
marknaden. All skit som privatimporteras för eget bruk kommer man inte åt. Mycket hade varit vunnet
om konsumenter tänker lite innan de köper. Kvalitet tycks vara helt borta - BILLIGT är det som gäller.
 
till surfplattor och mobiltelefoner så använder jag originalprylar och det brukar vara sladden
Där imellan som går sönder och där köper jag inte alltid original jag har provat några olika
Micro USB sladdar på Biltema en del är bättre och en del är sämre.

Min sissta mobil som jag köpte var en Samsung S7 eller var det S8 hade en ny slaggs kontakt
På mobilen som inte fanns ännu på Biltema att köpa.

Mvh Lasse- sm0ydo
 
Det är ju inte bara elektriska saker som beläggs med försäljningsförbud och återtagande.
Vilken myndighet som gör sådant vet jag inte.
Vid senaste besöket på IKEA finner man att deras cykel med tandrem istället för kedja inte skall användas utan återlämnas. Tandremmen kan gå av och då finns risk för skador, man säger inte rent ut att bromsen då inte kommer att funka.
Vidare en elektrisk barnsparkcykel. Som kan gå sönder vid användning och orsaka skador på åkaren.

Tydligen skall barnen i tidig ålder lära sig att inte röra på sig i onödan...... utan låta motorn göra jobbet att förflytta sig hemifrån och 200 m till farmor.

Så bara att konstatera att även mekanik är skräp i många fall. Ja kanske inte en nyhet.
Man kan funder på hur nån överhuvudtaget kan komma på idéen att göra dessa prylar så de går sönder..

Men som SM4UKE skriver, ingen bryr sig om specifikationer idag, ingen säljare bryr sig heller om att skriva spec på prytteln.
Priset är det enda avgörande. Trots det fann jag att i Kjell o Co senaste katalog fanns inga priser. Hade tänkt mig en skön stund i sängen läsandes nya katalogen. Hamnade i papperskorgen, (katalogen alltså).
Hur kan folk blint lita på att allt som går att köpa kommer att funka, inte orsaka skador, inte orsaka radiostörningar, inte orsaka elchock.

Ja hur kommer störningsfallen att se ut i framtiden? Med den takt elpryttlar ökar i hemmen.
Ja kanske 10 kW för en normal amatörradiostation, vore bättre än 200 W som det talas om i annan tråd.

Den nya måttenheten för dumhet kanske är en lämplig sak att använda här. (att avreagera sig på)
Dumhet mäts i mT, (där T står för referensen) 1 T (1000 mT) är första bokstaven i referenspersonens namn.
500 mT är då på gränsen till vansinne.

SM4FPD
 
Back
Top