Fråga till rör-expertisen om degenerative feedback

Uffe Stjärna

Well-Known Member
Tjena,

Jag försöker förstå "degenerative feedback" och varför man i vissa kopplingar kopplar katoden till jord via ett motstånd? Man kan t ex läsa i databladen för 4cx800:

"Linear Operation Operating conditions with feedback are shown in the table on the previous page under Typical Operation, Linear with Cathode Resistance.This mode of operation is recommended for linear amplifier service where low zero signal plate current together with good intermodulation performance is required."
Länk till databladen : http://www.g8wrb.org/data/Svetlana/pdf/4CX800A.pdf

Mycket riktigt kan man i många kopplingar med 4CX800/Gu74 se ett motstånd på runt 20 ohm från katod till jord.

Nu försöker jag förstå detta i detalj hur det funkar. Jag har läst runt en del, men inte riktigt blivit klok. Jag förstår så mycket att katoden hamnar på en potential strax över jord och därmed också ovanför gallrets högsta potential och att detta skulle vara en fördel ur linjäritets-synpunkt. Men det jag inte förstår är hur? Om steget skall gå i AB1 så skall jag gallret ändå aldrig drivas över katodens potential. Det ser ju bias-spänningen till. Så varför denna extra höjning av katodpotentialen?

Det står också vidare att motståndet minskar anod strömmen vid zero-signal. Hur funkar det? Kan det verkligen vara tillräckligt med den lilla potentialhöjningen som ett 20 ohms motstånd innebär för att reducera elektronflödet och därmed anodströmmen? Eller det kanske har med det fysiska avståndet till anoden att göra? Och så den avgörande frågan: Räcker det inte med att lägga gallret lågt för att strypa elektronflödet?

Och till sist det rent praktiska frågorna: Behöver jag detta motstånd och hur dimensioneras det?

Jag är säker på att 0AOM kommer att ha en bra förklaring. Det brukar han ha :)

73's och ha en bra dag!

Uffe / 0NOR
 
Jag tror inte man ska se det som ett sätt att höja den fasta gallerförspänningen, utan som motkoppling! Dvs, när katodströmmen ökar, ökar även gallerspänningen relativt katoden.

Det är ett vanligt "knep" för att förbättra lineariteten i audio-förstärkare, bland annat. (även om det i dessa sammanhang ibland kan få motsatt effekt...)

73/Lasse
 
Och så den avgörande frågan: Räcker det inte med att lägga gallret lågt för att strypa elektronflödet?

Och till sist det rent praktiska frågorna: Behöver jag detta motstånd och hur dimensioneras det?

Jo, det räcker om syftet är att strypa röret. Denna motkoppling kommer dock att verka på både de statiska och dynamiska (HF-spänningen) spänningarna, förutsatt att motståndet inte har någon avkopplingskondensator.

Om du behöver det är väl mest en fråga om du vill optimera ditt steg för linjäritet. Det går att köra utan...
Storleken på motståndet avgör motkopplingsgraden men någon tvärsäker tumregel i kombination med rördata, har jag inte. Men troligen K-A, som du skriver.

/Lasse
 
motkopplingsgrad

Om motståndet är 1/gm fås en motkoppling av 6dB.
Samtidigt ökar anodimpedansen.
Detta gäller vid klass A och B.
Vid klass C ingen nytta av motkoppling.
 
Back
Top