Ham.se diplomet

SM5NFT

Well-Known Member
Jaga diplom är populärt, kommunjakten, DXCC m.fl. Borde det inte utdelas någon form av diplom här på ham.se oxo? Noterar att top 5 listan f.n. ser ut enligt följande:

1. SM4FPD 785 "poäng"
2. SM7NZB 716 "poäng"
3. SM0NCL 598 "poäng"
4. SM0AOM 589 "poäng"
5. SM7CZR 581 "poäng"

Roy har inte många "poäng" kvar till 1000. Det är värt en fanfar, di di dah di :) Sm7NBZ ligger hack i häl. Sedan drygt 100 "poäng" efter ligger en "svärm" med två SM0-or och SM7-a. Vem blir först till 1000? :)

73 Arne
 
Det var ju intressant?
Men innan vi ropar hej är det nog på sin plats att fråga hur poängen tillkommer?
Är det något negativt med många poäng?
Är det poäng per inlägg?
Poäng per mest provocerande inlägg?
Poäng per mest ironi?
Mig veterligen sätts inga betyd på inläggen? Men kanske jag missat något.
Flest stavfel?
Och varför är 1000 poäng en magisk gräns?

Svåra frågor som just nu bryr min hjärna.

För övrigt äger jag inte ett enda diplom inom hobbyn, förutom sådana som man får vid kurser etc.
Jag tycker mer om att tapetsera med exvis kartor.
Och fönstret är vackraste väggprydnaden, tycker i alla fall jag. Där har jag en likhet med WPB på Frösön. Och jag är stolt över fönsterbytet på huset i sommar, det blev bra även utan att använda lödkolv utan andra verktyg.

De
ÄssÄmFyraFotPeDahl
 
... Och fönstret är vackraste väggprydnaden, tycker i alla fall jag. Där har jag en likhet med WPB på Frösön. Och jag är stolt över fönsterbytet på huset i sommar, det blev bra även utan att använda lödkolv utan andra verktyg...
Hur i allsin dar klarade du att byta fönster utan verktyg? Med hårda nypor, eller ... ;)

/ Göstha
 
Jag kanske formulerade mig lite dåligt, min mening var att jag använde andra verktyg än loddebolt.
de
Roy
 
skoj

Roy drar ifrån. Nu med 788 inlägg/poäng. Ingen som nappar på diplom-idéen?

73 Arne
 
jag har heller inga "radio"diplom på väggarna hemma & dom fåtal diplom jag har (dom ligger längst ned i snören-för-korta-att-sparas-lådan) har dykt upp i brevlådan av sig självt...

har inte heller medvetet försökt hålla inläggsraten uppe,
gör helst inga inlägg som inte tillför tråden någon information (bortsett skojtrådar)

det vore synd om trenden att "pinka in ett inlägg" i var och varannan tråd ökar på ham.se pga nån inläggstäving

(sura gubben har talat);)
 
Ja, idéen är rent av dålig :( , jag tror dock inte att någon skulle tycka ett sådant diplom skulle vara värt jobbet att "pinka ner" trådarna.

Var på skojfriskt humör och ville skoja till det lite. Anser absolut inte att någon i den nämnda top 5 listan "pinkar" på trådarna, utan anser tvärtom att de tillför MYCKET här på forumet.

På sätt och vis gjorde jag väl "självmål" och "pinkade" lite på forumet genom att starta tråden :eek: Borde det inte finnas en kategori, typ humor, där sådana som jag kan skriva av sig när andan faller på?

73 Arne
 
Ja ibland måste man skriva av sig, vara "gnällig gubbe".
Det borde väl var möjligt att starta en diskussion för det.
Exvis med subjektet , "detta tycker jag är dåligt".
"detta tycker jag är bra, roligt tråkigt fel".....
Subjekt som "hur jag blev radiointresserad", "så börjde det för mig", "min tändande gnista", kanske skulle ge oss en del igenkännbara självbekännelser.
"Mitt första experiment", "mina byggen", "min första antenn", "min sista antenn".


Nedre Frykens kustradiostation SM4FPD
 
Roligt det här, kan man inte ha ett diplom för vem som är Master på forumet tex ligger väl EQL bra till för ett diplom:D


Mvh Janne
 
Det är OK med diplom, men vem skall bestämma vad som är värt vad, vem skall sätta betygen, och vem skall bestämma vad och hur bedömningarna skall sättas?
Klart man kan göra som politikerna och tycka saker utan underlag, och utan att motivera sig.
Sen kan ju den som fått förtroendet att bestämma vem som skall ha diplomet göra sig enväldig och bestämma att det han tycker är rätt.
Kallas diktator i vissa fall.
Men jag tror inte att så många radioamatörer är politiker. Men bedömare är vi väl alla.

de
Roy
 
Njaaa, det är rätt så mycket prat om politik på 80m. Så nog finns det många radioamatörer som är politiker (tror de)


Mvh Janne
 
Back
Top