Hastighetsfaktor RG59B/U

SM0YDO

Well-Known Member
Hej jag har en bit BICC LDT T3429 RG 59B/U jag skulle vilja veta hastighetsfaktorn på den kabeln är det något specielt med den eller är den som andra RG 59 kablar jag tänkte använda den till stackning kablage för mina dk7zb antenner

Mvh Lasse sm0ydo
 
Hej APQ mellan armarna mätt ser biten ut att vara 5 m lång

mvh Lasse sm0ydo

YDO de APQ.
Du måste mäta längden på kabeln så exakt du kan - plus minus 2 cm.
I ena ändan på kabeln tillverkar du en envarvig link av innerledaren på koaxialkaben. Linkens ända skall göra kontakt med koaxens skärm. Lämplig diameter på linken - ett varv runt tummen. Koaxialkabelns andra ända skall vara "öppen" d v s innerledaren skall ej göra kontakt med skärmen.
Med en grid-dip-meter kopplad till linken bör du få resonans någonstans mellan 9,5 - 10,5 MHz om nu kabeln är cirka 5 meter.
Dip-metern skall kopplas så löst som möjligt till linken. De flesta dip-metrar har inte så noggranna skalor. Lyssna därför i en mottagare vilken frekvens dip-metern svänger på.
Ge mig frekvensen och koaxkabelns längd så skall jag räkna ut våghastigheten hos kabeln.

73
Bengt
SM6APQ
 
Tack för svar på hastighets faktor nästa fråga jsg har 4 st 75 Ohm huber Shunner 11 N-75-4-8c/133 kontakter för crimp och jag

hsr crimptång men jag hittar inte kapritning på koaxen elfa har 75 ohm kontakt men bars med flänsmontage vart letar man

på internet?

mvh Lasse sm0ydo
 
YDO de APQ.
Hej. Jag såg nu att FUD hade hittat hastighetsfaktorn. Du kan ju ändå göra mätningarna enligt mitt föregående inlägg så får du lite mätkunskap på köpet. FUDs uppgift stämmer säkert.

73
Bengt
SM6APQ
 
Ett annat sätt att bestämma hastighetsfaktorn är att stuva om formeln för hur kapacitans per längdenhet och kabelimpedans är relaterade
så att:

Vf = 10000 * L/(3 * Zo * C) kommer ut.

L är längden i m och C är kapacitansen i pF för kabelstycket.

Kan man mäta små kapacitanser noggrant så fungerar detta utmärkt.

Jag har förstått att kablarna ska användas till stackningskablage mellan VHF/UHF antenner..

Ifall dessa har 50 ohms matningsimpedans finns det ett mycket enklare sätt där man slipper handskas med kritiska kabellängder
i onödan. Man använder helt enkelt 50 ohms kablar som är lika långa mellan anslutningen i mitten och varje antenn.
Dessa parallellkopplas och där får man 25 ohm. 25 ohm transformeras sedan till 50 ohm via en 1/4-våg av två parallellkopplade 75 ohms kablar.

Att koppla ihop kablar med lödning är annars enklare än man tror. I QTC 1966 beskrevs SM7OSC:s EME-antenn av SM7AED. Där hade man helt enkelt lött i hop kablarna i stackningskablaget som T-skarvar och satt tillbaks isoleringsmaterialet runt skarven varefter man lödde ihop skärmarna och tätade sedan det hela noga med eltejp. Resultatet gick inte att skilja från motsvarande gjort med T-skarvdon med N-kontakter.

Jag använde själv detta på stackningskablage till 2x46 och 4x46 element Multibeam under 70-talets första halva, och när jag några år senare gavs möjlighet att mäta på detta under laborationerna i Elkrets C med riktiga instrument gick inte mätvärdena heller att skilja från de som kom från motsvarande stackningskablage med N-skarvar.
Behovet av att alltid skarva med koaxialkontakter är kraftigt överdrivet.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Mina herrar, YDO frågade efter en uppgift och den har han fått.
Det finns två sätt att handskas med den som frågar en enkel fråga; rak information och krokig information.
Den raka ger ett klart och enkelt besked på frågan som ställts.
Den krokiga skapar förvirring och motgång.

Bamse sa "man ska inte säga långa svåra ord till en björn med en liten hjärna".
 
Back
Top