HF & RF

SM6APQ

Well-Known Member
Hej alla.

På forumet pratas det mycket om HF. Egentligen betyder HF High Frequency 3 - 30 MHz. Om det flyter oönskade strömmar på utsidan av en koax är nog korrekta namnet RF = radio frequency. Ibland blir jag lite förbryllad när jag läser "HF" och får fundera ett tag om vederbörande menar kortvåg eller "tjuvströmmar".

73
Bengt
SM6APQ
 
SM6APQ: (trådstart)

Rätt tänkt Bengt.
I engelsk/amerikansk litteratur pratas om "RF-feedback". Varför vi inte gör det i SM-land har väl med slentrian och underförstådd betydelse att göra.
Jag roade mig med att som hastigast slå upp det på Wikipedia. Inledningsvis sägs det så här: (orkar inte följa upp alla "förgreningar"):

HF, Hf eller hf kan avse:
kortvåg, High Frequency
Symbolen för grundämnet hafnium (Hf), atomnummer 72
Kemisk formel för Vätefluorid (HF)
IATA:s kod för Hapagfly

Jag tror, att bland oss radioter kan det inte missuppfattas, men jag tycker som du, att vi kanske borde vårda språket lite bättre.
Inget stort bekymmer, men rätt ska va rätt :)

"Du har HF i miken...." Vem har inte hört det? Bränner du dig på nyckeln.... "HF i chassiet..... "

Snälla alla som läser det här, blanda in strömbaluner nu. Det är en språkfråga :)

Trevlig helg önskar
Sparky
 
Den allmänna betydelsen av HF är just bara High Frequency, precis som MF antingen syftar på
mellanvågen eller mellanfrekvensen så har förkortningen flera betydelser.

Man kan inte från förkortningen veta om författaren syftar på det allmänna High Frequency eller
den smalare definitionen för kortvåg, det får helt enkelt sammanhanget (kontexten) utvisa.

Jag tycker det är acceptabelt att använda förkortningen HF i den allmänna betydelsen för att i
ett resonomang kunna skilja på den och t.ex LF i en radioteknisk koppling. Bara det framgår ur
sammanhanget vad som menas.

Visst kan det i kortvågssammanhang bli lite förvirrat och RF kanske är ett lyckligare val.
 
Vi pratar väl om en RFC när vi tänker oss en "Radio Frequency Choke", eller hur? ITU och CCIR skriver om RF och HF!

73
Bengt
SM6APQ
 
Sparky skrev; "Du har HF i miken...." Vem har inte hört det? Bränner du dig på nyckeln.... "HF i chassiet..... "

Jo det har vi hört från många som kört kortvåg. Frågan är varför man inte har VHF i miken på 2 m och UHF i miken på 70 cm?

RF passar för alla frekvenser men jag har nog aldrig hört någon som har sagt -Du har RF i miken.

På svenska används väl HF för högfrekvens i analogi med LF för lågfrekvens. Uttrycket Radiofrekvens (RF) är nog ganska sällsynt i vardagligt tal. Detta är inte lätt!

/Bengt
 
SM0KBW:

> Den allmänna betydelsen av HF är just bara High Frequency, precis som MF antingen syftar på
>mellanvågen eller mellanfrekvensen så har förkortningen flera betydelser.


Nåja. Beträffande fler allmänt accepterade "förkortningar". så är nog den allmänna jargongen denna:

KV = kortvåg (sällan specificerat, men en underavdelning till "AM")
AM = lång / mellanvåg (även uttryckt som LV / MV)
FM = UKV

I dagligt tal alltså. I konsumentprodukter är det AM / FM som skyltas med när det gäller radiomottagare för hushållsbruk.
Ytterst få konsumenter begriper vad det egentligen innebär / betyder.

Vi som "vet", bryr oss inte. Dessutom har begreppen sedan länge förlorat kopplingen till modulationssätt kontra den frekvens de sänds på.

T ex sänds numera på "AM", dvs det klassiska uttrycket för mellanvåg, även digitala sändningar, t o m i stereo.
Förekom(mer?) även på KV (AM på kortvåg.... :) )

Än idag säljs bilradio med "AM / FM" på stationsskalan och i manualen. Jag tror att 90% av användarna vet vad de får om de trycker på knappen för "FM". Men "AM"?? Va f-n är det ??
De (vi) hör förmodligen inget förutom störningar från omgivningen..... Vad ska vi med det till?

Begreppsförvirring. Okunskap. Eller bara språkförståelse ?

Bara som läsning i hängmattan, var tanken. SMHI har ju hotat med högsommar några dar framåt :)

Sparky
 
Back
Top