HF-transceiver köpes

SA6KOD

New Member
Hej!
Är ute efter en HF-transceiver, max ca 3000kr då det är den nuvarande budgeten, kan exempelvis vara en IC-751, eller en TS 440S. En radio från exempelvis sent 80-tal till tidigt 90-tal. Något åt det hållet.

Nyligen slutade min IC-735 här i shacket att sluta fungera, jag råkade ansluta fel kabel till fel kontakt hos PLL-kortet när jag felsökte och försökte reparera ett annat problem i radion som dykt upp. Som i sin tur ledde till att displayen slutade fungera och efter en titt i schemat är det antagligen en / flera IC-krets hos en DATA-räls som har gått. Då 8V lade sig på data-rälsen (J24) och går till 3st IC kretsar, ( IC 8,15 & 20 om man är intresserad att kika i service manualen.) Om ersättnings IC-kretsar finns tillgängliga att bytas ut till borde displayen hos radion fungera igen.

Denna IC-735 har genomgått elektrolyts-byte och trimmerkond-byte inom VCO & REF-OSC här hemma. Även annan injustering hos PLL-en och andra delar av radion har genomförts genom service-manualen, justerat in så mycket som det bara går med den utrustningen jag har. Byggt egna probar till DMM för RF-voltmeter, använt RSP1A som spektrum-analysator osv. Dessutom finns det ett fint 500 Hz CW-filter installerat, (FL32-A)

Om man är intresserad av reperationsobjektet eller t.o.m filtret kan ett slags inbyte genomföras. Men det är självklart inget krav, utan enbart om man är intresserad!

Om något finns liggandes, skriv gärna!

73, SA6KOD.
 
Last edited:
Back
Top