Hjälp med serieport/USB serial controller

Evald

New Member
Hejsan.
Skulle vara tacksam för lite support med att lägga in min USB Serial Controller i datorn.
Har 2st. små kinesiska 2/70cm stationer.
Allt fungerade att programmera i programmet CHIRP, men så fick jag för mig att jag skulle uppdatera 8st. gamla drivrutiner som jag hittade en "firma" som erbjöd mig.

Betalade in 450:- och lyckades att aktivera programmet för att det skulle hämta in dessa drivrutiner.
Det som hände var att det inte tankade hem några drivers, men mina kinesmaskiner har aldrig gått att programmera mer i min dator. LURAD och GODTROGEN.

När jag nu försöker att återställa rutinerna för USB Serial Controller så lägger sig dessa rutiner under ANDRA ENHETER i enhetshanteraren med ett utropstecken, det lägger sig inte där det skall.

Denna driver som jag försöker att lägga in heter Prolific PL 2303 och har funket jätterbra tidigare.
Har det skrivits in någonting i registret eller annat, jag sitter på pottkanten och är mycket tacksam för all support jag kan få.
73 de är Erland SM6KTC ( erland@live.se )
 
Eftersom du nämner "enhetshanteraren", så utgår jag från att du kör någon version av Windows.

Microsoft har en artikel om hur du kan avistallera PL-2303 i Vista. Tillvägagångssättet är snarligt i de flesta versioner av Windows. https://answers.microsoft.com/en-us...03-vista/2409fe38-fc27-42ae-a772-1f887bce752e

Är det för enkla tips, hittade jag en annan sida med mer tekniska detaljer: http://softuninstall.com/remove-pl-2303-usb-to-serial-by-prolific-technology.html Ta det försiktigt med att röja runt i Registryt om du inte är helt säker på vad du gör. Trampar man i fel klaver och har riktig otur, kan datorn haverera med merarbete som följd. Ta backup på alla viktiga filer först.
 
En tanke från en numera icke-windowsanvändare.

Det fanns, i alla fall förr, möjligheten att backa till en tidigare automatiskt sparad "återställningspunkt". Ungefär sålunda:
Controlpanel > recovery > open system restore > bl bla bla.

Sen beror det ju på om det där 450-kronorsfusket raderade drivrutinerna eller om de endast avaktiverades men ligger kvar någonstanns i systemet.
 
För att byta drivrutin för TV-donglar typ RTL2832 så de funkar som SDR-mottagare används Zadig http://zadig.akeo.ie/ av flera, och har funkat fint när jag använt det. Ställ in det att visa alla enheter, välj rätt enhet, och i avancerad mode så kan du bläddra fram driver som inte ligger där Windows förväntar sig. Det programmet fick även liv i en musplatta på laptopen som jag trodde var död. Det kanske funkar även för din RS232-port?
/Jan
 
Som Janne -AKU skriver, är väl det naturligaste att backa till en återställningspunkt före installationen av den skadliga koden. Det brukar lösa det mesta.
/Roland
 
Hejsan.
Skulle vara tacksam för lite support med att lägga in min USB Serial Controller i datorn.
Har 2st. små kinesiska 2/70cm stationer.
Allt fungerade att programmera i programmet CHIRP, men så fick jag för mig att jag skulle uppdatera 8st. gamla drivrutiner som jag hittade en "firma" som erbjöd mig.

Betalade in 450:- och lyckades att aktivera programmet för att det skulle hämta in dessa drivrutiner.
Det som hände var att det inte tankade hem några drivers, men mina kinesmaskiner har aldrig gått att programmera mer i min dator. LURAD och GODTROGEN.

När jag nu försöker att återställa rutinerna för USB Serial Controller så lägger sig dessa rutiner under ANDRA ENHETER i enhetshanteraren med ett utropstecken, det lägger sig inte där det skall.

Denna driver som jag försöker att lägga in heter Prolific PL 2303 och har funket jätterbra tidigare.
Har det skrivits in någonting i registret eller annat, jag sitter på pottkanten och är mycket tacksam för all support jag kan få.
73 de är Erland SM6KTC ( erland@live.se )
 
Hejsan alla och stort tack för hjälpen.
Har nu fått igång min Baofeng UV-5R och så långt är jag nöjd, att det senaste tillskottet Surecom KT-7900D fortfarande jäklas får jag ta.
Skall sälja den sistnämnda billigt till någon som är bättre än mig på datorer.
73 till alla. De Erland SM6KTC
 
Bra att det har löst sig för dig, -KTC. Någon annan kanske får samma problem så jag skriver ändå ner min lösning här. Av en händelse råkade jag ut för exakt samma sak med drivrutinen till Prolific PL2303 igår. Efter en del sökande framkom att Prolific ändrade sina drivrutiner för flera år sen. Skrupelfria kinesiska (P.R.C.) tillverkare har priatkopierat Prolifics USB-till-serie-chips och det är säkert extra känsligt i Taiwan (R.O.C.). Följden av ändringen är att varken piratkopierade eller Prolifics gamla chips funkar med nya versioner av deras drivrutiner. Lösningen fann jag på en sida som heter Total Car Diagnostics. Där står det exakt hur man går till väga. Efter nedladdning och installation av en äldre version av drivrutinen funkade det för mig.

Efter det fick Windows för sig att serieinterfacet var en serieportsmus. Vem har sånt nu för tiden? Och varför är inställningen förvald i Windows? Det fick muspekaren att fara som en vansinnig på skärmen när det kom data på serieporten. En liten ändring i registryt löste problemet.

Slutligen kan jag tillägga att PL2303 funkade helt utan problem i Linux. Där var det "plug and play" på riktigt utan något strul alls.
 
Back
Top