Höjd till kraftledningen?

Hittade lite info på wikipedia, formen är en 8 och linan hänger i den övre "ringen" i 8:an, area ca 120 mm2..

Den 8-formade kontaktledningen av massiv koppar med arean 80mm2 har utgått ur sortimentet (länge sedan). Finns dock kvar över spåren på många platser.

För ett ovant öga är det svårt att ( från marken) se skillnad mot den nya typen.

Den kontaktledning som numera monteras är även den av massiv koppar men legerad med en liten del silver, har arean 120mm2 och är rund. Diameter är 13,2mm och på ovansidan finns de 2 spår som används till upphängningen.

Livslängden på en kontaktledning är vid normalt slitage mellan 60 och 70 år.

När jag ändå är i farten så är den nya typen av återledare, förstärkningslina och matarledning av spunnen aluminium och har arean 212mm2.

73 de SM7NTJ Lorentz
 
Intressant!
Jag bara tänkte nämna som ett roligt inslag hur det ser ut vid gränsen not västa nabolandet.
Exvis i Morokulien där många radioamatörer övernattar och kör radio.
När tågen skall passera gränsen skall det oxo byta kraftleverantör. Och gå på Norsk ström.
Kontaktledningen går åt sidan och höjs, en kort bit är det strömlöst för att sedan den nya ledningen på andra sidan gränsen börjar på andra sidan.
Tågen blir strömlösa ett kort ögonblick. Men kan passera med full fart.
Passa på att se på detta om ni hyr radiostugan, SJ9WL. Tåg kommer rätt ofta.
En promenad på några hundra meter.

Ehuru Norsk och Svensk jord är sammankopplad vet jag däremot inte.

(allt med reservation för att det är ombyggt sedan de kanske 10 år jag såg det)

De
FPD
 
Back
Top