Holländsk radioamatör

SM7DSZ

Mr Nisse Nudel
Aftonbladet länkar en påstådd avlyssning av en Holländsk radioamatör, där, enligt uppgift, ett speciellt propagandaplan från USA i klartext sänder ett budskap till Kadaffis flottstyrkor att inte lämna hamnen. Inspelningen låter som HF SSB och då, tydligen, avlyssnat i Holland.

Någon som vet mer eller har en teori om detta?

Hälsn/NN
 
Om det nu är en radioamatör så kan han tex ha lyssnat på en av Natos frekvenser (10,315MHz USB) som inte är krypterad. Mera troligt en marin HF-kanal som de flesta fartyg passar. Eftersom det var till fartyg det var riktat.
 
USAF har flera specialutrustade C-130 Hercules vilka innehåller
sändare för både mellanvåg, kortvåg, FM och TV. Sändarna är på 5 och 10 kW.

Dessa används för propaganda- och desinformationssändningar i samband med militära aktioner.

Planen är specialutrustade av Rockwell/Collins med mellanvågs- och kortvågssändare, och av Continental Electronics för FM/TV.

Vid ett besök i Cedar Rapids i slutet av 90-talet visade mina värdar ett sådant flygplan under montering.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
utställt
 
Hej!

Intressant att få det bekräftat av Karl-Arne, jag "har hört talas om" dessa Hercules, men så mycket mer vet jag inte.

Jo, en annan sak...
För länge sedan hade CCCP ett stort flygplan kallat "Tordönstämman" med vilket man kunde sprida sitt budskap med rejäla högtalare. Någon som vet mer?
Så vitt jag förstått så kraschade platet.
 
Last edited:
6,877 MHz såg jag som frekvens. För mycket störningar hemma för att jag ska kunna kolla.

73 de Kai
 
Dom låg och körde på 10405kHz alldeles nyss, var 60dB över nio här.
Sedan upphörde sändningarna och då rattade jag in 8992kHz där ett flygplan som hette 'Signal Radio' pratade med nån flygbas. Efter en stund bytte dom till 11175kHz där dom pratade ett tag. Medan dom pratade vart signalen kraftigt påverkad av HF på flygplanet 'Signal radio' så man kan ju anta att det är planet som började sända igen på någon frekvens.
 
Låt oss få veta om ni kan höra något på dessa frekvenser:

4169.0 kHz – NATO Net; Some voice and Link 11
4196.0 kHz – NATO Net (Primary); Very Active
5368.0 kHz – Libyan GMMRA ALE Network
5725.0 kHz – UK Royal Navy
6688.0 kHz – French Air Force; Very Active
6690.0 kHz – Several players over No-Fly Zone
6712.0 kHz – French Air Force
6733.0 kHz – UK Royal Air Force
6761.0 kHz – USAF Global Aerial Refueling Operations
6877.0 kHz – USAF PsyOps from Commando Solo III
6884.0 kHz – Libyan GMMRA ALE Network
9019.0 kHz – UK Royal Air Force
9031.0 kHz – UK Royal Air Force
9375.0 kHz – Libyan GMMRA ALE Network
10125.0 kHz – Libyan GMMRA ALE Network
10315.0 kHz – German Air Force?
10404.0 kHz – Libyan GMMRA ALE Network
10405.0 kHz – USAF PsyOps from Commando Solo III
12311.0 kHz – French Air Force
14583.5 kHz – French Navy
16160.0 kHz – French Air Force

245.8500 MHz – UFO 10/11 SATCOM
260.0750 MHz – Sicral 1B SATCOM

Interiören från Commando Solo:
http://www.youtube.com/watch?v=OprxUeL1Z60

//QRP
 
Last edited:
Bara en lite fundering, reglementet säger att man inte får vidarebefordra vad man avlyssnat.
Är det OK att spela in och lägga ut på YouTube?
Kan vara lite lurigt, eller?
// Åke

Vet faktiskt inte men det finns gott om klipp på Grimetons utsändningar och annat så det verkar inte vara så noga...

Någon som vet säkert?
 
Det finns flera aspekter på detta.

Först och främst är Sverige, som undertecknare av Telekonventionen, förpliktigat att
ha lagar och regler för att försäkra sig om telehemligheten.
Detta regleras i Radioreglementets Artikel 17:

"ARTICLE 17
Secrecy

17.1 In the application of the appropriate provisions of the Constitution and the
Convention, administrations bind themselves to take the necessary measures to prohibit and prevent:

17.2 a) the unauthorized interception of radiocommunications not intended for the
general use of the public;

17.3 b) the divulgence of the contents, simple disclosure of the existence, publication
or any use whatever, without authorization of information of any nature whatever
obtained by the interception of the radiocommunications mentioned in No. 17.2."


Den som har ett internationellt radiocertifikat får underteckna en tystnadsförbindelse med just detta innehåll. Förr fick även radioamatörer underteckna sådana förbindelser.

I svensk lagstiftning (Lag [2003:389] om Elektronisk Kommunikation) är det föregående reglerat på detta sätt:

"23 § Den som i annat fall än som avses i 20 § första stycket och 21 § i radiomottagare har avlyssnat eller på annat sätt med användande av sådan mottagare fått tillgång till ett radiobefordrat telemeddelande som inte är avsett för honom eller henne själv eller för allmänheten får inte obehörigen föra det vidare"

Praxis är att amatörtrafik och sändningar från t.ex. Grimeton anses vara avsedda för allmänheten.

Formellt är det alltså inte tillåtet att lägga ut "annans radiotrafik" på t.ex. Youtube eller överhuvud nämna att den existerat.

Såvitt känt har dock inte någon ännu lagförts för sådant.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Det finns flera aspekter på detta.

Först och främst är Sverige, som undertecknare av Telekonventionen, förpliktigat att
ha lagar och regler för att försäkra sig om telehemligheten.
Detta regleras i Radioreglementets Artikel 17:

"ARTICLE 17
Secrecy

17.1 In the application of the appropriate provisions of the Constitution and the
Convention, administrations bind themselves to take the necessary measures to prohibit and prevent:

17.2 a) the unauthorized interception of radiocommunications not intended for the
general use of the public;

17.3 b) the divulgence of the contents, simple disclosure of the existence, publication
or any use whatever, without authorization of information of any nature whatever
obtained by the interception of the radiocommunications mentioned in No. 17.2."


Den som har ett internationellt radiocertifikat får underteckna en tystnadsförbindelse med just detta innehåll. Förr fick även radioamatörer underteckna sådana förbindelser.

I svensk lagstiftning (Lag [2003:389] om Elektronisk Kommunikation) är det föregående reglerat på detta sätt:

"23 § Den som i annat fall än som avses i 20 § första stycket och 21 § i radiomottagare har avlyssnat eller på annat sätt med användande av sådan mottagare fått tillgång till ett radiobefordrat telemeddelande som inte är avsett för honom eller henne själv eller för allmänheten får inte obehörigen föra det vidare"

Praxis är att amatörtrafik och sändningar från t.ex. Grimeton anses vara avsedda för allmänheten.

Formellt är det alltså inte tillåtet att lägga ut "annans radiotrafik" på t.ex. Youtube eller överhuvud nämna att den existerat.

Såvitt känt har dock inte någon ännu lagförts för sådant.

73/

Karl-Arne
SM0AOM

Dessa utsändningar borde ju å andra sidan nästan klassas som rundradio då själva medningen och tanken med dom är att så många som möjligt skall ta del av dom.
 
I svensk lagstiftning (Lag [2003:389] om Elektronisk Kommunikation) är det föregående reglerat på detta sätt:

"23 § Den som i annat fall än som avses i 20 § första stycket och 21 § i radiomottagare har avlyssnat eller på annat sätt med användande av sådan mottagare fått tillgång till ett radiobefordrat telemeddelande som inte är avsett för honom eller henne själv eller för allmänheten får inte obehörigen föra det vidare"

Vad jag kan minnas fanns detta tidigare återgivet på den radiolicens, som alla med radiomottagare var tvungna att ha. Jag har inte hittat någonting om detta i samband med dagens "TV- och radioavgift". Här talas det bara om pengar och hur de ska drivas in vad jag kan se. Alla har ett ansvar att känna till gällande lagstiftning, men det är det nog inte många som gör.
 
Hej!

Idag kring lunchtid så vevade jag in 10.405, "samma gamla vanliga visa" från Commando Solo, TILLS efter en stund då det helt plötsligt "blev körsång".
Fraser som "Gadaffi will prevail" upprepades frenetiskt kryddat med andra budskap riktade mot de som bråkar med Gadaffi.

Starka signaler från båda sändarna, 15 m lw (lågt hängd) samt R-390A/URR.
 
Hej!

Idag kring lunchtid så vevade jag in 10.405, "samma gamla vanliga visa" från Commando Solo, TILLS efter en stund då det helt plötsligt "blev körsång".
Fraser som "Gadaffi will prevail" upprepades frenetiskt kryddat med andra budskap riktade mot de som bråkar med Gadaffi.

Starka signaler från båda sändarna, 15 m lw (lågt hängd) samt R-390A/URR.

Hehe, verkar som han har lite radioresursern han också då :)
 
Hej!

Jodå, vid närmare eftertanke så var nog "motsändningarna" starkare än de från Commando Solo. Själv funderade jag på om jag skulle sända ut lite stillsam musik, men kom på att min blygsamma effekt knappast skulle ha hörts...
 
Back
Top