Hur använder jag en impedansbrygga (bild)?

SA7ANJ

Active Member
Jag har kommit över nedanstående impedansbrygga och vill börja testa lite mätning t ex på en spole och en resistor i serie. Jag förstår att koppling ska anslutas till den svarta och röda banankontakten och att mätområdet ställs in på MULTILPIER, men sedan är det stopp. Det följde med en manual på italienska men den hjälper inte mig. Någon som kortfattat kan ange hur övriga inställningar ska göras? Eller kan tipsa om annan manual?

2018-01-02 11.11.09-1.jpg
 
Det är ju en bryggkoppling så du ska balansera med de båda skalrattarna för nollutslag. Anslut en spole, välj 1 Kc/s och L och sätt Multiplier på X-1 för induktans upp till 100 µH. Håll instrumentutslaget inom gränserna med Detect sens. medan du letar efter balansen. Induktansvärdet avläses på högra skalan och Q-värdet vid 1 kHz på den vänstra. Vad pilratten (som inte är original) är till för vet jag inte, men det framgår kanske av skalskivan. Allt detta är mitt antagande, inte kunskap om just detta instrument.

Lennart
 
Tack, Lennart!

Dina tips gör att jag kan börja experimentera lite, och se om instrumentet fungerar. Jag antar att jag borde komma ganska nära värden som en LCR-meter ger på mätta objekt.

/Anders i Ängelholm
 
Lämpligt att börja med motstånd som har liten C eller L. Och är oftast märkt med resistans för kontroll.
Men visst vore en handbok till mojen att föredra som ett första steg.
Har du googlat efter en sådan?
Har du tur kan det finnas någon här på forumet som har en användarhandbok.

Tiden då denna typ av bryggor var populära fanns liknande saker, men de kan var kluriga att använda.

Snygg var den i alla fall.

SM4FPD
 
Anmäl dig till kursen Italienska för nybörjare! Eller skanna bruksanvisningen och skicka filerna till mig. Fyra gymnasieårs latinpluggande underlättar läsandet av italienska har jag märkt.

Lennart
 
Lämpligt att börja med motstånd som har liten C eller L. Och är oftast märkt med resistans för kontroll.
Men visst vore en handbok till mojen att föredra som ett första steg.
Har du googlat efter en sådan?
Har du tur kan det finnas någon här på forumet som har en användarhandbok.

Tiden då denna typ av bryggor var populära

SM4FPD
 
Jag följde tipsen och gjorde mätningarna på spolar typ fysikundervisning där induktansen är på storleken mH.

Vredet Generator ställdes in på 1 kc/s.
Vredet Selector på Q (enligt foto).
Vredet Multiplier på något av värdena mH.
Nollade instrumentet med vredet Detect. Sens.
Hittade balansen med de två högra vreden där den övre ratten ger värden steglöst mellan 0 och 1, och den undre ratten adderar till heltalsvärden från 1 till 10, vilket gör att intervallet 0,0 till 9,9 täcks.

Jag kontrollmätte spolarna med en LCR-meter och de det stämde skapligt.

Längre kommer jag inte nu eftersom mina teoretiska kunskaper måste kompletteras på området. Någon helg framöver ska jag testa på kondensatorer. Kul att testa!
 
Back
Top