Hur hitta kontakt till HFX-50

sm6nzb

Well-Known Member
Jag har en tunn lågförlust koax kabel som heter HFX-50 och behöver fler kontakter.
”ELFA” har ingen referens till kontakter från kabel och går man till Suhner och letar så finns inte HFX-50
utan där ska man ha ”Cable group”

Tacksam för hjälp...
/ Tommy
 
Hej är det lågförlustkabeln för mobilbruk 1,4/3,7 C?
Då passar nog de här kontakterna som verkar finnas på lager hos ELFA
146-63-001 Kabelhylsdon FME rak 50 Ohm, Hona, FME, 8200.0000, Smarteq

146-07-370 Kabelstiftdon N rak 50 Ohm, 11 GHz, Hane, N, N1121A1-030-NT3G-50, Amphenol

Jag har även monterat vanlig N-hane på sådan kabel.
Och söker du på HFX-50 1336 så finns det nog många tänkbara leverantörer

Mvh Lorentz

 
Hej Tommy!

Antennlaget är återförsäljare för HFX-50. (finns både din tunnare och den grövre som är 11 mm)
Jag har köpt N-kontakter där även om dom bara säljer till företag, men dom brukar göra undantag för oss radioamatörer.
Det ser dock ut som kontakterna till den tunnare kabeln bara är för crimpning, till den grövre är det en riktigt bra "snabbkontakt", som du ej behöver löda.
Om du inte behöver några större längder kan jag avvara den grövre HFX-50 free of charge, men jag har tyvärr inga kontakter kvar.
Till den tunnare;
https://www.antennlaget.se/50ohm/koax-bedea-hfx-50-1336-svart-b100/index.php

Vi ses imorgon!

73 SM6VTZ/Kricke
 
Tack Lorentz !

Jag har svårt att hitta kopplingen mellan kabel och kontakt.
Det står ju inte hos ELFA att isoleringens tjocklek är ”knappt 4” mätt med skjutmåttet.
Hos Bedea ser jag 3.6 på HFX1336 så det verkar rätt.
Jag har kontakter med 3 mm hål men fungerar ej.

Spanar på VHF-mötet i Kalundborg i helgen först innan jag beställer från ”ELFA”
/ Tommy
 
Tommy, om HFX50 är samma som HFX1336 (vilket det verkar vara) så har jag i lager N hane, N hona, TNC rak hane, TNC vinkel hane, SMA hane, RP-TNC vinkel hane, RP-TNC rak hane och säkert några till. Samtliga är dock löd (mittledare) och crimp (skärm), samma tång som RG59 fungerar bra. Najs price, only for you, transmit ur adress så postar jag. 73 Niklas
 
HFX 50 heter kabeln, 1336 är bara dimensioner.
HFX 50 1336 har innerledare på ca 1.3 och dialektrika på 3.6mm diameter, därav 13 och 36, såldes HFX 50 1336
storebrorsan HFX 50 2776 har innerledare 2.7mm och dielektrika 7.6mm.
Utöver de måtten så kommer det ju en kabelmantel och den ger ju då yttermåtten på kabeln, det måttet är alltså inte med i namnet.

Utöver HFX 50 1336 så återfinns även CNT240 som är lik men har folie i skärmen, du har också kablar som HF50, RTK043 som även de hör till kabelgruppen 1,4/3,7
kontakterna för ovanstående kablar passar alltså även på HFX 50 1336 :)

Kablar och kontakter har alltid varit lite utav en djungel och det har blivit betydligt svårare att hålla näsan över ytan på senare år,
tack vara utvecklingen i bland annat mobilbranschen så tillkommer det nya modeller av lågförlustkablar i allt större mängd.
Även nya spännande kontaktdon dyker upp, nu har ju 4.3-10 redan några år på nacken men det är en trevlig kontakt, liknar 7/16 till utseenden men är ungefär lika stor som en N-kontakt.
Det som driver den utvecklingen framåt är ju just lågt pris per enhet och faktorer som låg PIM och return loss, att kontakten sedan måste vara lätt- och snabb-kontakterad är förstås viktigt för att hålla ner installationskostnaderna.
 
Tack för info !
Fick iväg en order till ”ELFA” och delar av den kom fort, med bud leverans 8-17. Blev hämtning på DHL servicepunkt och de hade bara hälften av grejerna, men rätt grejer, uppdelad leverans...
Hittade Crimptången också så nu fixar det sig
Tack för hjälpen.
/ Tommy NZB
 
Hej.

Gällande kontakt till den grövre HFX50. (2776)
Cabelcon DK tillverkar bra kontakter men dom är tyvärr väldigt dyra, men känner någon till om det finns klassiska lödbara N-hane som då klarar 11 mm?
Jag testade med dom klassiska för 10,3 mm (Ecoflex, H-1000) men den skruvbara bakre delen går ej över. Visst man kan modda, men då jag skall kontaktera totalt 18 st har jag ingen större lust, hi.

Alltså kan det finnas klassisk N-hane som passar på 11 mm eller har någon Cabelcons kontakt i junkboxen?

73 Kricke
 
Last edited:
Hej!

Frågar igen, men nu gällande N-kontakt för crimpning.
Finns det för koax som är 11 mm grov? Mittledaren är 2,74 mm på HFX-50.
Tittar man på tex. RG-214 är den 10,8 mm grov och har en mittledare som är 2,25 mm.
https://www.koax24.de/en/coaxial-cable/koaxialkabel-50-ohm/100-110mm-size6/rg214-u.html
Här är mer info gällande HFX-50. (se bifogad fil)

Borde inte crimp för RG-214 fungera till HFX-50?

Tack.

73 Kricke
 

Attachments

  • pdf_136-05 (1).pdf
    17,9 KB · Views: 14
Last edited:
Med en vinklad kontakt slipper du eventuella problem med för liten mitthylsa.

Tack för tipset, men det blir lite omständigt vid antennen. Vid power divider borde det dock vara en fördel.

73 Kricke
 
Back
Top