Hur höra bättre på 80m?

Discussion in 'Antenner och master' started by SM5OCI, Jun 13, 2018.

  1. SM5OCI

    SM5OCI Well-Known Member

    Hej!

    Jag är lite granna aktiv på SMFF, 80m. Inte sällan hör jag personer som sitter hemma ( gissningsvis med 100W och dipol) och köra SMFF-stationer (10/100W, mobilantenn?). Jag hör SMFF-statioerna betydligt svagare än de rapporter jag hör.

    Jag kör själv med en modern radio, och en dipol/inv-V med matningen c:a 12m upp och ändarna c:a 6m upp. Jag bor i ett villaområde med de störningar det innebär. Bruset är S5 en bra dag. Jag bor bredvid en skogsplätt med höga tallar.

    Vad kan jag göra för att höra bättre?

    Jag har funderat på en aktiv antenn inne i skogen.

    En dipol högre upp inne i skogen?
    m.v.h.
    SM5OCI Per
     
  2. SM4FPD

    SM4FPD Well-Known Member

    En högre monterad antenn, en antenn längre bort från störningarna, är ett effektivt sätt att slippa stöjet.
    Jo en aktiv antenn ute i skogen, med en billig koax kanske 100 - 200 m är säkert en bra lösning.
    Att slippa störningar borde vara en rättighet för en radioamatör.
    Jag har stort medlidande för alla som har starka störningar.
    Själv vet jag ibland inte om antennen är i eller ur, så låga störningar har jag. Lyckligt lottad än så länge.
    Vilket gör att S1 - S9+ låter lika i högtalaren, man hör allt..

    SM4FPD
     
  3. SM0GLD

    SM0GLD Vänsterhänt

    Minska störningarna är nog det viktigaste.

    Jag kör med en aktiv 1m loop på mitt remote-qth och hör väldigt bra men så är det ganska störningsfritt där.
    Använder Cat-5 nätverkskabel som matare.
    Har provat samma antenn på hemma-qth't utan framgång. Aldeles för mycket störningar för an aktiv antenn.
     
  4. SM4FPD

    SM4FPD Well-Known Member

    Det finns olika aktiva antenner.
    De vanligaste består av en högohmig FET med buffertsteg, och sen ut på kaosen som matar spänning.
    Funkar ofta skapligt.

    En gång i historien vara aktiva antenner på modet, eller var mer aktuella då det fanns många kortvågslyssnare.
    En av de bättre aktiva antenner var DATONG:s, han gjorde en som hette AD-370, och en icke vattentät AD-270.
    Dessa såg ut som en liten dipol, två stålspröt på c:a en meter, (fysisk längd ej frekvens).
    Antennerna var balanserade, och med ganska avancerade historier med många ferriter.
    Resultatet bev en aktiva antenn som INTE använde koaxaialkabelns skärm som antenn, eller i all fall i mycket låg grad.
    Effekten av det i sin tur blev att den lyssnade där den satt, och störnivån blev låg.

    En enkel aktiv nenn kan fånga mycket störningar via kabeln trots at den montera 100 m ute i skogen.

    Så man får inte dra alla aktiva antenner över en kam. De är verkligen olika.

    DATONG AD-370 såldes i ganska många ex, och det bör finnas många liggande i "stugorna där ute".
    Minns bl.a. en radioamatör som använde två AD-370, en vertikalt och en horisontellt. Med två mottagare låsta till samma referens fick han en form av polarisations-diversity.
    Vertikalt i en örat och horisontellt i andra örat, man får vågutbredningen mitt i skallen....

    Det florerar en och byggbeskrivning till en balanserad aktiv antenn på nätet som kommer från tidningen Elektor. Men minns inte vad den heter.
    Inte helt enkel att bygga dock...

    Dessutom måtte ju en aktiv antenn ha stor dynamik för att klar av att utan distorsion hantera alla signaler från kortvågen på en gång.
    Men det klarar man ofta bra och kan en placering i undantag minska störningarna så är de väl värt.


    Rekommenderar eftersök av en DATONG AD-270 eller AD-370.

    De
    SM4FPD
     
  5. SM0YDO

    SM0YDO Well-Known Member

    Hej jag vet inte om det har florerat fler byggbeskrivningar på aktiva antenner i Elektor
    Tidningarna men jag byggde mig en som jag har kvar som fungerar bra en utomhus
    Del med ett spröt och en impedansomvandlare som klarar lång ledning till inomhusdelen
    Med dämpsatts och nätaggregat jag brukade koppla den till min kortvågstranciever
    När jag bara lyssnade runt på kortvågsbanden och inte sände något .

    Sm0ydo
     
  6. SM0GLD

    SM0GLD Vänsterhänt

    oktober 1982 och januari 2000 hittar jag i arkivet men jag har för mig att det även 1992 beskrevs en aktiv antenn i Elektor.

    Chris Trask har många bra beskrivningar på aktiva antenner.
     
  7. SM4FPD

    SM4FPD Well-Known Member

    Har för mig antenns i Elektor gick att bygga dels som balanserad dels som ändmatad, obalanserad aktiv antenn.
    För att övervhudtaget komma igång och se eller höra om man kan få mindre störningar med metoden bör enklast möjliga och billigast möjlig aktiva HF-antenn vara nog.
    Blir det bra kan det löna sig att skffa eller bygga en mer avancerad antenn.
    En obalnsead ktiva ntenn kan förstås förses med en RF-choke på koaxen nedanför antennen.
    De flesta försök med RF-chole brukar bli alltför lite induktans för att göra verkan. Så tycker man att "det hjälpte inte".
    Tiodubbla ferriten så kanske det kan bli verkan. Särskilt om man vill höra mer riktiga stn och mindre stöj på 3,7 MHz bandet.
    En 35 - 50 mm ferrit-toroid med 5 - 10 varv kan hjälpa på 28 MHz.

    Klart tt billiga 75 Ohms koax duger. Missanpassning betyder inte så mycket då den aktiva antennen ofta pytsar ut rätt bra nivå.
    Eller samma sak här, blir det bra system, kosta på transformatorer i båda ändar på den billiga 75 Ohms koaxen.

    De
    SM4FPD
     
  8. SM4FPD

    SM4FPD Well-Known Member

  9. SM5MX

    SM5MX Well-Known Member

    Jag bor i ett vanligt villaområde i Tyresö med en störningsnivå på c:a S5 på 80 och 160 m, de band som intresserar mig mest. Den störningsnivån är definitivt för hög för seriös DX-trafik på de banden. Jag har provat olika lösningar för att förbättra mottagningen.

    En s k aktiv antenn består, om jag förstått saken rätt, i princip av ngn form av antenndel + en förstärkare. En sådan gör, IMHO, inte någon större nytta, eftersom den ju förstärker störningarna lika mycket som de önskade signalerna. I ett villaområde är det ofta en jämnt fördelad störningsmatta, varför det oftast inte hjälper att flytta en aktiv antenn några meter hit eller dit på en tomt. Den som är så lycklig lottad att den aktiva antennen kan sättas upp "ute i skogen" en bit bort, vinner möjligen något.

    Mitt tips är att man bör försöka få till en mottagningsantenn med någon form av riktat minimum, så att den samlade brusmängden in i mottagaren blir lägre, d v s S/N-förhållandet i den önskade riktningen bättre. Jag har provat skärmade koaxloopar, EWE- och K9AY-antenner (och även att lyssna i en dipol i st f den vertikala TX-antennen).

    Tyvärr är mina erfarenheter inte helt positiva ens av de alternativen. I ett villaområde är det fortfarande alltför mycket kvar av det störande bruset trots dämpningen åt något håll, varför min "bottom line" likväl är att seriös DX-trafik på låga band kräver ett QTH på landet. Jag har provat att köra från norra Öland, vilket var en enorm skillnad jämfört med tätorten Tyresö.

    Jag instämmer därför gärna i GLD:s kommentar "Minska störningarna är nog det viktigaste", och det är IMHO svårt t o m m h a olika mottagningsantenner.
    Den lösning som fungerat bäst för mig bland störningarna i Tyresö har nog varit att använda en MFJ-1026 Noise Canceling Signal Enhancer. Utan att fördjupa mig i detaljerna vill jag dock nämna att mänskligheten grovt kan indelas i två huvudgrupper:

    - de som kan ställa in en MFJ-1026, och
    - de som inte begriper sig på en MFJ-1026; begagnade ex. kan därför ofta köpas förmånligt

    73,
    Rolf
    SM5MX
     
    SM7EQL likes this.
  10. SM0GLD

    SM0GLD Vänsterhänt

  11. SM5MX

    SM5MX Well-Known Member

    Tnx GLD, PA0SIM:s korta sammanfattning på din länk är mycket bra.

    Jag noterar att han även nämner Noise Cancelling bland råden. Jag skulle därför vilja tipsa om en recension av MFJ-1026 som G4ILO skrivit här http://www.g4ilo.com/mfj1026.html .

    Obs särskilt länken i det avslutande stycket Conclusion till en ljudinspelning, där han kopplar sin MFJ-1026 in och ur! Stämmer med mina erfarenheter.

    73,
    Rolf
    SM5MX
     
    Last edited: Jun 15, 2018
  12. SM4FPD

    SM4FPD Well-Known Member

    Tanken med aktiv antenn bygger på att den kan placeras långt från störningarna.
    Kanske 100 m ut i skogen, och om man har en "skog" som är fritt från stöj, men har man hus och andra störkällor i alla ritningar så går det ju inte.

    En magnetic loop, eller ferritstav kan ge god riktverkan, och det är då nollan i två riktningar man kan nyttja.
    Tyvärr i ett bostadsområde kommer störningarna från alla håll så det blir ändå svårt.

    En nose cancelling maskin, fungerar fint, den kan undertrycka störningar väldigt mycket.
    Men som Rolf nämner, det kräver sin man att ställa in den och förstå hur den jobbar.
    Men även den är mest effektiv mot en viss störkälla.

    På SRS tiden sålde vi sådana, hade kunden en störning från grannens värmepump eller så, ja då var det -30 dB på den störningen.
    Men idag 20 år senare har vi ännu starkare störningar från alla riktningar.

    Vill man allvar med sin hobby ja då måste man ändå prova metoderna.

    De flesta av de MFJ-1026 som såldes kom tillbaka uppbrända...
    Och garanti krävdes....
    Så det var bara att sluta sälja dem.....


    de
    SM4FPD
     
    JanneG likes this.
  13. SM5MX

    SM5MX Well-Known Member

    Roy,

    Jag minns att du skrev om det där med uppbrända MFJ-1026or en gång för mycket länge sedan. Just den grejen har jag lite svårt att förstå, eftersom det är tämligen självklart hur den skall kopplas in, särskilt om man också läser manualen.

    Att däremot ställa in den rätt tar nog en stund för de flesta att lära sig. Men när man väl kan det, är resultatet desto mer fantastiskt! Jag har varit med om att i princip "trolla bort " S9-störningar. G4ILO:s inspelning är också rätt talande. Men den tar alltså bara 1 störning åt gången, och all "modern" skräpelektronik i omgivningen innebär tyvärr oftast flera samtidigt.

    73,
    Rolf
    SM5MX
     
    Last edited: Jun 15, 2018
  14. SM4FPD

    SM4FPD Well-Known Member

    Ja Rolf, jag förstår varför det blir så.
    Att läsa handboken gör bara nybörjare, har man varit radioamatör i 32 år så kan man allt.
    Jag har oxo sett hur hemmalödda koaxialsladdar kan se ut.
    Att de går att sätta fel är även det förståeligt. Men oförsvarligt.
    Särskilt om man "vet allt".
    Att saken kunde hända flera ggr efter varandra hos samma kund är däremot svårare att förstå.
    Många uppbrända ansågs inte fungera och man returnerade dem.
    Och nu har jag inte talat om hur det var att sälja transverters. De har ofta ännu fler sladdar....

    Nå prylen vi talar om är effektiv i många fall. Utom - som du nämner Rolf - när störningar kommer från alla håll. Och så sker ju idag.
    Fanns även på vissa versioner av BC-348 så idéen är gammal.

    Det var bättre förr när störningar bara var en och annan moped som kom ute på gatan.
    Det var även bättre förr när signalstyrkorna var som folk, dvs när solen var med i toppform.

    De
    SM4FPD
     
  15. SA6BSS

    SA6BSS Well-Known Member

    http://active-antenna.eu/amplifier-kit/

    Jag har införskaffat mig en sådan här aktiv antenn förstärkare, har inte hunnit bygga ihop den än, det ska bli ett av semester projecten, finns en hel del att läsa om den, den praktiserar balanserad(e) förstärkare som matas med balanserad (nätverks)kabel som nämndes tidigare i tråden, den kan också switchas mellan 3-4 olika antenn modes från radiorummet, finns ett par artiklar i QTC, och en hel del på youtube, http://active-antenna.eu/amplifier-kit/testemonials/

    kanske kan vara något att undersöka :)
     
    SM0GLD likes this.
  16. SM0GLD

    SM0GLD Vänsterhänt

  17. SM5OCI

    SM5OCI Well-Known Member

    Hej, och tack för alla tips och erfarenheter.

    Eftersom jag har skaffat prylar till den antenn som jag länkade till i mitt ursprungliga inlägg tänker jag fortsätta på det sättet. Enda skillnaden är att jag tänker placera antennen så långt som möjligt från något hus, d.v.s. c:a 50 meter bort.

    Efter att ha läst lite om aktiva antenner (t.ex. kritiken mot den populära PA0RDT) gissar jag at ett problem är att hindra störningar at krypa på kabeln ut till antennen.

    I bilden ser du hur jag tänkt. Röda delar är försök att minska störningar som kryper på kabeln från shacket till antennen. Runda röda cirklar är mantelströmsfilter. Vid botten av antennen tänkte jag ett jordspett och/eller jordtrådar. Vad tycks?

    FPD skrev om "billig koax". Skulle denna duga? Annars har jag bra RG-58, vilken har fördelen att vara svart och inte synas så bra.

    FPD skriver också om RF chokes / mantelströmsfilter. När du skriver om "för lite induktans", skriver du då t.ex. om de icke-mörkgröna delarna av denna figur?

    m.v.h.
    SM5OCI Per


    Matning aktiv antenn.png
     
  18. SM4FPD

    SM4FPD Well-Known Member

    Den vita TV-koaxen lär väl bli rätt kortlivad ute i skogen, men annars duger den väl. Har man RG-58 så bör man nog välja den.
    Ja bilden med färger för erhållen dämpning med olika RF-choker är rätt bra.
    Skulle tänka mig tt ljusgrön duger rätt bra, men vi talar ju om 80 m vilket är 3750 kHz, och kanske lägre frekvenser. Som synes blir färgfälten mycket kortare vid låga frekvenser. Jag tänkte lite på rörformiga ferier som man trär ett varv, det blir för dåligt, eller clip-on ferriter. Jag tänker även på järnpulver, T-200-2 etc som är vanlig toroider, men mest lämpliga till avstämda kretsar, dvs de ger för lite som Chokar.

    Jag tycker inte man skall se problemet som att stömningar "letar sig ut på koaxen". Utan försöka se saken som att koaxen är en del av antennen, och den är ju trådbunden med elnätet eljorden etc. Ingen skulle ju kunna tänka sig att koppla ena halvan av en dipol till jord eller elnätet. Men det är ju lite av det som sker.

    Men Per, vad jordspettet och jordplanet skall göra, förstår jag inte..... Är tanken att jord är en "soptunna" för störningar????
    Knappast på så låga frekvenser som vi nu talar om. Men detta är svårt att rikligt få grepp om och är förstås olika på olika ställen.


    Sen har vi injektorn, dvs den punkt vid mottagaren, där man matar sin likström på koaxen och skiljer från HF.
    Den saken är inte helt invändningsfri.
    Det finns varianter med en HF-transformator där likströmmen matas vid HF jordpunkten.
    Jag menar att för att vara säker bör man försöka mata antennen med ett batteri "där ute", dvs ha möjlighet för direktmatning eller phantommatning, för att kunna jämföra.

    Väntar med spänning på någon form av rapport om hur det går....

    De
    Roy
     
  19. SM5OCI

    SM5OCI Well-Known Member

    @SM4FPD: Jo, meningen med jordspettet och jordlinorna är att skapa en soptunna för signaler som kryper på manteln.

    Jag är inte säker, men jag tror inte det är min egen idé. Hmmm. Kanske från ON4UNs Low Band DXing? Kanske från någon annan diskussion på detta forum? Kanske från någonannastans?

    Håll inte andan medan du väntar, detta kommer att ta tid.


    Jag har lust att sätta antennen på en bärbar mast, ha med en radio och batteri och sedan gå från huset och ut i skogen, samtidigt som jag mäter bruset. På så sätt kommer jag att kunna få en graf som beskriver hur störningarna (förhoppningsvis) minskar med ökande avstånd från huset. Sedan skulle jag vilja göra samma sak i en bil och åka långt ut i skogen, så jag kan se hur hela staden stör. Det vore intressant, och kunde kanske bli en bra artikel. Men jag saknar tiden... Suck.

    m.v.h.
    SM5OCI Per
     
  20. SM4FPD

    SM4FPD Well-Known Member

    Ja det är en bra ide att gå ut i skogen med antennen och en batteridriven HF mottagare.

    Vore jord en soptunna för vad vi inte vill ha så vore världen rätt annorlunda.....
    Prova gärna med en blomkruka och Weibulls planteringsjord. (ett skämt bara)

    Nej jag håller inte andan, tvärs om efter en 12 km motionstur med språng i skogen.
    Jorden var däremot aningen fuktig och små pölar gjorde att det mesta försvann likt en soptunna.
    Trots det fanns jord kvar på skorna......
    = HF finns kvar på tråden trots jord.... även fuktig jord.


    De
    SM4FPD
     

Share This Page