Hur mycket kortare med traps?

Sätt kondensatorn och dess anslutningstrådar utanför spolen, ingen metall inuti den. Jag har bister erfarenhet av att göra fel.

Lennart
 
Sätt kondensatorn och dess anslutningstrådar utanför spolen, ingen metall inuti den. Jag har bister erfarenhet av att göra fel.

Lennart
Kan du utveckla varför? Jag tänkte sätta kondensatorn utanför (där jag klippt koppartråden). Men varför kan man inte ha koppartråd inuti spolen? Den är ju icke-magnetisk.
 
Jag tycker det är vanligt förekommande att man sätter kondensatorn inuti spolen. Det har jag sett på många byggen, och även kommersiella spärrkretsar exvis i W3DZZ.
Ser vi på spärrkretsarna i en 12AVQ, 14AVQ, eller en flerbandsbeam, så är de ofta byggda med genomgående maströr, vilket endast är isolerat skarvat mitt i spolen, eller trädda i varandra för att utgöra kondensatorn.
Nog tycker jag en kondensator utanpå har liknande eventuell påverkan på spolen som om den är inuti.... såvida den inte är långt ifrån spolen.

Givetvis kommer kondensatortråden att påverka spolen, men så som jag tycker ganska lite, eller obetydligt och på samma sätt utanför, men nu har du ju mätt upp resonansfrekvensen.

Genom tiderna har det förekommit olika typer av kärnor i spolar med avsikt att kunna trimma spolen, exvis järnpulverkärnor, ferritkärnor som då ökar induktansen allteftersom man skruvar in den. Men även aluminium eller mässing som då påverkar mindre, och, eller minskar induktansen vid inskruvning.

SM4FPD
 
När det gäller 12AVQ påstås motsatsen till Roys beskrivning i en granntråd

(Edit : granntråd hade råkat bli granngård...)
 
Last edited:
Man kan se liknande d.v.s att ingen konding monteras inuti trapsen på Fritzels beamar. Kolla på PA0FRI:s sida där konstruktionen tydligt visas i bilder. Finns säkert en anledning till att Fritzel valt och "tyckt" att konstruktionen fungerar bra.
 
Back
Top