Hur påverkas mottagningen för denna antenn?

SA0AND

Well-Known Member
Har idag en vertikalantenn av fabrikat
SIGMA-EURO-COMM-SE-HF-360-FIBRE-GLASS-VERTICAL-ANTENNA-80-TO-6-METRES/O-COMM SE-HF-360 FIBRE GLASS VERTICAL ANTENNA 80 TO 6 METRES med följande tillägg
SIGMA EUROCOM SE HF X-80 & HF-360 PLUS KIT
som är monterad på mitt altanräcke.

Den har fri sikt mellan 290-110 grader och mellan 110 till 220 grader så skyms den av en betonghusväg på 3 m avstånd och mellan 220-290 grader så skyms den av en betonghusvägg på ca 10 m avstånd.

Vad kan jag förvänta mig, händer i mottagnings resp sändningsprestanda, om jag kan montera den så högt över husväggen ca 12 m upp, att den inte skyms av något, dvs fri sikt varvet runt.


IMG_0717.JPG
 
Har t ex monteringshöjden någon betydelse för en vertikal? Betonghus borde ju påverka en del om man jämför med hur svårt wifi har att täcka en lägenhet med betongväggar.
Ingen som sitter inne med några erfarenheter??
 
Anledningen att ingen svarat är att din fråga är omöjlig att svara på, allt påverkar, mitt tips är att du tittar i ARRL antenn handbok som bör finnas hos varje vetgirig radioamatör.
/Janne
 
Jo jag är medveten om att nästan allt påverkar. Tror därför inte att jag blir klokare av skaffa ARRL handbok.

Jag hoppas fortfarande på att någon har erfarenhet av att montera en vertikal utan radialer på tex ett hyreshus tak och om det ger några prestanda över huvud taget.
 
Helt utan radialer = katastrof! Du får HF i hela lägenheten. Ev. även hos grannarna.
En gång (på 70-talet) hade jag en Hygain 18AVT på taket. Först på hyreshus, 4 st. 10m-radialer.
Sedan på 1-plans villa. Lite fler radialer då.
Därefter 6 meter vertikal på marken med några nedgrävda radialer.
Avstämbart Pi-filter vid antennbasen. Funkade som nödlösning i många år.
 
Last edited:
Ok problemet är att jag inte kan ha några radialer förutom sådana som sitter på tex Diamond CP6 och liknande lösningar som max sticker ut någon meter från själva antennen.
 
OK.
Du får helt enkelt prova.
Nackdelen med monteringen intill huset är ju även att störningar från husets elektronik
kan påverka din mottagning.
 
Last edited:
Hej.
Det är väl så att alla vertikalantenner av den typen och som skall täcka hela kortvågen är en kompromiss men det är ju så att alla har olika förutsättningar att sätta upp antenner.
Huset kommer säkert att påverka men hur mycket är som Ingvar skriver svårt att säga.
Jag hade tidigare en liknade antenn från Comet sittande på mitt båthus ca 3m över marken och utan några radialer.
Jag byggde en RF-balun av RG-58 lindad på ett plaströr och satt direkt under antennen och efter det hade jag inga problem med rf in i shacket. Om du går in på min hemsida sm6pop.se så hittar du en beskrivning hur du räknar ut hur balunen skall se ut.
Mina erfarenheter var att den fungerade bäst på banden 20m och uppåt i frekvens, jag körde bland annat Brasilien barfota på den och det var för 2 år sedan så några superkonditioner var det ju inte även om de var bättre än nu sista tiden.
Andra erfarenheter var att 80m var inte så bra på den och att den tog in mer skräp från omgivningen än vad tex. en horisontal dipol gör.
Du kan säker få många trevliga QSO med den och devisen "kör det du kan på det du har" är inte så dum.
73 de SM6POP - Anders
 
Så här har antennen fungerat hitintills för intresserade

Phone har jag kört från 2108-07-01 totalt 24 kontakter
2.JPG


Digitalt har jag enbart kört from 2019-03-01 totalt 60 kontakter

1.JPG
 
Har i många år haft en gammal VHF mobilpinne utan spolar som lyssnar antenn på balkongräcket, ganska så oduglig på 80 -40 meter.
På 80 meter var faktiskt värmeelementet bättre som mottagarantenn (hederlig vattenburen värme)...

Nyligen har jag övertagit en gammal mobilantenn med spolar och spröt för 80 och 20 meter och märker här en ganska markant skillnad i mottagningen, det hörs mera, DX också... Trots störningarna. Kommer inte att sända på 80, tror inte det kommer att fungera men ska prova med 20 meter lite senare. annars är jag oftast /P med mina QRP-riggar och har då effektivare antenner.
 
Back
Top