Hur viktig är skin-effekten?

SM0APK

Well-Known Member
Hur stor inverkan har skin-effekten hos spolar för 3,5 - 28 MHz? Jag hittade ett "recept" på en antennanpassningsenhet där det gäller att gleslinda en spole på ca 2½ tums diameter med 2 mm förtent koppartråd. Jag har ingen så'n tråd, men väl en lagom bit emaljerad tråd av samma dimension. Blir det någon väsentlig skillnad om jag använder sådan? Är ganska ringrostig numera så jag har glömt var man kunde inhämta besked om saken. Kanske någon på detta forum vet?
SM0APK/Stig
 
Jag slog upp på Wikipedia:
Skin effect - Wikipedia, the free encyclopedia

Vid 10 MHz är inträngningsdjupet (1/e) i koppar knappt en mm, så jag gissar att 2 mm Cu duger bra även på 10 m.

Fel fel fel. Jag läste "MHz" i stället för "kHz" i grafen på Wikipedia ...

Emaljerad tråd tycker jag snarast borde vara bättre eftersom Sn leder sämre än Cu.
 
Last edited:
Skindjupet för koppar på 3,5 MHz ligger runt 0,035 mm, så i praktiken så finns det
ingen ström i centrum av ledaren för alla diametrar större än 0,2 mm eller 6 skindjup.

Skillnaden i praktiken mellan emaljerad eller förtent tråd kan man försumma.
Det är andra faktorer, främst spolens form samt omgivning, vilka dominerar när det gäller obelastat Q-värde.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Tack -AOM och -LTH! Då lindar jag med den tråd jag har och hoppas på det bästa.
73 de
SM0APK
Stig
 
Hej!

Jag gissar att anledningen till att förtennt tråd nämns i receptet är att det är enklare att löda eller så kan det vara så att det är tänkt att koppla med krokodilklämmor?
 
-OID de -APK
Gissningen betr bättre lödbarhet tror jag också på, beskrivningen jag hittade är från 1965 och då var det nog inte så vanligt med genomlödbar lack på koppartråden. Krokodilklämmor har "uppfinnaren" däremot inte tänkt sig, en präktig 11-polig vridomkopplare ingår i den tänkta arsenalen. Finns lyckligtvis i junkboxen...
 
Back
Top