IC-706MKII tx-problem

sm0kfr

Well-Known Member
Hej kolleger!
Min fina 706:a pajade igår när jag skulle tvätta bort flusset från slutsteget. Vad hände? Vet ej!
Min IC-706MKII har bipolära trissor i slutsteget (2SC2694, Q41 o Q42). Jag har 4,4V på basen när radion är avstängd men nätaggregatet på. Slår jag på radion blir det samma värde på basen. De närmast anslutande motstånden 0,33 och 10 ohm blir glödheta. Trissan (2SD1406, Q45) som jag förmodar kontrollerar tillståndet på de två sluttrissorna har en emitterspänning på 4,4V, i Tx-läge såväl som i Rx-läge, men skall ha 0,7V.
Radion drar 0,9A avstängd med nätaggregatet på. Radion på drar 2,14A.
Som jämförelse kan jag nämna att sluttrissan till 144MHz funkar med 0,0V Rx och 0,7V Tx på basen.
Jag är fullt medveten om att det är svårt för att inte säga omöjligt att ge råd i ett sånt här fall, men jag har inte riktiga baskunskaper när det gäller transistorer.
1. Hur kan man konstatera om sluttrissorna är defekta utan att behöva plocka ut dem?
2. Är det rimligt att motstånden blir så varma (80-90 grader gissar jag)?

Jag bifogar en fil som man inte kan läsa, men kanske någon som har ett riktigt schema kan.
73
SM0KFR
Ulf
 

Attachments

  • IC-706MKII.bmp
    94,5 KB · Views: 274
Du har förmodligen fått en överledning mellan kollektor och bas på någon
av sluttransistorerna.
Då brukar bas-emitter dioden på transistorerna förstöras på en gång eftersom det inte finns någon nämnvärd strömbegränsning.

Just nu sitter motstånden mellan bas och jord inkopplade mellan kollektormatningen och jord vilket de inte är tänkta för alls.
Därav uppvärmningen.

Transistorn Q45 har fått matningsspänningen "bakvägen" mellan emitter och jord vilken den inte heller är tänkt för.

Troligen har den transistorn också förstörts samtidigt med sluttransistorerna.
För att kunna uttala sig ifall transistorerna är hela blir det nödvändigt att löda loss dem.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Hej Karl-Arne

Ja spänningen är på när nätaggregatet är på. Jag har naturligtvis kommit åt bas och kollektor och förstört trissorna. Beklagligt man måste tänka innan man handlar. Jag fick en psykprofil tilldelad för länge sedan som löd "Full fart framåt med stor entusiasm men åt fel håll".
En dyr historia. Jag skall försöka få tag på dem på nätet.
Tack än en gång Karl-Arne.
Det är gott att ha tillgång till expertis.
73
Ulf
SM0KFR
 
Ja du måste ha fått spänning på en av Basarna, obs att Basarna på de båda sluttransistorerna är sammankopplade, de får ju samma BIAS.
Så om en av dem är sönder, dvs kortis C till B så kan kompisen oxo gå sönder. Vanligen blir det full kortis och man får 12 Volt på B, då brinner även de motstånden som nu bara blir varma.
En sådan transistor drar mycket ström om B-spänningen går över 0,7 V, vid 1 V är den i princip bottnad.
Löd loss B fanan och vik upp den, först på en transistor, och om den då inte drar ström valde du den felaktiga transistorn. Då skall det bli 0 V på kompisen, (den andra sluttransistorn). Det upplyfta B benet kommer då att hålla spänning.

Prova nu TX, utan drivning, och mät om det blir c:a 0,7 V där B satt.

Även om man drar ur DC sladden så finns tillräcklig laddning i kondingar för att, om man råkar kortsluta C till B, kan förstöra transistorn.

Nu uppstår då frågan, till plånboken, om man skall byta båda.
En bra fråga.

Efter byte måste BIAS ställas in.
Kolla för säkerhetskull att drivstegen och VHF steget är hela innan du skaffar nya.

De
SM4FPD
 
Varför tvättar man bort flusset överhuvudtaget? Var det vid en reparation eller fabriksflusset?
 
Det finns flera skäl att tvätta bort flussmedelet.
Dels finns aggresiva typer som måste bort, dels finns krav från exvis miltära kunder.
För hemeleketronik av högre kvalitet används oftast harts.
Harts är hygroskopiskt och suger till sig fukt, (vatten) och kan bli delvis ledande.

Ett exempel på när detta hände och var förödande för funktionen kommer jag ihåg var MFJ produkter med C-MOS kretsar. Dvs mycket högOhmiga kretsar och extremt låga strömmar. MFJ:s elbyggar, minnesbuggar tog stryk av hartsen.Tvättning i spritbad hjälpte. Jag är säker på att det står många sådana apprater i stugorna som kunde få nytt liv av ett redigt bad i hartslösande T-sprit.

Slutsteget i en IC-706MKIIG har stora lödningar med massor av lod, och det bildas därför stora hartsbeläggningar. Här finns INGET SOM HELST skäl att ta bort hartsen. Några mikroAmp krypström är helt försumbart. Dessutom kan hartsen skydda tennlodet mot framtida oxidation, det håller sig blankt och snyggt. Vid reaprationslödninagr kan det finnas skäl att göra rent inför den nya lödningen. Gammalt hart som man steker fler ggr blir varken snyggt eller nyttigt.

För det nya blyfria lodet finns äskert andra kemikalier som ersätter harts, och kan orsaka kort livslängd.
Hr på SRS testade bvi ett antal billiga komradio, för Marin VHF, för jaktradio och amatörradio. Lödningarna kan se helt otroligt dåliag ut. Instället för snygga hartsomslag finns vitt pulverlikanade korrosioner. Med mikroskop syns tydligt vad man får om man inte betalar. Det hela är så tydligt och ser så dramatiskt ut att dessa apparater förmodluigen bar akomemr att få några års livslängd. Men billigt är billigt. dessutom har man funskat och gjort de lödningar som utförs för hand med blyat lod, dvs lödningar av skärmar potentiometrar. Fusk.
 
Last edited:
Ic-706

Hej grabbar!

Nej jag höll på med att tillverka en x-talugn som jag skulle installera in min 706:a och fick syn på allt flussmedel som täckte sluttrissorna och tänkte att jag skulle rensa bort det. Ja, ja! Som man bäddar får man ligga. Jag önskar att jag hade släppt in Roy i ett tidigare skede.
Full fart framåt men åt fel håll. Det är min paroll.
Det får antagligen bli skrot av min lilla rig. Så är det. Om man korrigerar en vis man så blir han visare, men om man korrigerar en dåre så får man veta av att man lever. Jag hoppas att jag får räkna mej till den förra kategorin. Det är naturligrvis en förhoppning från min sida.

73 de
SM0KFR
 
Inte behöver väl radion skrotas för trissornas skull?

/Ingvar

Vad jag har hört så har slutrissorna till vissa 706 modeller slutat att tillverkas och går dom inte att få tag i. Så ja, radion kan bli "skrot" om man inte har tur att få tag i nya (eller begagnade).

Men delar och "skotade" apparater är alltid av intresse, jag vet dom som behöver delar (inte sluttissa) till 706MKII och MKIIG. Bara frontpanelen är ju väldigt intressant för dom som kör remoterig, frontpanelerna är kompatibla med varandra mellan olika 706 modeller även om funktionen kan vara något annorlunda. Så, släng inte bort nåt... :)
 
Last edited:
Dessa passar bara i 706MKII som har "vanliga" NPN-trisssor.

706MKIIG har MOSFET, dessutom finns PA't i denna i två olika utföranden med olika MOSFET. Till första generationens MKIIG verkar trissorna bara gå att få tag på från ICOM-handlare som reservdel. Motorola har slutat tillverka dessa sedan flera år tillbaka.

Det vita pulvret som Roy pratar om är flussrester från vattenbaserat miljövänligt fluss. Liknande fluss har används i många år inom industrin även i Sverige. Ser inte snyggt ut om man är van vid vanligt hartsfluss men är fullkomligt harmlöst.
 
KFR, ge inte upp förän strax innan det är för sent!

Alltså, ha tålamod så kanske det dyker upp några trissor?
Nästa rig kanske får komponenter i slutsteget som finns tillgängliga under en lägre tid? Kanske två 807: or i slutet? ;)
(de lanserades 1937 om jag inte missminner mig, fortfarande enkla att få tag i...)
 
Ok grabbar!
Skall inte ge upp, men tror nu att det är en mmic uPC2709T som också har fallerat. Sluttrissor har jag redan köpt från HongKong, 2 st 2SC2694 för US$70 innan jag pratat med SM4FPD. MMIC:en kan vara problematisk eftersom det hos DigiKey bara finns uPC2709TB med dim. 1,25x2,0 mm som är mindre än den första som är 1,5x2,9 mm med sex ben. Jag måste införskaffa ett mikroskop, hi, hi
Som sagt jag kan alltid använda den till att lyssna på P4, hi,hi.
Talade med 4FPD och han konfirmerade att man kan använda fronten på MKII:an till MKIIG:an.
Tack för alla svar och uppmuntran med tillrop.

73 de
Ulf
 
Ok grabbar!
Skall inte ge upp, men tror nu att det är en mmic uPC2709T som också har fallerat. Sluttrissor har jag redan köpt från HongKong, 2 st 2SC2694 för US$70 innan jag pratat med SM4FPD. MMIC:en kan vara problematisk eftersom det hos DigiKey bara finns uPC2709TB med dim. 1,25x2,0 mm som är mindre än den första som är 1,5x2,9 mm med sex ben. Jag måste införskaffa ett mikroskop, hi, hi
Som sagt jag kan alltid använda den till att lyssna på P4, hi,hi.
Talade med 4FPD och han konfirmerade att man kan använda fronten på MKII:an till MKIIG:an.
Tack för alla svar och uppmuntran med tillrop.

73 de
Ulf

uPC2709T i T06 kapsel (märkt C1E) finns i min junkbox.
Intressant att se att icom kör mmic'en utanför databladets spec.
 
Last edited:
Ok SM0NCL.
Jag ser att du bor i Täby. Jag bor i Vallentuna. Får jag köpa några av dej?
73
SM0KFR
 
IC-706MKII fronten fungerar till IC-706MKIIG men ger då inte UHF.
Så jag korrigerar härmed påståendet att MKII fronten till fullo funkar på MKIIG.

För den som vill använda en MKII front vid fjärrstyrning av en IC-706MKII eller MKIIG funkar allt utom UHF.
Vid remote är det ju i första hand HF som gäller.


De
SM4FPD
 
Jag tackar alla för inlägg. Det är lärorikt för en "riktig" amatör som jag. Ett speciellt tack till AOM och FPD för deras inlägg. Jag tackar också speciellt NCL som har "gone out of his way" för att plocka ut mmic.ar ur kretskort för mej. OID och CZR fick mej att fortsätta och att inte ge upp. Jag skall informera om slutresultatet blir positivt eller negativt "so be it".
En trevlig helg önskar jag er alla.
73
SM0KFR
 
Jag tackar officiellt SM0NCL för allt besvär han har haft med att avlöda 2 st. mmic för att sälja till mej för en struntsumma som egentligen är en symbol för Ham-Spirit.
73
SM0KFR
 
Nu har jag installerat nya sluttrissor och mätt upp dc-spänningarna och de är korrekta.
Jag har också monterat en ny mmic som agerar förförstärkare till driv och slutsteget. Alla dc-spänningar är enligt specen. Mottagaren fungerar utmärkt, men jag har ingen rf ut på vare sig hf eller vhf.
När mätaren är ställd i ALC-läge och jag trycker på antingen mickens ptt eller nycklar i cw-läge så går mätaren i topp/botten dvs den visar 60 dB. Med mätaren i power eller swr-läge får jag inget utslag. Jag behöver hjälp med att resonera hur alc:n fungerar. Har jag blåst en diod någonstans? Uppenbarligen så blir alc-spänningen in till processorn för hög och då stryper denna insignalen till förförstärkaren. Hjälp önskas.
73
SM0KFR
 
ALC är ett reglersystem, det har flera insignaler.
bl.a RF ut, RF reflekterat, dessa går att mäta upp som likspänningar vid SWR bryggan nära antennjacken. Men finns ingen effekt så skall det ju inte finns någon spänning efter denna detektor. Dioderna kan gå sönder, (av viss misshandel) men det resulterar vanligen i att radion ger för hög, eller ojämn effekt per band, och att SWR mätaren visar fel..

Självsvänger sändaren blir det förståss både RF ut och RF back som bildar likspänningar i SWR bron. Självsvängning ger givetvis hög ströförbrukning och någon form av uteffekt.

ALC får oxo del av slutstegets strömförbrukning, det finns en strömshunt på 0,012 OHm, ett keramiskt motstånd vid PA. 15 mm långt väl synligt. Skulle detta motstånd vara trasigt, avbrott eller ha fått för hög resistans, så kommer ALC att få besked om att det drar för mycket ström.
Detta är tveksamt i ditt fall då du förmodligen har fått BIAS inställningen att funka, med avrbott i shunten skulle ju ingen ström kunna flyta. Men med halvtrasig shunt kan det ske. Dvs kontrollmät 0,012 OHms motståndet. Givetvis svårt att mäta så låg resistans, men temporärt kan man kortsluta detta.

ALC får därmed tre ärvärden, utefekt, refl effekt och strömtrekk.
Börvärdet är det du ställer in med RF-power kranen, denna ställer samtidigt ner sändarens förstärkning statiskt till en "lagom" nivå.

ALC förstärker skillanden mellan bör och ärvärden. Skillanden blir en spänning som kallas ALC, denna indikeras som ett mått på utstyrningen, samt används för att ställa ner försärkingen i sändarkedjan.

ALC använder OP försärakre, dessa tränger +8 V och -8 Volt, (eller - 5 V). Dvs det skall finnas en DC till DC omvandlare som ger negativ spänning i radion. Utan den negativa spänningen kan det bli som du skriver. OP:arna bottnar. Kolla därför alla spänning och i synnerhet negativa spänningar i radion.
Jag mins inte var -8 V (eller - 5 V) skapas, det får man leta efter.

-8 Volt (eller -5 Volt) har mig veterligen aldrig gått hädan i denna modell, men väl i andra modeller av olika skäl. Det finns därför skäl att kolla.
Det som talar emot att vi har ett fel på negativ matningspänning är att även AGC systemet kan använda denna spänning och du säger att RX är OK. Dvs S-mterns utslag?

Kolla om RF-GAIN funkar, om inte har vi nog felet här.


Det är extremt sällsynt med ALC fel, skälet är förståss att dessa kretsar jobbar med låga nivåer och är sällan utsatta för yttre våld. Däremot med yttre ALC in från opålitliga rör PA kan det ske saker.

de
SM4FPD
 
Back
Top