Icom 765

profile_mask2.png

Carl-Eric Hoff <sm7gqf@gmail.com>
14 feb. 2019 15:26


till Roy
cleardot.gif

Hej lite till! D20 Anod RX 5,2v TX 109mv
D21 Anod RX 68mv TX 68mv
Q 11 några mv på alla ben förutom 1 som är 0v
Q12 presis samma som Q11
Q13 samma som Q11 Q12
Nu väntar jag på svar från dig innan jag fortsätter.
Vet ej vad jag ska göra i nuläget !
MVH de sm7gqf.
cleardot.gif
 
Den sön 27 jan. 2019 kl 13:07 skrev Carl-Eric Hoff <sm7gqf@gmail.com>:
Hej ! Har bytt ut 35 1ss53 dioder! Har beställt på srs några till + övriga dioder!
Av dessa 35 dioder var det 2 som va helkass. Sätter mätstickan på D20D21 o D16
blir det ett väldigt liv i högtalaren men känsligheten är inte så bra för jag hör bara
starka stationer på 3,5-3,8 mhz ,och lägger jag fingret på luftlindade spolarna så
blir det också ett väldigt liv på högtalaren.Har mätt på D47 Catod sidan i RX läge har jag 8,2 v
och TX läge 7,5v RX Anod sidan har jag ca 8,2v och TX 7,5v . När jag slår om knappen till TX
så lyser inte den röda lampan. Som sakt väntar på dom övriga Dioderna.
Något mer jag kan göra eller kolla???
MVH Calle
cleardot.gif
 
Den sön 27 jan. 2019 kl 13:45 skrev Roy Nordqvist
Ok ja då minns jag det var du som mekade med IC-765.
Du har kunnat konstatera att några dioder var kass i alla fall. det hela verkar som ett åskfall.
Och i sådana fall kan man vänta sig konstiga oförklarliga fel, ologiska saker.
Så det är mest att mäta och byta saker steg för steg.

Har inget schema på IC-765 framme nu, hela bordet är täckt av anna just nu en tid framöver så jag har inte möjlighet at följa dig på schemat.

de
Roy
 
Den sön 27 jan. 2019 kl 14:34 skrev Carl-Eric Hoff <sm7gqf@gmail.com>:
Ok jag bytar dioder jag beställt och tog 2 trissor oxå Q14 Q15
Hör av mig när jag bytt ut komponenterna jag beställt.
Kommer att skriva in vad jag gör på Ham.se så andra kan följa
någon kanske råkar ut för samma.När sidan är igång.
de sm7gqf
 
Den mån 28 jan. 2019 kl 10:02 skrev Roy Nordqvist
Jo det är bra om det blir lite information på HAM.se, förmodligen är det många som följer sådana här reparationstrådar.
Tyvärr är det många som "lagar sönder" sina grejer, man angriper fel saker helt enkelt.
Jag har själv just renoverat en UHER bandspelare, en CR 210, en fin liten kassettspelare i format som en bilradio.
Den var mycket dyr när den kom och mycket avancerad.
När proffskvalitet.
Felet är ofta att drivremmar ruttnat.
Men jag ser att någon försökt laga den.
Helt fel saker är angripna, och förstörda.
Man ser hur de har gått fram.

Nåja vi får hoppas att du kommer åt rätt håll med din fina IC-765, ta det lugnt bara, systematiskt och med eftertanke.

Jag har dock en svag aning om att jag kan ha ett eller ett par RF-unit kort liggande, helt nya, men jag kan ha fel, jag kan rean ha gjort mg av med dem.
Kommer inte åt dem nu, boden de ligger i är insnöad.
Hör av mig om jag hittar något.


Roy SM4FPD
 
Den mån 28 jan. 2019 kl 17:25 skrev Roy Nordqvist
HEJ!
Ja det var en bra fråga, det är en PIN diod.
Dvs den är egentligen avsedd som switchdiod för VHF UHF, PIN dioder ger aningen bättre egenskaper, som intemodulation etc än vanliga dioder.
Men för att få radion att funka och komma vidare duger det med vanliga dioder, 1ss55, när du sedan har en fullt fungerande apparat kan du fortsätta leta efter lämpliga PIN dioder. Borde går att hitta den dagen..

Här är en modifieringsida för IC-765 som kan ge eventuella tips, men börja inte modifiera något innan du har en perfekt fungerande radio.
Modifiera heller inte om det inte behövs. Se skriften istället som en funktionsbeskrivning.
http://www.ab4oj.com/dl/765_108.pdf


PIN dioder är lite ovanliga, lite speciella, och särskilt för HF och lägre frekvenser är de ovanliga.
Förmodligen använder man inte dess egenskaper fullt ut i alla fall på en HF radio.
Egenskapen är att PIN dioder är "tröga" de gör sin egen BIAS av själva HF-strömmen som de leder.
Därmed behövs mycket lägre DC bias än den HF -effekt de skall leda.
Men denna tröghet kommer först i VHF området.

I T/R switchen på radio finns en jättestor PIN diod som med bara några tiotals mA BIAS kan leda flera Amp, HF.
Men småsignaldioderna vi nu talar om duger som sagt gott med de vanliga.
Men anteckna noga vad du gör så att du kan göra färdigt radion när allt börjar ta form.


De
Roy
 
Den mån 28 jan. 2019 kl 17:42 skrev Carl-Eric Hoff <sm7gqf@gmail.com>:
Hej tack för upplysningen! Har hittat en firma i USA
RF Parts dom har en ersättnings diod XB15A204
Har redan Skrivit ut den sidan om modifieringen!
MVH -GQF
 
Den tis 29 jan. 2019 kl 19:20 skrev Carl-Eric Hoff <sm7gqf@gmail.com>:
Har testat dom 4 olika sätten ,ingen respons cw ton hörs men ingen tx reaktion.
När jag slår knappen på panelen till tx så ska det va tyst i högtalaren.
Men jag pela lite med fingret på flatkabeln till mickingången o då kunde jag få liv i högtalaren
trots att tx va till ,alltså kontaktfel men det är nog mer misstänker jag!
Har nu bestält 15 pin dioder från USA Mini best 20 Dollar. Brevportot blev lika dyrt
som dioderna suck!
De sm7gqf
 
Den tis 29 jan. 2019 kl 18:43 skrev Roy Nordqvist
OK ja det var ju bra då har du rätt sort på gång
Av någon anledning sitter just PIN dioderna på bandpassfiltren för de lägsta frekvenserna.
Vet inte varför.

Du nämnde att sändaren inte slår till TX-lampan.
Frågan är då om det sker eller inte sker med TX knappen på panelen, med PTT på mikrofonen, med VOX via mikrofon, eller med BK och telergafnyckeln.
Dvs vi har 4 olika sätt att sätta sändaren i sändning.
Är de olika här ja då kanske vi kan sluta oss till var det felet finns.

Ett vanligt fel är att PTT ledningen från mikrofonkontakten är trasigt, eller jord till PTT i mikrofonkontakten, kan vara ett led i ev åskskada.
Andra fel är när någon har kopplat sändning via ACC kontakten till något yttre, exvis modem eller dator.
Då kan jord brännas av till PTT.
Men som sagt prova de olika sätten att göra TX.


De
Roy
 
Den ons 30 jan. 2019 kl 17:29 skrev Carl-Eric Hoff <sm7gqf@gmail.com>:
Tog loss Front(AF VR) Unit löda om flatkabel anslutningen på kortet mätte med instrument med tillkopplad ljudsignal
för att kolla så det inte va något avbrott,Kollade från mick kontaktens stift och en bit in på kretskortet o de va signal
hela vägen.Men har tappat signalen till högtalaren ,bara svagt brus från förstärkaren.Front knappen för tillslag av TX RX
är ju anslutet till kortet ,så tidigare har jag fått röda lampan att lysa och ett relä dragit när jag slagit om knappen till TX
och då även ptt knappen på micken ,för att sedan plötsligt slutat att fungera.Så det är kanske något ruttet med det
kortet??När jag nu tappa kontakten med radiosignalen kändes det som luften kick ur mig suck!
Det har kanske varit något kontaktfel hela tiden som kommer o går !
De SM7GQF
 
Den ons 30 jan. 2019 kl 10:32 skrev Roy Nordqvist
OK, om PLL inte låser kan PTT låsas så att det inte går att sända.
Men du hör ju i mottagarn och har kunnat trimma VCO:erna så PLL verkar OK
Men något är gemensamt för att kunna sända då.
Men försök få RX bra innan du tar itu med det problemet..

De
SM4FPD
 
Den ons 30 jan. 2019 kl 20:36 skrev Carl-Eric Hoff <sm7gqf@gmail.com>:
Har testat ingen respons.o inget liv i högtalaren längre !

De SM7GQF

Den ons 30 jan. 2019 kl 20:07 skrev Roy Nordqvist
Prova att köra VOX, så skall TX slå till utan tt kortet är med.
Likaså om man sänder med telegrafnyckeln och break in.
Man kan även prova acc kontaktens SEND, jordas för att få TX.
Går dessa kan man fundera på vilka vägar de olika TX går och rama in felet.

SM4FPD
 
Last edited by a moderator:
Den fre 1 feb. 2019 kl 20:02 skrev Carl-Eric Hoff <sm7gqf@gmail.com>:
Hej! Jag min dumma fan glömde bort sql vredet har rört det utan att jag märkt det så signalen går fram nu suck.
Har tryckt in vox knappen hojtar i micken så tystnar ljudet i högtalaren ,TX reagerar inte.Förhoppningsvis får jag
resten av dioderna,nästa vecka.
de sm7gqf

Den fre 1 feb. 2019 kl 18:11 skrev Carl-Eric Hoff <sm7gqf@gmail.com>:
Front (AF VR) Unit måste va något skumt med .Front panelens RX TX omkopplaren o micken, styrning av volymen
utgår ju från detta kort.Har börjat o löda om kortet med tenn/silver kanske någon trissa eller diod är kass på kortet oxå.
Mätte PLL kortet på R6 ,spänningarna va ok.Koppla in micken igen o tryckte in VOX knappen sade aaaa då gick S metern
till noll.S metern rör sig som att jag får in någon station.Men den hörs inte ,kommer ingen signal fram till förstärkaren.
Du har nog rätt när du säger att den har blivit utsatt för statisk el.o blivit skumma fel.
Hoppas du inte har get upp om mig!


Den tors 31 jan. 2019 kl 20:59 skrev Carl-Eric Hoff <sm7gqf@gmail.com>:
Hej! Jag glömde skriva att ACC ingång 3 sänd o 2 jord kopplas ihop får jag ett klickande ljud från ett relä.
Men inget annat händer! I början när jag lossat schassi fronten ett antal gånger så reagera tx ptt knappen
och frontknappen, sen slutade det efter en kort stund.Nu hör jag bara brus på högsta volym bara från förstärkaren!
 
Den fre 8 feb. 2019 kl 17:41 skrev Carl-Eric Hoff <sm7gqf@gmail.com>:
Hej! Äntligen kom dioder från USA Pin diod XB15A204 ersättare till MI204 bytat 7 st hitta 3 som va kass!
Beställde 10 st 1ss53 i Frankrike 40 kr + bara några kr i brevporto.Men blev konfunderad på dessa dioder
bestält tidigare 30 st därifrån normal stora med gul märkning. Dom jag fick nu är stora som 1ss265 och grön märkning.
Halva glaskroppen mot tidigare.Troligtvis sänt fel Diod. Har beställt diverse komponenter av SRS varit i kontakt med
Eddy tar en jäkla tid suck.Skulle vilja ha adressen dit dom sänder apparaterna för service,och beställa komponenter där.
de sm7gqf

Den lör 2 feb. 2019 kl 13:02 skrev Roy Nordqvist
Ja det är lätt att glömma rattar i fel läge.
Väldigt mång ringde mig under SRS tiden och förklarade att deras nya fina radio var stendöd.
S-metern står i bott och det är tyst i högtalaren. På min försiktiga fråga om de kanske har vridit på RF-gain, fick jag ofta skäll, man hade minsann vrit radioamatör i 30 år så handhavandet var det ju inte fel på.
Men efter en stund hördes ett bekant brus i högtalaren via telefonen.
Men när man sen hörde vederbörande radioamatör på banden, så berättade han att det var ett fel på radion och att det var garantifel....
Man vill inte erkänna egna fel.

Men att du gör det är en god väg framåt i felsökandet!!!!

Jag har inte haft möjlighet ännu att följa upp på schemat till din radio, men jag har ett minne av att TX-lampan, lyser av att PTT jordas.
Lyser den inte så är felet i ett tidigt skede av PTT systemet.
Du kan följa upp SEND tråden på schemat.

Sen har du T/R switchen som växlar spänningar mellan RX o TX. Består av en 9 V stab och en transistor som släpper ut R9 V och en transistor för TX 9 V.
Du kanske kan hitta den på schemat....

Men det kan vara ide att vänta tills du har fått RX helt frisk med dioder etc.
För går RX så är då PLL hel, och så tar man sändning som nästa steg.


de
Roy
 
Den lör 9 feb. 2019 kl 14:07 skrev Carl-Eric Hoff <sm7gqf@gmail.com>:
Vad gäller USA så det värsta jag sett hittils är Transistor 2sc2878B 64 kr är väl ok men porto 441kr
På Ebay dom vill nog inte sälja till Europa! Har bestält från Tyskland o Frankrike ok porto där ifrån.
Ska försöka luska ut adressen til ICOM Tyskland.England kan vi snart glömma , blir ju tull o annat skit.
Vad tror du om dioderna med grön märkning o hälften så stor glaskropp???Har kvar o byta 1ss55 ,1ss265 1s953
och några1ss53. Blir nog till att byta Q14, Q15 oxå Det är väl signalförstärkare ,känns som det saknas signalförstärkning
Lägger fingret på luftlindade spolarna så blir det ett väldigt liv i högtalaren.Men hör bara riktigt starka stationer.
de sm7gqf

Den lör 9 feb. 2019 kl 13:30 skrev Roy Nordqvist
I England är det "ICOM Europe", som säljer ICOM och som utför service till SRS.
Men huvudkontort i Tyskland bör vara en möjlig väg.

Men har du sökt på E-bay, det brukar finnas massor av mindre företag som säljer komponenter, och många i Europa, England Tyskland etc.

Ja varför USA har så enorma porton vet man inte.
Själv köpte jag drivremmar igår till bandspelare som jag renoverar, från en Firma i Frankrike, fraktfritt, dvs de bjuder på ett frimärke.
Enkelt praktiskt

Kina har väl de flest komponenter, men de är anlagen falska och ofta värdelösa.

de
Roy
 
Last edited by a moderator:
Den sön 10 feb. 2019 kl 19:07 skrev Carl-Eric Hoff <sm7gqf@gmail.com>:
På dom 3 lägre banden är det i TX läge 8,8v
14 MHZ o uppåt är det 11v

Den sön 10 feb. 2019 kl 18:48 skrev Roy Nordqvist
Jag glömde. dioderna.
Visst går det med 1N4148, den gör samma verkan men kan ha ngt sämre iMD egenskaper.

de
Roy


Den sön 10 feb. 2019 kl 18:47 skrev Roy Nordqvist
Du skall ha 9,1 V på den tråden som är böjd över dioden.
I TX läge.
Men du måst ju få sändaren i TX läge för att detta skall hända.

de
Roy


Den sön 10 feb. 2019 kl 18:20 skrev Carl-Eric Hoff <sm7gqf@gmail.com>:
Hej! Har 5 dioder kvar att byta 1s953 1ss55 och 1ss265
Kan jag ersätta dom med 1N4148 eller 1ss53 så länge tills jag fått
dom beställda dioderna? D51 är en zenerdiod Mätte katoden på den.
Panel omkopplaren i RX läge 77,5 mv i TX 110,4 mv. vet ej om det ska va så???
Kan inte mäta Anodsidan för glaskroppen år imot kortet.Alla dioder jag monterat har jag
lämnat några mm från kortet så jag kan mäta båda sidor!
de sm7gqf
 
Last edited by a moderator:
Den mån 11 feb. 2019 kl 12:28 skrev Roy Nordqvist
Jag minns inte om du har servcehandboken???
Jag har den bara i papper, och då går det ju inte att dela den.
I den finns det scheman med spänningar utsatta i rött, mycket bra.
Jag provade att skanna in RF-unit, och sänder filen så får vi se om du är hjälpt av det.
Lite bökigt att lägga de stora lakanen på skannern, men delar av scheman kan gå.


Se bifogad fil:



De
Roy
 
Last edited by a moderator:
Den mån 11 feb. 2019 kl 12:58 skrev Carl-Eric Hoff <sm7gqf@gmail.com>:
Hej Tack det var jättebussigt av dig att ta dig tid o skanna detta !Men jag har Service manualen och hittade
scheman med spänningar utsatta i rött.Dumt nog glömde bort detta att jag har schema med spänningar i rött.
Så nu har jag jobb o kolla så dom stämmer ,och notera vad som inte stämmer Tack än en gång !
Hör av mig om resultatet.
de sm7gqf
 
Den sön 17 mars 2019 kl 09:43 skrev Carl-Eric Hoff <sm7gqf@gmail.com>:
Hej Roy! Jobbar med en annan tranciver medan jag väntar på komponenter till
765 .Det är en yaesu FT 901 DM Har bytat alla lytarna och rx funkar fint men
TX går ej på grund av DC DC Converterns trissor är kass ! Du har möjligen inte 2 st
T20A6 eller 2SB206 i din skrotlåda?? Jag kom över en 901 till och DC DC var kass oxå
tydligen ett vanligt fel. Kan va att T20A6 är för klen 20 Amp Är nog ide o sätta dit 2SB206
30 Amp trissor i stället!
MVH SM7GQF
 
Den sön 17 mars 2019 kl 10:09 skrev Roy Nordqvist
HEJ!

Jaså du är i mekartagen ytterligare.
Jag vet nätan inget om YAESU:s grejer, tydligen talar du om en kraftigare likspänningsomvandlare.
ICOM hade ju små 12 V - -5 eller 24V 100 mA och så.
Jag har inte dessa transistorer.

Men googla på dem så kan du nog hitta datablad. Där ser man de viktigaste egenskaperna.
PNP ellr NPN, Kisel eller Ge, effekt, spänning etc.
Så går det ofta att finna någon ersättare som är enklare att hitta.
Men konstigt om transistorerna har gått sönder, tor du inte att det bara är kondingarna?
De flesta fabrikat använde de billigaste kondensatorerna, med kort livslängd.
ICOM använde som en av de enda högre klasser på komponenter. Något som de flesta kunder inte riktigt insåg eller trodde på.

Ja byter man transistorer, i en så enkel krets som en likspänningsomvandlare, så är det bra att sätta dit kraftigare även om den är lite dyrare.
Men vid tillverkningen var ju varje öre viktigt.

de
Roy
 
Last edited by a moderator:
Back
Top