Icom HM-36 kinesisk kopia

Om vi nu ska spinna vidare på hur folk pratar i kommunikations- eller amatörradio på film så är väl "det värsta" ändå när båda parterna pratar samtidigt i ett typiskt icke-duplexsystem. :)
 
Jag har för mig att någon gammal handapparat jag hade var utrustad med micken nertill, just så att man skulle kunna hålla den om en mobiltelefon till örat.

Det såg ju lite mera "normalt" ut att prata så, som om man pratade i mobiltelefon.

Nuförtiden ser ju inte telefonerna ut som förr, antenner är ju fult, det får inte sticka ut något, då är det bättre att telefonsamtalen bryts för att designern har valt att lägga antennen i kanten där folk håller.

Å andra sidan ser jag ofta latte-mammor gå och hålla telefonen horisontellt framför sig när dom pratar i headset.

Tittar man på filmer från USA så har dom mobiltelefoner med PTT funktion, man trycker in en knapp och pratar så skickas det som datapaket till den andra telefonen, komplett med "roger-blirp" när man släpper PTT, då håller dom telefonen som en radio?
 
Last edited:
För att fortsätta med mikrofonmodeller, undrar jag vad ni anser om en snart antik Shure 440. Utan PTT-tangent och annat bjäfs.

/ Göstha
 
För att fortsätta med mikrofonmodeller, undrar jag vad ni anser om en snart antik Shure 440. Utan PTT-tangent och annat bjäfs.

/ Göstha

Visst är det charmig mikrofon av gammaldags snitt, idag kallas den definitivt "Vintage",
modellen är väl en så kallad bulletmick..?
-Är det tuchelkontakt på den rackaren?

Koppla in och kör, den kan ju inte låta sämre än originalmicken, eller hur? :D
 
Jag använde den på min Trio TS-510 under 1970-talet och fick ofta spontant beröm för ljudkvaliten utan att fråga om det. Undrar om den rakt av passar till en Yaesu FT-847 utan trafo? Jag frågar, eftersom jag i så fall tänker skaffa en passande mikrofonplugg.

/ Göstha
 
Jag använde den på min Trio TS-510 under 1970-talet och fick ofta spontant beröm för ljudkvaliten utan att fråga om det. Undrar om den rakt av passar till en Yaesu FT-847 utan trafo? Jag frågar, eftersom jag i så fall tänker skaffa en passande mikrofonplugg.

/ Göstha

Jovisst, då det är en dynamisk mick fungerar det fint,
kall sida till pinne 7 och varm dito till pinne 8.

Pinne 6 är PTT och pinne 5 är stomme, skärma micktrådarna för säkerhets skull.

Hur ljudet blir är förstås avhängigt av filtreringen på ingången,
hur mycket din mick lastar ner med sin impedans,
känsligheten och elementstyvheten,
och naturligtvis din akustiska miljö.
 
Shure 440, har för mig att en sådan låter fantastiskt för munspel i en överstyrd rörstärkare...

En klenod.
 
Elektronik är billigt och mekanik är dyrt. Det är ju ganska naturligt att tillverkarna skickar med en enklare/billigare mikrofon, precis som de skickar med en enkel/undermålig högtalare.
 
Elektronik är billigt och mekanik är dyrt. Det är ju ganska naturligt att tillverkarna skickar med en enklare/billigare mikrofon, precis som de skickar med en enkel/undermålig högtalare.

Fast som alltid förlitar man sig på underleverantörer för vissa delar och/eller tillbehör,
byter man UL från Japan till Kina så kan produktens egenskaper divergera från det man förväntat sig.

Bara en sådan sak som att leverantören av plastkulorna till mickhöljet byter inköpsställe kan få katastrofala följder i en process, plast som plast kan man tycka men så enkelt är det ju inte alltid.

Många är de produkter som fallerat på grund av att man bytt leverantör av så banala saker som kondensatorer, plastdistanser, resistornät eller fått in någon annan komponent i tillverkningen som inte fullt ut håller specifikationerna, i kombination med en svag QC så kanske missarna inte upptäcks förräns tusentals enheter redan är ute hos konsumenterna :eek:
 
Jovisst, då det är en dynamisk mick fungerar det fint,
kall sida till pinne 7 och varm dito till pinne 8.

Pinne 6 är PTT och pinne 5 är stomme, skärma micktrådarna för säkerhets skull...
Tackar! Då blir det till att skaffa en mikrofonplugg och bygga ytterligare en adapter. Jag vill ju kunna använda den till Trion också... ;)

/ Göstha
 
Jag skulle nog vilja försvara eleketretmikrofonerna lite.
De är extremt billiga, kanske en tiondel av en dynamiskt i pris, och MYCKET bra.
Rak kurva, små, lätta, skaplig utnivå, påverkas mycket lite av belastningsimpedansen, är lågOhmiga och kan lastas med lång sladd. Ger i princip inget eget tillskott till ljudet.

Ser vi på den kinenskska HM-36 så låter den alldeles utmärkt. Brett frekvensområde, fyllig bas, bra diskant, hög käbnlsighet, ingen riktverkan.
Dock vill man ofta itne ha naturlig ljudåtergivning i komradiosammanhang och en mjuk bortfiltrering av basen önskas. det är det modifieringen avser.

Aldrig någon gång genom tiderna har så bra mikrofoner levererats som standard med en radiosändare.

Att sen smak och tycke vill ha annat ljud är en helt annan sak.

Ang mitt reonemang om rösterna i olika världselar, så menar jag att ingen mikrofontillverkare någonsin har lagt ner arbete på att aktivt göra så att mikrofonerna låter på ett vissst sätt för en viss kategori röster. Ingen utvecklingstid är nedlagt på detta någonsin. Det bara blir vad det blir. Det får låta som det låter. Att sedan folk låter olika är en annan sak.

Att de gamla mikrofonerna är charmiga är sant, tänk vad mysigt med en äkta mymex i näven.

Stormembransmickar i alla ära, det låter säkert bra i musiksammanhang, men en tid skulle det vara småmembransmikrofoner. Jag hade ett par Grundig tor jag de var, eller Bang och Olofson, med 10 mm små membran, mycket häftig diskant och fin riktverkan!!!
Jag äger fortfarande en UHER hand mik med dynamisk stormembran, skitkänslig men dåligt burkljud.
Senheiser MD-21 är en klassiker, brett och bra frekvensområde, helt rundkännande och extremt känsslig, dvs god utnivå för att vara på 200 Ohm. Med balanserad avslutning.

Balanserade mikrofonsystmen är bra när det gäller långa sladdar, men har ingen som helst inverkan vid komradio. Kan ta bort RF feedback, men då skall det balanseras med transformatorer.....

ICOM gjorde en handapparat med sk silent mode. Man köpte ett batteripack med micken på batteriet, och fick högtalaren att låta lågt som en hörtelefon, och vips hade vi en mobiltelefonlikande handapparat för 145 MHz.
Blev inte populärt.

I många av dagens handapparater eller handmikrofoner är ljudhålet bara 1 mm stort och folk har svårt att inse var man skall prata. Ofta är mikrofonen dekoerad med ribbor så att den skall likna en mik med vanligt stort ljudhål.

de
FPD
 
Mod som funkar

Hello hams

Nu har ja testat "dom vanliga moddarna" tycker dom funkar si så där. Däremot ta för Guds skull bort det hårt packade "fiber filtret" framför electretelementet, de gör ju att de blir tvärstopp. Folk låter som viskande möss trots mic.gain i botten.

Nu har jag gjort följande mod: HM-36 Mod for ICOM IC-7200

Å den fungerar klockrent. Använd en audiotrafo med mittuttag på sec. sidan, funkar förmodl. med vilken trafo som helst.
SM0GLD har spelat in mig och jag låter myche bra, ljust å klart.

/Stefan
 
ta för Guds skull bort det hårt packade "fiber filtret" framför electretelementet, de gör ju att de blir tvärstopp. Folk låter som viskande möss trots mic.gain i botten.

Håller helt med, bort med pluggen, den dämpar säkert 20dB...

Jag har tagit en liten tuss vanlig bomull som "slemspärr" och puffskydd :)
 
OT

Har lyssnat på en del "asiater" den sista tiden.
Att de har ljusare röster än oss måste vara en myt.
Visst finns det en del japanska sångerskor som har pipiga röster, men det finns det i Europa också. :)
 
Last edited:
Back
Top