Icom ic-251 service manual

SM7UDB

Well-Known Member
Hej på er i Juletid.
Är det möjligen så att någon innehar en digital kopia på service manualen för Icom IC-251E?

73 de Micke
 
Det är nog tveksamt om någon har suttit och skannat in den, minns inte ens om sådan existerade. Radion är ju rätt gammal, och kanske 25 år före digitaliseringen....
Med användarhandboken kom ju i alla fall kopplingsschema och kretskortslaoyouter. Har du dessa?
Vad har du för fel? Lite minnen har man ju kvar.....
IC-251E är anar rätt trevlig, själv renoverade jag ett ex för något år sedan, det handlade om skrapande potter och ofta trimpottar.
Många 251E såldes med MUTEC Front-end kortet vilket gjorde den till en verklig höjdare.

Det inbyggda nätagget är hackat och funkade fint, men är svårt att laga om det gått hädan.
Då tar man bort det och kör radion på yttre 13,8 V.

de
SM4FPD Roy
 
Det är nog tveksamt om någon har suttit och skannat in den, minns inte ens om sådan existerade. Radion är ju rätt gammal, och kanske 25 år före digitaliseringen....
Med användarhandboken kom ju i alla fall kopplingsschema och kretskortslaoyouter. Har du dessa?
Vad har du för fel? Lite minnen har man ju kvar.....
IC-251E är anar rätt trevlig, själv renoverade jag ett ex för något år sedan, det handlade om skrapande potter och ofta trimpottar.
Många 251E såldes med MUTEC Front-end kortet vilket gjorde den till en verklig höjdare.

Det inbyggda nätagget är hackat och funkade fint, men är svårt att laga om det gått hädan.
Då tar man bort det och kör radion på yttre 13,8 V.

de
SM4FPD Roy

Hej Roy
Tack för svaret. Jo det är en enkel och trevlig radio. Användarmanualen och ritningar samt kretskortlsyouterna har jag. Dessa räcker långt, men jag har för avsikt att byta kondensatorer på mitt exemplar då den brummar samt uppför sig lite konstigt i LSB o USB, kanske något fel i frekvens. Hur som så måste den trimmas efter en sådan manöver. Därför tänkte jag att det måste stå i en servicemanual:).
Någon har skrivit att den är i princip samma som 211:an. Du kanske vet?

73/Micke
 
Brummar? låte konstigt, då den ju hr ett hackat nätagg.
Prova den på yttre likström innan du går vidare då.
BFO trimningen bör framgå av schemat där förmodligen frekvenserna står, ev i bruxen..
Radion är mycket lik IC-211 ja, men IC-211 är ännu äldre och det fanns inte någon serv.
Huvudskillanden är att 251E har en modernare PLL.
251E har en förenklad optik om utgör encondern, (VFO:n)
251E har ett hackat nätagg.
251E har en annan mikfofonkänslighet, likt kolkornsmik, möjligen går det att ändra i mikrofonförstärkningen om man inte har förstärkarmikrofonen.
251E har en annan disply, ett plasmarör, matningen av etta är lite komplicerad med likspänmningsomvandlare, men går sällan sönder.

Möjligen kan trimkondingen i VCO:n orsaka brus, Auroralikande sigs, lämpligt är att med Voltmeter på VCO-mätpunkten, (så du minns vilken spänning den skall vara trimmad till) och skruva runt trimmern många varv för att se om det blir bättre.

De
SM4FPD
 
Jag fann lite noteringar om trimning av BFO i IC-251E.
Anslut frekvensräknare till CP9, dvs R318. Gärna med en högohmig oscilloskopprobe för att inte lasta oscillatorn. Alternativt löd dit (på R318) 470 - 1000 Ohm i serie med räknaransluntingen under trimningen.
Ställ radion i LSB och trimma C259 till 10,7015 MHz
Ställ sedan in USB och trimma C255 till 10,6985 MHz

Utan räknare kan man faktiskt lyssna sig till rätt frekvens med en kortvågsradion och en antennstump i närheten av IC251:ans BFO. (Bero Beat på USB eller LSB.
Tänk på att kristallfilter åldras på liknande sätt som kristallers frekvens, det betyder att man kanske aldrig kan få det at låta lika i USB rep LSB, filtret är helt enkelt osymmetriskt. Dock använder man ju bara USB i en 144 MHz station. Även om filtret är lite snett bör BFO trimmas till rätt frekvens. Dvs det är inte så tillämpligt att trimma BFO till en frekvens som gör att man tycker det låter "bra". Då stämmer ju inte skalan bl.a. Att kompensera det ena genom att tillföra fler fel är enligt mig inte så lyckat.

Jag har en del andra noteringar så är det något som skall trimmas har jag info handskrivet.

e
SM4FPD
 
Jag fann lite noteringar om trimning av BFO i IC-251E.
Anslut frekvensräknare till CP9, dvs R318. Gärna med en högohmig oscilloskopprobe för att inte lasta oscillatorn. Alternativt löd dit (på R318) 470 - 1000 Ohm i serie med räknaransluntingen under trimningen.
Ställ radion i LSB och trimma C259 till 10,7015 MHz
Ställ sedan in USB och trimma C255 till 10,6985 MHz

Utan räknare kan man faktiskt lyssna sig till rätt frekvens med en kortvågsradion och en antennstump i närheten av IC251:ans BFO. (Bero Beat på USB eller LSB.
Tänk på att kristallfilter åldras på liknande sätt som kristallers frekvens, det betyder att man kanske aldrig kan få det at låta lika i USB rep LSB, filtret är helt enkelt osymmetriskt. Dock använder man ju bara USB i en 144 MHz station. Även om filtret är lite snett bör BFO trimmas till rätt frekvens. Dvs det är inte så tillämpligt att trimma BFO till en frekvens som gör att man tycker det låter "bra". Då stämmer ju inte skalan bl.a. Att kompensera det ena genom att tillföra fler fel är enligt mig inte så lyckat.

Jag har en del andra noteringar så är det något som skall trimmas har jag info handskrivet.

e
SM4FPD
Se där:)

Jag återkommer när jag har börjat komma dit hän.

Levande uppslagsbok?

73/Micke
 
Back
Top