Icom IC 275

756pro

Member
Har en IC 275 som börjar bli lite trög i vfo n kan man smörja upp
eller någon som något förslag ??????????
 
Det är samma typ av enkoder som i IC-735.
Och har avhandlats här på forumet.
Enkodern är ganska påkostad, och kan tas bort framifrån, ta först bort ratten. Skruva loss fyra skruvar.
Dra ut den och lossa sladden. Möjligen måste man komma åt sladden inifrån bakom fronten.
I enkodern finns en tunn stålskiva med små slitsar, vidare en fast likadan skiva med slitsar.
Slitsarna har något olika avstånd och när skivan vrids framför den statiska skivan bildas interferens, och ljuset som skickas igenom släcks ut periodvis när man vrider.
På så sätt får vi fler pulser per varv än om bara de rörliga slitsarna finns. Dvs VFO blir mer tätstegad.
Framför och bakom stålskovorna finns LED och fotodioder. Två läsgafflar.
Dessa ger pulser vid vridning och pulserna är 90 grader förskjutna. På så sätt kan logiken räkna ut åt vilket håll man vrider.
Det går att få ut axeln om först optiken tas bort, litet kretskort. Möjligen finns en låsring vid rattsidan.
Lagringen är rätt lång, 15 - 20 mm, så det är rätt så meningslöst att försöka smörja framifrån. Axeln måste ur och rengöras för att smörjas om.
Stukar man, eller skadar stålskivan eller den stillastående stålskivan får man se sig om efter något nytt. Vilket kan vara svårt.
Det finns en sort friktionsgrej med en ställskruv och fjäder, denna tas bort.
Gör du fel är du utan enkoder.......

Att ersätta med en ny enkoder av annan typ, skulle möjligen kunna gå, att då få tag på exvis den som sitter i en modern TRX, IC-756PROIII eller så är möjligt. eller den till en IC-706all. Men kräver en del modifieringar.

Att blåsa rent optiken från damm är självklart.... ( blås bara med "lungkraft", tryckluft kan förstöra mera än göra nytta)

Skulle kunna tänka mig att det finns bilder på arbetet på nätet.
Googla på "Encoder repair" eller liknande, plus transiverns namn, IC-735, IC-275, IC-475, IC-761, IC-765 och kanske fler.
Rätt jobbat blir den som ny och kan funka i ytterligare 25 - 30 år. Eller livet ut.
Fel jobbat och du utan både radio och VFO......

Smörjmedel, ja varför inte lite vaselin bara.... finns väl i varje hushåll.

de
SM4FPD
 
"Been there - Done that - Got the T-shirt"

Jag har åtgärdat samma sak på min 275'a.
Tar man det försiktigt och har rätt verktyg och ger sig tid
är det inte svårt.

(Tror att jag hittade en Y-T film om hur det gjordes.)

Som Roy skriver var det så att anslutningen till logiken måste lossas
vilket skall ske med försiktighet.
 
Tackar för dom utförliga tipsen. Njaa det är ju en gammal radio men oj vilken kvalitet
den har.Men om något händer är det förmodligen kört att hitta reservdelar till den.
Får nog förbli trög tills någon mer kunnig person kan förbarma sig över den !!!!!

Tack för tipsen !!!

SM7WEJ Rolf
 
Jag har en IC745.
En dag fick jag plocka ut VFO-encodern och fixa till den.
Fungerar nu som den var ny.

Det är inte svårt att fixa det tar bara lite tid.
Fota allt så blir det enklare att sätta ihop igen.
 
Visst Rolf, den är till åren.
IC-275E eller H såldes 1987 - 1990. Dvs den har 27 - 30 år på nacken.
Så kanske inte värt att laga...
Vore den en TV Diskmaskin tvätt maskin hade den för 20 år sedan hamnat i återvinningen.
Vad gäller reservdelar så klart att delar som encodern knappat går att få tag på, men enkel mekanik går ju att fixa själv. Men i övrigt är den uppbyggd av standardkomponenter som Si transistorer, motstånd och kondingar av olik typer. Dock har ICOM alltid valt de bättre sorterna av sådan komponenter så de lever länge.
Med lite underhåll såsom byte av backupbatteri, (håller bar inställda akter och minnen i minnet) samt efterdragning av alla skruvar så kan den säkert göra tjänst länge än.
Men med tanke på trafiken idag, mycket lite Morse och Telefoni me SSB på låga delen är det kanske lik bra med en ren FM station.
Att försöka fixa VFO är ett utmärkt sätt tt försöka utveckla sig själv, du kommer att bli väldigt nöjd med dig själv om du fixar saken. (Givetvis tvärs om oxo)

Tänkte bara att du kan kolla så att det inte bara är friktionsskruven som är för hårt dragen, då skall den ju gå tungt.
ett litet hål under VFO raten finns en Ph1 skruv.

Föregångarna till IC-275 var IC-211 och där var VFO axeln kullagrad.... den delen lär då hålla i 100 år.

De
SM4FPD
 
Hej Roy !!!

Huvudet på spiken !!!!!! Har precis köpt radion från ett dödsbo på vinst & förlust.
Det var friktionsskruven som var för hårt dragen hi.
Har i dag laddat ner bruksen , då den saknades vid köpet. 32 W ut & bättre mottagare
än min TS 711 E så vad kan man mer begära ??? Jo kanske det skulle varit H modellen Hi.
Tusen tack för tipset som gjorde livet lite enklare.

73 SM7WEJ Rolf
 
Ja vad bra då Rolf.
Typiskt detta med handboken, hade du haft den samtidigt med radion hade du förstås läst den och funnit möjligheten med friktionsinställningen.

32 W, ja ofta gav ICOM:s riggar lite mer än de specades för. 10 W stationerna var typsikt inställda på 14 W.
32 W låter dock rätt mycket för en 25 Wattare dock. Kanske hade förra ägaren skruvat lite.....

De
SM4FPD
 
Ja det var ju en riktig bra beskrivning på hur man renoverar enkodern på IC-735 275, 475 och några andra modeller.
Här ser man stålskivorna läsgaffeln med optokomponenterna etc. Låsbrickan bakom VFO, jag nämnde en låsring där axeln kommer ut, hade fel, detta var ju enklare.
Kul med din IC-735, muy (?) och ditt byte av lyse etc.
Men vad för färg var det på LED:en? Vita? färgen är lite dåligt återgiven på bilden.
Men nog är det grönt bakom S-metern och andra Led färger än grönt, kommer att ge ett blandljus?
Det ser i alla fall jämt och fint ut. Och du slipper byta "lyspäror" för resten av livet.
Filade du LED för att få mer spridning på lyset? Hur gjorde du med strömbegränsningen ?
Annars finns ju dimmer på riggarna så man kan skruva ner lyset lite, vilket ger lång livslängd.
Ja, IC-735 är en höjdare, själv äger jag en som gått väldigt lite sedan jag skaffade den helt ny för många år sen, dvs i nyskick.
Den skall inte säljas som jag känner nu.
IC-735 såldes 1985 till 1991, de kan då vara 27 - 33 år gamla! Bör finnas väldigt många där ute.... Många kanske har blivit stående i garderoben, eller i garaget på oljetanken, efter att ha blivit "sönderlagade" eller "söndertrimmade", nja det förekom även "söndermodifiering". Men ni som känner igen er, misströsta inte, snart kommer lusten och ni tar fram den och lagar upp den.... för inte kan man slänga den inte....och blir den liggande kommer de (de efterlefvande) med med container sen......
Såg en IC-728 i delar till salu på DX-radio..... hur i ......

Ja nu kom vi lite ifrån tråden med IC-275, men inget att göra åt.....

Får nog plocka fram min 735 och avnjuta den lite.....

SM4FPD
 
Lysdioderna är vita och platta framtill, 4 st totalt. Köpta på Electrokit. Satte 2.2 kohm i serie om jag minns rätt så dimmern funkar inte längre. S-metern är fortfarande lite grön men displayen är numer lite åt det blå hållet. Helt ok tycker jag men man kan säkert testa andra färger. Min IC-735 har genom åren bara varit drivare till min 70 cm transverter och i höstas var första gången jag körde PA:t på den. Mest körs 10m då jag inte har antenner för lägre band. Och som sagt, VFO:n satt nästan fast och insåg att man inte bra kunde smörja utifrån utan var tvungen att plocka isär den. Beskrivningen var bara att följa men man får vara försiktig. Nu rullar den hur fint som helst. VFO:n är väl det som är bäst på riggen. Knappar mm är annars väldigt plastiga. Min IC-251 som är drygt 35 år fick även den en LED för S-metern. Lampan hade gått även där. Skulle dock behöva byta ett par pottar som förmodligen är lite slitna...

img_20171123_175330-jpg.5288
 

Attachments

  • IMG_20171123_175330.jpg
    IMG_20171123_175330.jpg
    78,9 KB · Views: 79
Back
Top