Icom MKII-HRD

SA7BII

Member
Har en Icom 706 MKII som jag tänkte ansluta till HRD med ett cat interface men varje gång jag startar HRD går radion i PTT läge.
Tacksam för tips
 
Om du använder den sista gratis varianten (5.24.0.36) så kan du titta under Inställningar och COM Port TX och ändra på inställningarna där.
 
Steg ett är att kontrollera om CIV styrningen av IC-706:an funkar som det skall.
det görs genom att :

1. Kontrollera att jordförbindelsen mellan 3,5 mm CIV kontakten har jordförbindelse med chassit. Det är vanligt att jord bränns av denna väg, det finns EMC komponenter som inte tål att stora strömmar leds den vägen. Dvs motståndsmät från jord på en 3,5 mm plug i CIV jacken mot radions chassi, skall vara noll Ohm

2. Prova CIV funktionen i båda riktningar genom tt med en sladd försedd med två 3,5 mm pluggar koppla ihop två ICOM radiostationer, ställ båda på samma CIV adress och samma datahastighet. Den andra radion skall då följ alla funktioner man ställer in på den första och tvärs om. Dvs ratta på VFO på radio ett, så skall frekvensen följ på radio två, och tvärs om.

3. Prova annan data hastighet, och undvik AUTO baudrate i 706:an. Det räcker ofta med 300 - 600 Bd.

SM4FPD
 
Jo du har rätt SM7VGQ.
Man manövrerar inte send, (PTT) via CIV.
Det gör man med en send sladd.
Jag gjorde det hela lite för komplicerat, att kontrollera om en send sladd har felet på radiosidan eller modemsidan var för enkelt tyckte jag.
Dra ur send sladden och se om radion sköter sig, = IC-706 OK
Om PTT sker direkt med anslutning av send sladd är felet i modemet, = inget fel på IC-706

Däremot förekommer det som jag nämnde att CIV ingången bränns , eller är felinställd, och då gäller det jag skrev.
Men OK trådstartaren skyllde heller inte på IC-706:an...

SM4FPD
 
Jag talar om IC-706:ans 13 poliga jack.
Vad för kontakt i modemänden vet jag inte, " från cat"

Till ICOM 13 polig:
ICOM 7 polig DIN har send på pin3
ICOM 8 polig DIN har send på pin3
ICOM 13 polig DIN har HSEND på pin3 och VSEND på pin 7

HSEND är sändning, eller PTT på HF (1,8 - 52 MHz)
VSEND är sändning eller PTT på VHF och UHF (144 -146 MHz och 432 - 438 MHz)

För att vara säker på IC-706:an kan man då kontrollera dessa pinnar i ICOM:s 13 poliga.

I 706:ans kartong finns en 13 polig plugg med korta trådar av olika färg.
Den kan vara bra för att verifiera att det funkar, vilken färg som är vad finns i 706:ans handbok.

SM4FPD
 
OK SA7BII,
Om du menar att du drar ur den 13 poliga kontakten ur IC-706:an, så finns inte felet i radiostationen. Felet kan då vara i sladden eller modemet.
Försvinner felet om du drar ur kontakten ur modemet är felet i modemet.


SM4FPD
 
Händer inget om jag drar ur sladden från modemet.
Blir väl till att skaffa ny cat.
Tack för alla svar
Återkommer med ny sladd
 
Kolla över dina inställningar på RTS och DTR som kan spöka.
Har upplevt lite stök med HRD's rigstyrning med just detta.
 
Hej SA6AQP
Tack för svar
Har testat detta med alla olika sätt
Ska testa med en annan dator med med en riktig rs232
Tror ifs inte att det hjälper
 
Kör du med en USB till serie port?
Det brukar med ställa till det en massa.
Speciellt om det är en sådan med prolific chip. Vilket dom allra flesta såna kablar har.
 
Back
Top