Intek support

Contatti

Distributore Esclusivo per l' Italia

R.T.V. ELETTRONIC SRL
Via Gaetano Ceruti, 2/4
22100 Como

Tel. 031 507489
Fax 031 520980
Cell 348 7680253
Email:
info@rtvcomo.it
matteo@rtvelettronic.it

Per ogni informazione commerciale, tecnica e/o relativa ai punti di vendita,
vogliate contattare il Distributore.

(Google Translate)
För all kommersiell, teknisk och / eller försäljningsrelaterad information,
Kontakta distributören.
 
Om det hade varit fel på radion, då via distributören absolut! Men en bugg i den mjukvara som hämtas från producentens eget webbsite är ju svårt för distributören att åtgärda.
 
"INTEK ELECTRONICS (CHINA) LIMITED, based in Hong Kong, is handling and controlling all the developing and manufacturing processes in China (Shenzhen and Dongguan factories) and in some other Asian countries, as well as materials procurement, while INTEK S.R.L. based in Italy is handling the worldwide distribution and sales of the products, as well as all the necessary type approval tests and certifications. " :D
Samtidigt så är produkterna identiska med de som säljs under andra namn och kosmetiska varianter.

Support från Kina/HK-bolag är i stort sett obefintlig. Produkterna är billiga just för att de levereras med tveksamma garantier och utan uppdateringar eller support. Har man problem så brukar det vara via användarforum man kan hitta andra med samma problem eller någon som kunnat tyda den kinesiska mjukvaras egenheter.
Kan vara så att mjukvaran behöver köras under XP oavsett vad som påstås.
Vad har du för problem?
 
Ett fel kan vara att det är kinesiska tecken i filnamn och sökvägar som kan spöka till det.

Kolla om det går att använda mjukvara från en liknande produkt från ett annat kina företag.
 
Om jag läser data från radion och sen väljer "Edit, Optional Feaures" då crashar programmet med meddelandet
Run-Time Error: "13"
Type mismatch

Kanalinfo och DTMF går bra att editera, och även Optional Features direkt efter uppstart av programmet dvs innan jag laddar data från radion. När jag sen skriver data till radion och laddar tillbaka, då crashar den.

CHIRP funkar toppen för kanallista men går ju inte att använda för de radio-specifika features.

Problemet uppträder med båda KT-980HP jag nyss har köpt - fast dom kom med olika antenner så samma batch verkar dom inte vara. Programmet är V13.05.10, senaste som finns att ladda ner. Jag kör Windows 10 fullt uppdaterat.
 
Error 13 type mismatch kan antyda att VisualBasic programmet råkat ut för fel sorts tecken i en sträng. T ex decimalkomma där programmet förväntat decimalpunkt. Dvs rutinen som förväntade ett tal har fått något tecken, vilket inte kan hanteras.
Kan bero både på inmatningsfel, nationella inställningar eller hur program/usb-driver anser att data skall hanteras seriellt.
Några saker att prova är win7/xp, engelskt windows eller att tillfälligt ändra nationella inställningar.
 
Last edited:
Jag är fö tveksam till att Compatibility settings och emulering av XP i Win10 ger samma resultat som i en gammal XP-dator. Brukar alltid finnas ngn gammal avlagd dator i bekantskapskretsen...
 
Ja? Kina mfl använder punkt, vi använder komma
Ja, om programmet förväntar sig få t.ex. 144.125 men får 144,125 så kanske det krashar.
Testa att ändra inställningarna för land/daturm/nummerformat (i Windows) till engelska så det blir . stället för , i inmatningsfälten.
 
I slutändan så blev konklusionen att factory default settings i radion innehöll data som inte mjukvaran tyckte om. Om man istället utgår från det som är default i mjukvaran och skriver ner det till radion efter en reset, då verkar allt funka. Nu återstår bara klura ut varför inte radion får öppna SL0ZS:an men det är en annan diskussion.
 
Nu återstår bara klura ut varför inte radion får öppna SL0ZS:an !! Vad betyder det?? Nyfiken fråga..

/Sven.

Slarvigt formulerat av mig. SL0ZS är en repeater som enligt uppgift endast behöver en 1750 Hz ton för öppning, men jag lyckas inte.
 
Det kan vara så att deviationen på Din handapparat är för hög för just den repeatern. Prova att ändra till NFM.
Ett sådant problem (som egentligen är ett ickeproblem) hade vi på gamla Trollhätterepeatern.
Prova och sänd 1750 ton och be någon annan lyssna om den hörs ut från repeatern när den är öppen.
Hörs du överhuvudtaget över repeatern om någon annan öppnar den?
 
Last edited:
Nu vet jag inte hur långt från repeatern du bor. Men att du hör den bra, innebär inte att den hör dig. Många handapparater levereras med fullständigt urusla antenner, i synnerhet om det är multibandantenner. Pröva med en riktig yttre antenn (koaxdipol räcker för test) och kolla med andra om du hörs.
 
Back
Top