Intressanta fynd på TRADERA

Håller med om det. För slutsteg är det t ex bättre med 48 V-matning. Brukar också gå linjärare än 12V-matade.
Jag har mixtrat med aggregat som lämnade 60 A vid 13,8 V, de hade suttit i mobiltelefonibaser för NMT450.
Provlastade ett sådant med 30 A under en förmiddag minns jag, blev lite lagom fesljummet.
 
Det jag utifrån bilderna funderar på är regleringen samt de tre! Stackars transistorerna som ska dela på 95A, och värmeutvecklingen som blir av en till synes linjär regulator.

Det ser helt enkelt FÖR enkelt ut.

Att transformatorn ska kunna ge 95A tvivlar jag inte på, med tanke på att det är två lindningar på 16,5V med mittuttag. Då använder man mittuttaget som - och plockar ut en halvperiod från vardera tapp med två dioder halvvågslikriktning. Det blir en viss överbelastning på lindningarna, men iom att det är halva tiden bara så är det väl beräknat att fungera. Många större linjära agg har den lösningen. Man får en diods spänningsfall mindre att kyla bort.
 
Last edited:
Det jag utifrån bilderna funderar på är regleringen samt de tre! Stackars transistorerna som ska dela på 95A, och värmeutvecklingen som blir av en till synes linjär regulator.

Det ser helt enkelt FÖR enkelt ut.

Att transformatorn ska kunna ge 95A tvivlar jag inte på, med tanke på att det är två lindningar på 16,5V med mittuttag. Då använder man mittuttaget som - och plockar ut en halvperiod från vardera tapp med två dioder halvvågslikriktning. Det blir en viss överbelastning på lindningarna, men iom att det är halva tiden bara så är det väl beräknat att fungera. Många större linjära agg har den lösningen. Man får en diods spänningsfall mindre att kyla bort.
Tydligen används deras aggregat till att driva Bilstereo slutsteg på mässor och liknande så redan där är det spel för galleriet.
Det är bara i topparna som aggregatet kan leverera 95A skulle jag tro.
 
95A är en fis när det gäller moderna bilslutsteg, Jag renoverade ett åt en kompis, 5Kw! RMS Helt sinnessjuka effekter, Dubbla 50mm2 kabel per pol klass D, så välljudsmässigt ingen hitt..

1000011479.jpg

Jag matade det från mitt labbagg, det kan ge maximalt 5A, det gick knappt att vara i rummet, alla plåtgrejer i verkstaden pulserade med basen... och då var det 50W på sin höjd
 
95A är en fis när det gäller moderna bilslutsteg, Jag renoverade ett åt en kompis, 5Kw! RMS Helt sinnessjuka effekter, Dubbla 50mm2 kabel per pol klass D, så välljudsmässigt ingen hitt..

View attachment 11870

Jag matade det från mitt labbagg, det kan ge maximalt 5A, det gick knappt att vara i rummet, alla plåtgrejer i verkstaden pulserade med basen... och då var det 50W på sin höjd
1713278502312.png
 
Ser ut som rejäla nätagg, man ser på bilderna att de är "tvåväxlade".
Ett begrep som fanns tiden för linjära nätagg. Dvs 0-30 V 20 A och 0-60 V 10 A. Avsikten är att minska värmen vid lägre spänningar och hög ström.
Det bör betyda att de är uppbyggda med linjär kretsar för stabilisering.

För övrigt en 735:a till salgs:
https://www.tradera.com/item/302069/630670953/icom-ic-735-transceiver
Flera bud, en än idag åtråvärd liten radio.
Framgår inte om det finns CW filter, eller elbugg i den.

SM4FPD
 
"Endast avhämtning", roligare med paket....
Nej den här saken hör nog mer hemma i metallåtervinningen.


SM4FPD
 
Back
Top