Introduktion av SM6YPU

SM6YPU

Member
Vem är jag?

Uppvuxen i amatörradiofamilj och tog cert i nedre tonåren. Höll på en del, körde lite vhf-tester och så, men sen flyttade jag till Göteborg 2009 och aktiviteten gick ner.

För några år sedan började jag intressera mer igen, började träna CW och skaffade en portabel kortvågsrig. Eftersom det är just portabelkörning i skog och mark jag ägnar mig åt blev det en TX-500, som klarat sig bra i regn och snö och tagit mig 1000 mil på SSB med trådantenn. När jag tänker efter har jag aldrig kört inomhus med egna grejer, men det kanske egentligen säger mer om min boendesituation än något annat. CW:n har gått stadigt men (framför allt!) sakta framåt, och även om det blir något QSO ibland är det fortfarande hackigt.

I Göteborg började jag plugga matematik, och fortsatte med det tills jag disputerade 2022. Sedan dess har jag jobbat en del på ett litet företag som gör utrustning för ergonomimätningar och har även hoppat in en hel del på Chalmers med matematikundervisning.

Utöver matematiken och amatörradion har jag rätt breda intressen. Mycket tid går till design och spelande av munspel, på somrarna gillar jag att klä mig i tidstypiska kläder och spela jongleringsföreställningar på medeltidsevenemang, och jag sitter gärna och läser om allt ifrån antropologi och lingvistik till musikteori och evolutionsbiologi. Världen är intressant!

Vad mer kan någon vilja veta? Kanske att jag heter Edvin. Tiden får utvisa hur mycket aktivitet det blir här på forumet, men gissar att det blir i alla fall en del.
 
Välkommen Edvin, det finns många hams här med andra intressen än amatörradio.
 
Back
Top