Jag hör kompisen men han hör inte mig?

Jox

Member
Här om dagen så testade jag mina två handhållna i ett distanstest. Sändningen blev bra! 10.4km med vatten, skog och hus emellan. De båda handhållna radio är samma modell och har exakt samma inställningar då jag klonat dom via chirp.

Men idag skulle jag och en kompis testa att kommunicera. Han har sin egna utrustning. Jag hörde honom bra på 7km men han hörde inte alls mig?

Vad kan detta bero på!? Jag vet att han har mer effekt än mig men med tanke på det förra testet så borde jag höras!?

Tacksam för svar.

PS.
Jag kan till den som vill skicka radiofilen så man kan se alla mina inställningar.

/J
 
Hej Jox

Några frågor:

Vad kör du med för radios ?
Vad är sändnings effekten ?
Vilken frekvens ?
Vilken typ av antenner ?
Analogt eller digitalt ( Vilket system isf )
 
Två handhållna radio av samma modell. och exakt lika inställningar, men ändå har kompisen mer effekt????
Kan det vara åså att ni har justerbar brusspärr som har justerat manuellt olika?
de
SM4FPD
 
Två handhållna radio av samma modell. och exakt lika inställningar, men ändå har kompisen mer effekt????
Kan det vara åså att ni har justerbar brusspärr som har justerat manuellt olika?
de
SM4FPD

Ja det första testet var med mina Baofeng GT-3tp men med det andra testet var en av mina enheter och en stationär sak på 50-60w.

Idag testade vi igen när vi satt mitt emot varandra vid köksbordet med en av hans handhållna och en av mina. Det funkade då, så det är nog inget fel på min radio iaf.
 
Hej Jox

Några frågor:

Vad kör du med för radios ?
Vad är sändnings effekten ?
Vilken frekvens ?
Vilken typ av antenner ?
Analogt eller digitalt ( Vilket system isf )


Radio: Baofeng GT-3tp
Effekt: 5w på mina och 50-60w på hans stationära sak.
Frekvens: vi testade på olika.
Antenner: jag testade en mängd antenner. Dom som kompisen hördes bäst med var dessa:

http://s.aliexpress.com/qyQruEzq

http://s.aliexpress.com/I73MnAZv

Och det var analogt...

Visst, testerna var ju i två olika städer med olika förutsättningar men ändå..
 
Med 5 watt och gummipinne kommer man hyfsat långt, i rundaslängar minst den sträckan du talar om i ditt första test..
Beror förståss på terrängen, byggnader i vägen och höjden mellan stationerna. Antennerna är mycket viktigare än uteffekten i watt.

Låter som din kompis har problem med sin radio. 60 watt är *överdrivet* mycket för så kort avstånd på 7 km.
Med ett amatörradiocert i fickan, så kommer du få kunskapen att *enkelt* lösa problemet

http://members.home.nl/7seas/radcalc.htm

// Henrik
 
Last edited:
Ursäka om jag missuppfattat dig JOX. Men här på forumet uppmuntrar vi nybörjare som är seriöst intresserade av radio och teknik. Detta är inget "flashback-forum" för de som är ointresserade av varför regler finns och därför i oförstånd fräser runt på Jakt, PMR eller andra slumpmäsigt valda kanaler med 5ow från en ofiltrerad multibandradio från Kina.
För att få utbyte av radiohobbyn krävs att man tar sig tid att sätta sig in i hur fysiken funkar och varför frekvenserna upplåtits med olika ändamål och begränsningar.
 
Ursäka om jag missuppfattat dig JOX. Men här på forumet uppmuntrar vi nybörjare som är seriöst intresserade av radio och teknik. Detta är inget "flashback-forum" för de som är ointresserade av varför regler finns och därför i oförstånd fräser runt på Jakt, PMR eller andra slumpmäsigt valda kanaler med 5ow från en ofiltrerad multibandradio från Kina.
För att få utbyte av radiohobbyn krävs att man tar sig tid att sätta sig in i hur fysiken funkar och varför frekvenserna upplåtits med olika ändamål och begränsningar.

Ja du har missuppfattat mig. Min kompis som sitter på effekten har ingen "multibandare från Kina" det har jag aldrig skrivit. Jag har heller inte skrivit eller antytt att vi sände på de kanaler du nämner.

Du drar nog lite för många människor över en kam när du nämner att de som hänger där är ointresserade av regler. Men den frågan lämnar jag där hän eftersom den inte platsar i denna diskussion.
 
Räckvidd uppåt 10 km mellan två handapparater är ett väldigt bra resultat, 2 till 3 km en betydligt vanligare sträcka.

En handapparat har normalt en riktigt dålig antenn, främst för sändning. Ofta kan det skilja 1000 gånger i ”sändningsstyrka” mellan en gummiantenn och en dipolantenn, beroende lite på hur radion används.

Den andra antennen du länkade till är en riktigt dålig sändningsantenn då dess 9cm är väldigt kort för att vara bra på VHF. De tekniska data som anges motsvarar en antenn som är dubbelt så bra som en referensdipol, vilket kan uppnås med en antenn som är bortåt 3m lång.

På grund av konstruktionen ”hör” en handapparat ofta bättre än den hörs så det är ofta normalt att höra men inte höras. Därför provar många användare att byta ut antennen på handapparaten mot en antenn som förväntas vara bättre på sändning.

Kommunikation mellan två handapparater på VHF bygger till stor del på att radiosignalen kan reflekteras på något. Därför fungerar det oftast bättre i skog eller bland hus än på ett öppet fält.

På ett stort öppet fält där radiosignalen inte kan reflekteras mot något kan man ibland bara nå upp mot 300 meter mellan två handapparater.

Mvh Lorentz
 
  • Like
Reaktioner: Jox
Räckvidd uppåt 10 km mellan två handapparater är ett väldigt bra resultat, 2 till 3 km en betydligt vanligare sträcka.

En handapparat har normalt en riktigt dålig antenn, främst för sändning. Ofta kan det skilja 1000 gånger i ”sändningsstyrka” mellan en gummiantenn och en dipolantenn, beroende lite på hur radion används.

Den andra antennen du länkade till är en riktigt dålig sändningsantenn då dess 9cm är väldigt kort för att vara bra på VHF. De tekniska data som anges motsvarar en antenn som är dubbelt så bra som en referensdipol, vilket kan uppnås med en antenn som är bortåt 3m lång.

På grund av konstruktionen ”hör” en handapparat ofta bättre än den hörs så det är ofta normalt att höra men inte höras. Därför provar många användare att byta ut antennen på handapparaten mot en antenn som förväntas vara bättre på sändning.

Kommunikation mellan två handapparater på VHF bygger till stor del på att radiosignalen kan reflekteras på något. Därför fungerar det oftast bättre i skog eller bland hus än på ett öppet fält.

På ett stort öppet fält där radiosignalen inte kan reflekteras mot något kan man ibland bara nå upp mot 300 meter mellan två handapparater.

Mvh Lorentz

Tack för ett förträffligt bra svar!!
 
Starka signaler på närliggande frekvenser kan störa mottagaren så att den blir mindre känslig. Om den ena radion har mer såna störande signaler jämfört med den andra kan det leda till denna asymetri i räckvidd.

Särskilt billigare Kina-grejerna är känsliga för detta, vet jag av egen erfarenhet.
 
Back
Top