Köp inte tennisbollar hos BILTEMA

Vapenlicens eller ej. Här är flera produkter med grov kaliber och dessutom med ammuniton som inte behöver tillstånd;

Apportkastare 1
Gundogs - För dig och din arbetande hund

Apportkastare 2
Lucky Launcher II

Linkastare
JCL-Sweden - Linkastare, livlina, utskjutbar livlina, lina, skerhet (titta på t.ex. modell SL100)

Även Biltema kommer med en motsvarande produkt. Finns i katalogen under "nyheter".

På Polisens hemsida där ligger dokumentet RPSFS 2009:13 och där hittade jag även att apportkastare och burkkastare är undantagna om de inte kan användas som vapen.

Och som sagt redan tidigare är linkastaren licensfri om den är till för och används för livräddning.

Undantagen är väl definierade, om än lite svåra att finna...
 
Äntligen!
"A notice on the Heathkit website announces that the venerable kit manufacturer, well-known to all Amateur Radio operators of a certain age, will be reentering the kit business in late August. The notice states, in part: “Heathkit will debut their new line of Do-it-Yourself kits for common around-the-house items. The first kit will be a Garage Parking Assistant (GPA). The Garage Parking Assistant kit lets you build your own system that uses ultrasonic sound waves to locate your car as it enters the garage. The system signals to the driver using LED lights mounted on the wall when the car is detected and in the perfect spot for parking".

Nu kan vi köpa byggsatser igen.
73
 
Linkastaren finns det ett specefikt undantag för och om den är tillför och används för livräddning är den licensfri.

Ammunitionen som används i apportkastaren används normalt till en bultpistol / slaktmask och är mycket riktigt licensfri. Om den är licensfri i annan användning känner jag inte till. Problemet med vapenlagarna är att de är skrivna på ett väldigt juridiskt sätt. I verkligheten finns många gränsfall och tolkningar. I de fall där det det inte finns ett prejuridikat kan det vara svårt att veta. Att dra slutsatsen att bara för nåt säljs så är det lagligt, tycker jag är modigt. Det finns massor av produkter allt i från kosttillskott till radarvarnare och allt därimellan inklusive störande och direkt farliga elprodukter både omedvetet och medvetet.

Men är det någon som är beredd att driva saken i rätten för att få ett prejuridikat, (och ta ev. konsekvenser) så är det väl fritt fram.


Anders!
Var hittar du Linkastaren på Biltema?
har du nåt art nr?
73 de Lasse SM4IVE
 
Produkten finns med under Nyheter i katalogen. Men finns inte på lager eller i butik ännu.

Jag måste vara blind... hittar inte något under nyheterna i den katalog som kom idag med posten. I innehållsförteckningen finns en linkastare, men det som finns på den sidan ser ut att vara en räddningslina??
 
Denna texten kan man se på Slangbellor | funstuff.se | Funstuff.se

Slangbellor

Får endast säljas till företag och äventyrspaker eller liknande där de kan användas i diverse kampgrenar eller event. Medlemmar i amatörradioföreningar är också välkomna att köpa dessa. Vi har fått vetskap om att de är perfekta till att skjuta upp kastantenner med.
 
Back
Top