Kommande radiomaster i framtiden

NQL de APQ.
Ja du har nog rätt om denne herr Olle99. Jag har lite svårt att förstå varför man startar en tråd, kommer med frågor och sedan inte vill följa upp och kommentera. Det här forumet är ju till för att vi skall få erfarenhet av varandra - inte kasta napalm(!) i brasan.

CQ de APQ.
Eftersom vi är mer eller mindre inne på "farlig" strålning och kanske "el-överkänslighet" tar jag mig friheten att fortsätta spåret på detta känsliga ämne.
Jag har en amatörkompis som jobbar medicinelektronik på Ljungby lasarett. Han berättade att man för ett antal år sedan hade ett symposium i Stockholm med s k blindtester med ett antal personer (som påstod sig "må illa" av el). Man lät försökspersonerna sitta framför ett antal monitorer till datorer. Monitorerna var "preparerade". All elektronik, bildrör m m var bortplockade. Istället var "monitorerna" försedda med gröna lysdioder som fick sitt ljus från ett fotogenlampa via fiberkablar från ett annat rum. När lysdioderna var släckta mådde samtliga försökspersoner prima - ingen problem. Så fort fotogenlampan tändes och de gröna lysdioderna lyste mådde personerna framför "skärmarna" dåligt. En del fick t o m utslag i ansiktet.
Ett annat försök som gjordes hade man tagit ut "innanmätet" på en mobiltelefon. Kvar återstod ett batteri som matade en blinkande lysdiod som kunde stängas av/på via on/off knappen. Dessa personer klagade över att dom mådde illa av mobiltelefoner som var i standbyläget och inom räckhåll från en basstationen. Samma sak som föregående test - försökspersonerna mådde illa och fick utslag i ansiktet när den gröna lysdioden blinkade även när telefonen var långt från ansiktet.
Slutsatsen från läkarna och tekniker på symposiet: DESSA MÄNNISKOR ÄR SJUKA - MEN INTE AV STRÅLNING ELLER ELEKTRICITET!
Jag känner en röntgenläkare på Östra Sjukhuset Göteborg. Han håller med om ovanstående och uppmanar alla människor som är rädda för strålning att tillbringa sommarmånaderna i en mörk källare helt skyddade från solen - den farligaste strålning vi har.
Ja Olle99, hoppas du läser detta!

2DLA de 6APQ.
Bra att du tog upp detta med TV-sändarna på UHF-bandet. Detta har jag hävdat länge i diskussioner med el- och strålningsallergikerna men mer eller mindre blivit idiotförklarad.

Jag tycker GSM-mobiltelefonen är en av de bästa hjälpmedel som har införts i samhället. Så fort jag är utanför hemmet - promenad i skogen eller kör bil - har jag mobilen med mig. Otaliga gånger har jag haft användning för min mobil i "skarpa" lägen eller när det gäller att hitta hem till någon. Om man lyssnar på P4 lokal radio får man ideligen info om olyckor och avstängda vägar. Detta är ju "privata" personer som ringer in via mobilen till lokalradion.
Låt inte personer med inverterad placeboeffekt för el och strålningseffekt ha något att säga till om i samhället. Vill dom flytta ut i skogen långt från kraftledningar och mobilmaster och läsa vid fotogenlampor och värma sig vid braskaminen - må så vara - men det skall INTE KOSTA oss övriga skattebetalare. När jag blir statsminister kommer jag att sätta stopp för alla bidrag till el-sanering!

73
Bengt SM6APQ
 
Uppenbarligen ett "troll".. Å sådana skall man inte mata!

Helt korrekt! :)

Men det blev ändå en intressant tråd (som alltid) full med intressanta, insiktsfulla fakta från alla bra forummedlemmar. Det är därför jag hänger på detta forum!
 
Kan inte låta bli...
Mobiltelefonerna är bra att ha om de inte missbrukas.
Skulle gissa att ett antal nerkörda mitträcken och även frontalkrockar kan sättas på telefonernas konton.
Jag har alltid telefonen med mej, även då jag kör bil, men använder den bara vid stillastående.

YouTube - Don't text and Drive

/Ingvar
 
@sm2dla: Ser din PYE-mic i avataren. Rätt snygg! Fick själv behålla en sådan då jag hjälpte till att rensa en källare. Har aldrig provat att använda den. Vet du något om den?
SM5DXV Sture
s snabel-a lof punkt se

ps ursäkta off topic-inlägget ds
 
Ang master så finns andra master i landet. Jag tänker på master, eller torn som de egentligen heter, till vindkraftverk, dessa är i SM alltid i form av ett rör, fackverk är ju farliga och förknippas med strålning här i SM.
I andra länder, USA exvis finns torn för vindkraft i form, av fackverk.
Det låter kanske som en dålig historia, men valet av rörformade torn för vindkraften är mycket väl underbyggt och varierar i olika länder.
Det är förstås billigare att göra ett fackverkstorn, men är de farliga i ett land så....
Då uppstår förstås frågan varför radiomaster, radiotorn för radiotelefonin inte är rörformade torn, kostnaden är färstås haken. De flesta är dock dolda i hus, byggnader och på fasader. Där är de ju ofarliga, även om de sitter på väggen utanför sovrummet på 5:e våningen.


De
SM4FPD
 
Olle99 från APQ.
Hej. När tänker du svara på mina frågor som jag upprepat tre gånger?
MVH
Bengt SM6APQ
 
jag intresserade mig för detta pga av en dom som fälldes mot en 3g operatör, där det visade sig att operatören hade fel. NJA, MD.

Men allmänt sa är intresset nog mycket ocksa pga av att vi vet lite om följderna eftersom mycket av dagens utveckling styrs av kapitalistiska stor företag med föga intresse för människors välstand om 10 ar....
 
olle99, Vi vet väl väldigt mycket om radiosändares påverkan på människor. Radioändare av hög effekt har funnits i snart hundra år.
Överallt står Radio ch TV sändare och de är på uppp till 1 MW. Dvs tusentals ggr starkare än en radiotelefonbasstation.
Historik är inte bara idag och igår.
Vilket fel hade opratören som fälldes? Och på vilka grunder fälldes de?
Utan att veta bakgrunden kan vi ju inte gå vidare i frågan.
Kanske de hade dimensionerat fundamentet dåligt så masten kunde välta?

Samtidigt sitter folk och ser på TV framför en Plasma TV som strålar och stör i radio flera km.

de
SM4FPD
 
Samtidigt sitter folk och ser på TV framför en Plasma TV som strålar och stör i radio flera km.

Håller med.
Dessutom kan man misstänka att 90% av dom som känner oro för strålningen själva sitter med en trådlös
internetuppkoppling och skriver sina debattinlägg.:cool:

/Emil
 
Olle99 från APQ.
Hej. Vad betyder NJA, MD ????
Här på forumet bör vi uttrycka oss tydligt!
mvh
Bengt SM6APQ
 
Normalt ca 2 graders tilt på antennerna, antingen mekaniskt eller elektriskt. Det förekommer även att man gör tvärt om, dvs tiltar uppåt (negaiv tilt)!

vid inomhustäckning där man monterar GSM/UMTS repeatrar och antenner inomhus i offentliga byggnader där det är dåliga signaler utifrån finns det stränga krav på max EIRP från antennerna som inte får överskridas, och då är det ändå långt under gränsvärdena.


Vet du eller någon annan här på forumet lite mer fakta om hur strålningsvinklarna ser ut för de antennerna som sitter i masterna?
Det vore ju vanvett för operatörerna att trycka ner all effekt i närområdet som mastfobikerna tror!
Har letat tidigare på nätet men hittat väldigt lite om ämnet.

mvh
Bengt / KBW
 
Ang NJA och MD, som APQ frågade efter, så håller jag med, hemgjorda förkortningar sinkar läsandet.
I dagens samhälle skall vi läsa stora mängder information dagligen.
En gyllene skrivregel är att skriva lättläst, och i mesta möjliga mån med rätt stavning, entydligt och klart, och med internationell standard, SI.
Varje gång man måste avstanna i läsandet och försöka förstå vad det står, så minskar motiveringen att läsa färdigt texten, det tar lång tid, och textens huvudmening förvinner.

Jag läste en artikel i just detta ämne för en tid sedan, i en tidning som heter Forskning och framsteg. Hela artikeln var skiven utan snedstreck och hemgjorda förkortningar. Dvs proffsigt.

Visst har vi som radioamatörer en mängd, för vanligt folk svåra förkortningar, 73, 72, QSO, QRM, de etc. Men de behöver ju inte användas om vi vill att icke radioamatörer skall kunna läsa och förstå.

Jag använde "de" i ett annat forum en gång, jag fick frågan om vad "de Roy" betyder. Mitt svar var att det är postfranska och betyder "från", och är flera hundra år gammalt. Frågan var givetvis befogad då få människor idag kan något om potfranskan. Jag lärde mig att använda enklare uttryck.

Skitsnack kan vi få tillräckligt av genom att lyssna och läsa vad politiker säger och skriver. Vad sägs om "superpragmatiker", en icke här namngiven politker använde ordet i en intervju i P1 igår, ordet går inte ens att slå upp.

Absolut....

Så vad betyder då NJA och MD?
Har det med strålning att göra?

Absolut.....

Nu kommer givetvis en massa synpunkter om mina stavfel direkt här. Det tackar jag för i så fall, och utvecklar mig.

Youknow...


Från
SM4FPD
 
Skitsnack kan vi få tillräckligt av genom att lyssna och läsa vad politiker säger och skriver. Vad sägs om "superpragmatiker", en icke här namngiven politker använde ordet i en intervju i P1 igår, ordet går inte ens att slå upp.

Pragmatik - Wikipedia

De som träffat Roy vet härmed att han besitter en hel del pragmatisk kompetens. :)
 
Så vad betyder då NJA och MD?
Har det med strålning att göra?

Absolut.....

Nu kommer givetvis en massa synpunkter om mina stavfel direkt här. Det tackar jag för i så fall, och utvecklar mig.

Youknow...


Från
SM4FPD

Nej!

NJA = Nytt juridiskt Arkiv
MD= Miljödomstolen


Det vill säga, inget med stralning att göra.

Borde du veta om dina stralnings inlägg ska ses som seriösa?


eller nu har du iallafall lärt dig nagot nytt...vet du vad google är?
 
Back
Top