Kort HF-vertikal för små tomter

SM7CZR

Old Member
Efter att ha bott i eget hus med möjligheter till trådantenner har jag sedan 1996 då vi flyttade till en marklägenhet med en mini-trädgård på 10x10 meter kommit på en lösning att kunna vara QRV på HF-banden. Jag har en kort vertikal (6m). Det var mest utseendet som satte stopp för en längre! ;) Efter en del olika kontakter på 80m med svenska hams som undrade hur jag löst antennfrågan på HF-banden, så tänkte jag att det kanske var någon i samma situation som jag, som var QRT p.g.a. antennproblem. Så jag skrev en artikel och skickade in som bidrag till QTC och som kommer i nr 3-2006.
Jag är medveten om att en kort vertikal inte är den bästa för 80m skandinavisk trafik men det är ju bättre än att vara helt tyst!
De flesta radioamatörer är ju inte godsägare. :rolleyes:
Den har alltså en matchbox (i en postlåda) vid basen och detta funkar på alla band mellan 10 och 80 meter. Jag är helt nöjd med mina resultat och har även kört en del fina DX med antennen. :)
SWR 1:1
Ingen TVI...
Hoppas att någon får glädje av tipsen!


/Ingvar
 

Attachments

  • DSC00422.jpg
    DSC00422.jpg
    96,7 KB · Views: 364
Last edited:
Släpper inte grannen till utav sin tomt? Och taket då? Där kan du väl sätta upp antenn på skorstenen eller dylikt?
 
Det är inte så enkelt som du tror! Marklägenhet i enplans-radhus. Inga skorstenar. Inga vanliga gavlar med vindskenor utan "fasat" tak. Dessutom har jag erfarenhet av antenner ovanpå grannar. Man kan störa TV:n, radion, förstärkaren, grammofonen , bandspelaren,telefonen osv...


/ Ingvar
 
Last edited:
Nja, inte dipol, tänkte mer på en vertikal.
Lannabo har finfina 12m höga glasfibermaster, fungerar som ett metspö o blir ca 1m ihopfällbart, med ett sådant kan du ju ha monobandsvertikaler för de band du vill köra på. Grannarna kanske kan släppa till lite gräsmatta för att gräva ned jordplan i.
Varje järnaffär eller bygghandel brukar ha väggfästen för att fästa diverse ca 20-30cm utanpå väggen - 2 sådana över varandra och du har fästpunkt för din antenn.
 
Jag tror du har missuppfattat mig, SM6WET! :confused:
Jag har ju löst mina antennproblem och ville ge lite tips i QTC om hur jag gjort!
Jag är alltså nöjd med resultatet!
/ Ingvar
 
Oberoende vilken antenn man har valt så finns det alltid, större, dyrare och mer komplicerade man kan lägga sin energi på.

Den 6 m långa vertikalantenn för 10-80 m som Ingvar beskriver är inte optimal, men ändå en fullgod kompromiss i de fall fastighetsägaren inte tillåter takantenner, t ex p g a risk för skador på fastigheten, läckage genom taket eller av försäkringsskäl. Sådana orsaker för att hindra amatörer att sätta upp antenner är vanliga idag.

Att spänna tunna "osynliga" trådar längs fasaden eller montera teleskopiska fiskespön (med eller utan krok) på fönsterkarmarna är ett alternativ som i nio av tio fall ger problem med störningar på radio/TV/telefon etc och genom att de sitter nära div elektroniska apparater i huset effektivt fångar upp alla störningar dessa utsänder.

Ett bra sätt att skaffa sig problem. Ett S-meter utslag på lågbanden mellan S5...S9 är inte ovanligt. Lika illa kan det vara med takmonterade vertikalantenner där man ofta tycks tro att radialerna utgör någon sorts 100% tät skärm gentemot underliggande våningsplan. Så är inte fallet. De strömmar som flyter i radialerna ger upphov till fälstyrkor runt om tråden. Radialerna är en del av antennen och fångar upp störningar liksom radiatorn gör. Märkligt vore det väl annars.

Genom att montera en antenn - vilken som helst bara några meter eller ännu fler bort från fastigheteten så avtar störningsdimman snabbt. Om man dessutom håller antennen nära marken får man möjlighet att jorda och gräva ner matarkabeln vilket försvårar för ev störningar från fastigheten att nå fram till antennen via kabeln. Givetvis är en minitomt om 10 x 10 m inte mycket yta och verkninggraden blir därför förhållandevis låg. Fler jordlinor förbättrar situationen.

Om man tillverkar sin antenn själv så kommer man billigt undan samtidigt som man lär sig lite om hur kretsar för impedansanpassning skall koplas ihop och skall justeras. Att har tillgång till hela antennen inkl matchningsanordningen i marknivå är bra om man går på ostadiga ben eller är höjdrädd. Kan tänka mig att Ingvars antenn kan vara till nytta för någon som annars inte kunnat köra radio alls eller bara tycker det skulle vara skoj att experimentera med anpassningskretsarna etc.

73
Bengt EQL
 
Eftersom det är en gammal tråd om min antenn och då länken till QTC-artikeln inte funkar längre har jag nu laddat upp en PDF som beskriver hur jag gjort.
 

Attachments

  • Min vertikal.pdf
    838 KB · Views: 218
Last edited:
Back
Top