KRAS SK7CA kursverksamhet & klubbkväll

SM7SEK

Administrator
Staff member
Saxat från www.sk7ca.org

Nu när hösten kommer så börjar vi med att kombinera kursverksamhet och klubbkväll inom KRAS och vi samlas likt tidigare på Lars Kaggskolan kl 19 i sal E207. Ingången är mot MAXI och placerad under en "antenngård" med räcken och div antennfästen mm. Det är oxo ingång som har en cirkelformad ramp anpassad för rullstol, vidare är ingången placerad mellan fordonsutbildningen och matsalen, det är OK att parkera på parkeringen på kvällstid. Vid ingången hänger en ringklocka, tryck på knappen så kommer vi och öppnar då dörrarna på skolan är låsta efter 17. Det går bra att komma på "förfika" från kl 1630 enligt tidigare

Höstens tema kommer att bli olika enerilösningar att driva en radio med, främst då batterier, men även solceller och peltierelement kommer vi att titta på. Batterimarknaden her verkligen utvecklats de senaste åren och ändå förutspårs batteriutvecklingen runt fordon föra med sig en ny horisont av enerilagring. Vi noterade redan förra året att utvecklingen av switchade spänningsomvandlare hade möblerat om en del bland våra fördomar kring hur dessa enheter kan användas för att ge oss önskvärd spänningsnivå.

Som tidigare skrivits så kommer vi även att uppmärksamma att det 2018 är 60 år sedan Ra190 & Ra200 kom på förband och vissa kvällar under främst våren reserveras för genomgång av dessa radiosystem.

Jag vill också slå ett slag för den krets vi labbade med tidigare och som ger oss automatisk volymkontroll (AVC) (till skillnad från AGC som reglerar förstärkningen MF-kedjan). Jag har fortsatt att bygga in denna fantastiska lilla krets i flera av mina radiomottagare och får ett mycket behagligare ljud och det går alldeles utmärkt att bygga en separat förstärkare som flera mottagare ansluts till och därmed behövs bara en högtalare på radiobänken.

Välkomna till uppstarten av KRAS kursverksamhet 2017/18
de Leif SM7MCD
 
Back
Top