Lämpliga komponenter till HSP-regulator?

SM6GXV

QRV: HF, VHF, UHF
Till en SLF/VLF-applikation funderar jag på en högspänningsregulator. Rörentusiasten intalar sig att 2st 6AS7GT/6080 i parallel som serieregulatorer skulle funka bra (Jag kan ha ~100V, några hundra mA över rören) och till detta duger dom utmärkt. (Jag har gott om eleverbar 6.3V) Men å andra sidan finns det kanske lämpligare halvledare att tillgå. Problemet bara är att hitta en robust typ vars SOA tillåter några hundra mA över hela det tilltänkta spänningsfallet och tom. mer. Den utspänning det handlar om är ca 425V. Startögonblicket är ju också något att tänka på.

Tips/Fundering ... någon ?
 
Startögonblicket kan en 5U4/5R4/AZ50 eller liknande få ta hand om, 6AS7 är ju ett bra rör för nätagg så "look no further" även om det kan vara nog så bekvämt med moderna komponenter.. fast tråkiga är dom allt!
för inspiration kika på nätdelen till HP 618 signalgenerator till exempel, finns längst ner i manualen:
http://www.hparchive.com/Manuals/HP-618B-Manual.pdf
 
I konstruktionen ingår en nättransformator från ett Tektronix 545A oscilloscope.

Redan i slutet av 60-talet hade Tek börjat använda kiseldioder i likriktarbryggorna.
Således finns inga 5V-lindningar på deras trafar. Enligt RCA Receiving Tube Manual
drar 5U4 drar inte mer än 3A i filamentet så det är inget större problem.

Det skrotades ut ett antal gamla Tek 540-oscilloscope och andra gamla instrument före
en kommande rivning av en gammal byggnad som tjänar som förråd för "överbliven
och dekomissionerad" utrustning.

Jag tog hem så mycket av junket jag orkade (det var mörkt när allt bars in),
restaurerade den snyggaste 545'an och skrotade ner resten i smådelar.
(CRT'erna var fult brända och alla lytar torra som Atacama-öknen).

Skall kolla på BU208 också. Jag är inte så välförsedd med
HSP-trissor men det kan finnas något i förrådet.

OT: Mitt ex av RCA Receiving Tube Manual gavs ut i Augusti 1975 och adressen angavs
till Cherry Hills Offices, Camden, NJ i USA. Jag var där i maj 1985 och anläggningen var då
nästan helt övergiven. Ett våningsplan innehöll kontor av något slag och det var för Personsökarservice
jag var där. När det bestämdes att jag skulle dit funderade min amerikanske kollega högt:
"Vi kan inte ta din hyrbil. Den är för ny. Inte heller min nya bil, men jag har ett gammalt vrak,
en Chevrolet "fury" som vi kan ta". Resan anträddes bland annat via Schuykill Expressway
från Montgomery County PA ner till Philadelphia. Den usla vägen kalldes då för "Surekill Expressway"
och termen finns (faktiskt!) listad i Wikipedia. På vägen ner passerades slumområden och väl
framme i Camden stannades det aldrig vid rödljusen. Kollegan saktade ner och gasade sedan
så for som det bara gick. "Hade vi stannat, hade det dykt upp ett beväpnat gäng och vi hade
blivit rånade, eller ännu värre". På vägen därifrån meddelade han att om jag klev ur
och kunde gå helskinnad ett kvarter skulle han bjuda på en middag, eller hela resan hem.
Jag avböjde vänligt.
 
Här är ett schema ur en bok om ett rörnätaggregat som jag jobbar på men schemat är inte komplett
Med skärmgallerspänning tror jag .

Mvh Lasse sm0ydo
 
Schemat som YDO visar är i princip en lösning som sitter i många
Tektronixoscilloscope från rörtiden. Och då jag är så gammal
finns gott om manualer i hyllorna med "inspiration", ty det
var då som man kunde laga och kalibrera instrument själv.
Dagens benämning på företeelsen kallas "CLIP"; Component
Level Information Package" och är något sällsynt.

På min tid var det mer eller mindre "bara" 2N3055 man behövde kunna.
Nu heter trissorna "APT13GP120B". Går man in på Digi-Key och letar
bland HSP-typer får man ...många träffar... Jag kollade databladet
på trissan ovan men ser ingenstans hur den trivs med att ha några
hundra volt över sig med en ström på några hundra milliampere
men den har imponerande, nästan litet kusliga prestanda.

Från Karl-Arne, AOM kom en .PDF från HamRadio, June 1986
med en beskrivning av en lämplig lösning som skall studeras.
Där använder författaren MTM 6N55 eller 6N60, typer som redan
verkar ha ersatts av nyare, ännu bättre produkter.
 
Jag kollade databladet
på trissan ovan men ser ingenstans hur den trivs med att ha några
hundra volt över sig med en ström på några hundra milliampere

Jag läser i databladet.....
max 250W dissipation.
0,5 grader C/W, junction to case.
 
Där använder författaren MTM 6N55 eller 6N60, typer som redan
verkar ha ersatts av nyare, ännu bättre produkter.

6N60 har också blivit en mellanmjölkstransistor om än inte i samma galax som 2N3055 som tillverkats under mer än 35 år i sin nuvarande tappning, det är ganska unikt, lika som den välkända dioden 1N4001 som dök upp i mitten på 60-talet.
Nu används ju inte de nämnda halvledarna i nykonstruktion mer än på hobbynivå hos oss elektroniktokar men nog tusan hamstrar man på sig på loppisarna om möjligheten bjuds till rätt pris.. ;)
Just 6N60 har precis som 2N3055 fått fler tillverkare genom åren, bl.a Ixys, ST och Vishay fast då med 6N60 försåtligt dolt i namnet, t ex. IXFR36N60P eller STW56N60DM2.

Jag kan hålla med om benämningar som GH29F08PCX1Z2B ter sig obegripliga och det tarvar ett datablad för att läsa ut vad det handlar om för halvledare, ofta finns det varianter på transistorerna med något annorlunda egenskaper.
Ta till exempel IRFPC50 och IRFPC60, det som vid ett första ögonkast skiljer de båda åt är bara att IRFPC60 tål något mer ström och effekt.
I ett linjärt labbaggregat hemma i labbet spelar det ju ingen roll men det kan bli katastrof om man ersätter IRFPC50 med en IRFPC60 i ett switchat nätaggregat,
trots högre effekt- och strömtålighet är det ingen bra idé om aggregatet används i en känslig miljö, det gäller att välja rätt ersättare när det är kritiskt.

Om man nu, gud förbjude, skulle få för sig att laga medicinteknisk livsuppehållande utrustning eller kontrollenheten till bränslestav-styrningen på Barsebäck med transistorer man hittat billigt på ebay så bör man nog ha i bakhuvudet att det nog finns en god anledning till att elektronisk utrustning med höga krav är dyr att få repererad och att vad som helst inte duger bara det funkar :)

Förlåt det var ett stickspår.. åter till ämnet!

Väljer du den "tråkiga" vägen utan rör och med hyfsat standard komponenter från junkboxen så kanske du kan finna god inspiration ur dessa fyra pdf-filer med tre delscheman för ett aggregat som lämnar 50-450V och uppåt 500mA.
 

Attachments

  • Fig01.pdf
    28 KB · Views: 18
  • Fig02.pdf
    70,1 KB · Views: 15
  • Fig04.pdf
    48,9 KB · Views: 12
  • Fig05.pdf
    69,7 KB · Views: 14
Back
Top