LED-lampor med E27 sockel som inte stör - Rekommendation sökes

LED som inte stör radio: Livarno 9,5 W 806 lm LED på kylplåt, Livarno 7,3 W 806 lm ledtrådar under matterat glas, Livarno 4,7 W 470 lm ledtrådar under matterat glas, Anslut 2,1 W 250 lm klarglas.bra-ledlampor.jpg
För LED på kylplåt duger plasthölje, ledtrådar behöver gas för värmeavledning så därför krävs gastätt glas.

Lennart
 
Skicka in en anmälan till Elsäkerhetsverket. Gör en utförlig rapport med slutsatsen att EMC-direktivets väsentliga krav inte är uppfyllt. Det är det som gäller, inte vad som står i någon standard (som ofta tolkats med rymligt samvete av tillverkarna). I sådana här fall ska man inte bara anmäla grannen utan också produkten.

Sedan kan jag inte undgå att störa mig på den ljusdiarré som utbreder sig på fasader och i trädgårdar.
Blir nog så. Störningarna är mest på 6m o 2m så att köra ms vilket jag gjorde mycket förr funkar tyvärr inte längre. Har du ingen mottagare får man som kommentar ibland :(. Håller med om ljusdiarén. Och varför skall man ha lampor tända 20 timmar av 24 på vintern ? de går på ljusrelä och som sagt på vinterhalvåret så går de nästan dygnet runt. Känns väldigt onödigt även om man som radioamatörkanske inte kör mitt på natten även om det förekommer. Men ms är ju bäst på morgonen och det funkar inte som det är nu...Även min FM (rundradio) antenn som är riktad söderut för DX på tropo mm funkar inte heller då den blir utstörd...

Om fler har problem med trädgårdsbelysningar så kanske det har varit bra med fler anmälningar. Sätter ju lite mer tryck på tillverkarna..
 
Last edited:
Om jag håller mig till ämnet så har jag haft problem med lampor i hemmet. Två fall:

Termex fläkt över spisen. Störde nåt otroligt på 6m när belysningen var igång. Satte typ 20 ferriter på ledningar och det blev nästan ohörbart till slut

GU10 spottar i badrummet med dimmer för ganska många år sen. Förmodligen dåliga spottar men ferriter vid spottarna (har den gamla typen av "hink" i taket för halogenspottar så gott om plats fanns) löste problemet. Satte även ett par vid dimmern som kanske inte var anpassad fullt ut för LED. Nu har jag bytt ut spottarna så har fortfarande inga bekymmer. Dock inte provat att ta bort ferriterna.
 
Last edited:
Back
Top