Led V och A meter modul

SM0YDO

Well-Known Member
Hej jag har ett par Led moduler med dubbla displayer som jag köpt på eBay mätområdet är 0 -30 V och 0-3A
På baksidan på modulen så finns det olika kretskortsplintar bl.a. en tvåpolig med lite kraftigare ledning och
Röd och svart som ser ut att vara för ström mätning .

Sen så finns det en trepolig plint med en röd svart och gul ledning som ser ut att vara matning till modulen
Jag vet inte är röd plus svart minus och orange den tamp som man mäter spänningen med eller ?

Mvh Lasse sm0ydo
 
Dom här led modulerna har ju blivit rätt vanliga på tradera också det finns flera med olika
Mätområden men samma utförande .Det finns en med 100 V mätområde också enkel
Och dubbeldisplay bara att titta på kategorierna mätinstrument och elektronik komponenter

73 de sm0ydo
 
Mätarna finns från fler fabrikat men ser lika ut. Det kan därför skilja mellan trådarna, dess färger och antal.
Ofta finns bilder där man köper med kopplingschema för den modell man beställer. Kopiera den bilden vid beställningstillfället, sen kan de vara borta.....

De jag har använt har följande koppling:

En två-polig kontakt med röd och svart smala trådar. Plus och minus matning till elektroniken, oftast 4 - 30 V

En tre-polig kontakt med tre tjocka trådar: Röd tjock är plus mätning av spänning, dvs plus på strömkällans pluspol.
Blå tjock ström ut minus till förbrukningen, negativ polskruv på ett nätagg.
Svart tjock tråd in minus från strömkällan.

Finns en gul tråd är det med största sannolikhet mätning av spänning.

Ofta kan man lägga ihop matning av mätaren och mätning av spänning, Men det kräver att man inte går under 4 Volt.

Observera då att shunten mäter på från nätagget utgående minus pol. Det gör att man får med shuntens spänningsfall på nätaggets utgång, men det är lite så det får man stå ut med. Dvs voltmetern mäter inte spänningen efter shunten. Samt minus blir inte ren jord i form av nollpotential.

Växlar du shuntens trådar visar den negativ ström, eller står kvar på noll.

Driver du mätaren med samma störmkälla som den mäter på skall minus smal, smal svart, inte kopplas, den får minus från negativ pol på nätagget.

Är det en 100 A mätare får man shunten separat.


Jag köpte 5 siffriga separata Volt och amp mätare, till mina byggen, de var väldigt trevliga och nu kan jag se 0,1 mA på samma mätare som 3,0000 A. Skitbra.
På Kina sajter är de ibland gratis. https://www.wish.com/search/Dual Digital 0.28" L Voltmete#cid=5a3882fd6a8ffc4476b7f577

de
SM4FPD
 
Min är en sån där dubbeldisplay men det står inte A och V i plasten på displayen men med 30 V. Och 3 A mätområde
Men dom har legat några år nu så det är väll dags att skrida till verket nu och bygga ihop nätaggregat och klura
Och fundera testade med ett 9 V batteri med röd tamp på plus och svart på minus
Och då gick modulen igång sen så försökte jag pilla dit den gula på plus och då mätte den
Så den fungerar alltså
 
Last edited:
OK om Wish och registrerad.
På E-bay kan man hitta det mesta i saken.
Här exvis: https://www.ebay.com/itm/DC-100V-10...d=292390393533&_trksid=p2047675.c100005.m1851
På den sidan finne man fler av liknande artiklar och det finns fler bilder och kopplingscheman.

Här är en länk till E.bay med 5 siffriga Voltmätare https://www.ebay.com/sch/i.html?_fr...oltmeter.TRS0&_nkw=5+digit+Voltmeter&_sacat=0
Man kan även söka "5 digit Amp meeter" exvis.

Mycket billiga och trevliga "klockor"
Inbyggd i en liten låda får man en lös "bänkvoltmeter" att ha inkopplad i experiment etc och universalinstrumentet blir friställt.
Med 3 x R6 = 4,5 Volt inbyggt kan man driva den för mätning under 4 Volt.
Mätarna drar c:a 10 mA egenförbrukning, med separat strömkälla är de högohmiga.
Men det finns varianter av dem, en del visar bara 4 siffror under 10 V andra fyra decimaler under 10 V etc.

de gamla analoga vridspolemätarna har spelat ut sin roll nu verkar det som....

de
SM4FPD
 
Back
Top