line-in i duxradio

laxlaxlax

New Member
Hej!

Undrar om någon av er kan hjälpa mig att hitta lödpunkter där jag kan ansluta en line-in till den här radion ( härlig gammal dux från -67) :

38691_radio_schematics_1.jpg


hälsningar, Max från Uppsala
 
Du har ju DIN kontakten till vänster. Där vi ser pin 1 och 4 sammankopplade, dvs för mono.
Den är i detta fall för linje ut, men kör du in ljud här spelar det i radions LF.
Lämpligt är förstås att stänga av ljudet från FM mottagaren när detta sker. En liten diskret knapp i serie med R14 eller C16, vid FM-detektorn bara, ( till höger).
Sen kan du njuta av ljudet från den enkla LF delen med förmodat germaniumtransistorer och två transformatorer. Den lämnar säkert en hel Watt. Transformatorerna ger liknande distorsion som i rörförstärkare. Och physiologisk volymkontroll (loudness som följer hörselkurvan) har den, inte illa för en gorilla. Vilka LF-grunkor har detta idag?

De
ÄssÄmFyraFotPeDahl
 
För övrigt underbar radio. tre ställbara pilar som jag har på p1, p2 och p3.

Vädret med sjörapport låter bättre när radion har teaksidor!
 
För övrigt är det intressant att lägga märke till konstruktionen, en VHF, FM mottagare med endast 4 transistorer. Förmodligen finns liknande mottagare som går på batterier, och de var på den tiden strömsnåla och gick månadsvis på batteriuppsättningen. Ser vi LF steget med tre transistorer så gäller där samma sak, visserligen måttlig effekt och lite dist, och kanske begränsat frekvensområde, men inte många tiotals mA i strömförbrukning.
Idag är det en eller ett par IC i mottagaren och en IC som LF-steg, fördelarna kan vara bättre FM-mottagre, större Am dämpning, större insugningsförhållande, bättre selektivitet, men tio ggr så hög strömförbrukning.

Bland radioamatörer är det idag få som bygger med lösa transistorer, det är mest IC och då gäller samma sak där.

Tiderna förändras.

Och visst spelar utseendet, utformningen, (designen) teasksidorna som idag är av plast...... stor betydelse.

Många tar fram gamla träradio med rör och får liv i, renoverar och samlar.
Men tydligen börjar transistorradio bli lite på modet, åldern har de ju snart inne.

De
SM4FPD
 
De
SM4FPD

Du anar inte hur jäkla glad jag är. Allting funkade perfekt. Nu sitter det en mono-in och en brytare för radion till högtalare. Hade inte klarat det utan dig.

Kom till Uppsala nån gång får jag bjuda på ett glas!

Max
 
Back
Top