Lödtenn

Om man löder i gamla apparater blir det svårt att få till en bra lödning med blyfritt.
Visst är det så. Det är väl också det enda legitima skälet till att använda blyat i dag som amatör – men skall vi vara ärliga är det definitivt inte därför de flesta som suktar efter bly suktar efter bly. De vill bara inte behöva lära sig någonting nytt som går emot det redan invanda.

Det vanliga klagomålet att det är svårt att få till blanka lödningar med blyfritt är ett toppenbra exempel på detta. Blyfria lödningar blir ofta matta. Det är helt enkelt en egenskap blyfritt lod har. Det är inte i sig ett tecken på en kallödning, utan man får gå på andra tecken – men folk som har jobbat med blyat hela livet har internaliserat att en lödning som inte är blank är dålig, och därför tycker man att en sådan lödning är ett misslyckande på ett emotionellt plan, fastän man rent intellektuellt vet bättre.
 
På svenska kallas det tydligen "morrhår" och det finns en intressant artikel här: https://en.wikipedia.org/wiki/Whisker_(metallurgy)

Tennpest är ju nåt annat.

Vi rep av "gamla grejer" har jag lite svårt att se att bildning av morrhår vore ett stort problem och får man bara lödningen att "ta" och att den är vettigt gjord, så borde det väl funka att reparera med blyfritt lod också, även om det är gammalt lödtenn i lödstället från början.
Tack, jag kom inte på "whiskers" när jag skrev texten.
Utrustning som förvarats i låga temperaturer lär ha drabbats av lödningar som vittrat sönder, nu är väl dom flesta tenn legerade vilket minskar risken för tennpest
 
Lite quriosa nu när vi är inne på "morrhår"

En "matlåda" från en SRT mottagare hade förvarats med locket på i en papplåda i källaren under många år.

SRT_matlåda.jpg

Skulle koppla in den på prov men den gav väldigt konstiga värden.
Efter öppnandet hittade jag detta.

morrhår.jpg

Det växte "morrhår" överallt i lådan och några enstaka var upp till 30mm långa.
 
Lite quriosa nu när vi är inne på "morrhår"

En "matlåda" från en SRT mottagare hade förvarats med locket på i en papplåda i källaren under många år.

View attachment 11662

Skulle koppla in den på prov men den gav väldigt konstiga värden.
Efter öppnandet hittade jag detta.

View attachment 11661

Det växte "morrhår" överallt i lådan och några enstaka var upp till 30mm långa.
Kommer ihåg att du hade andra burkar i källaren som hade reagerat, kommer själv ihåg att olika chassis av äldre modell kunde påverkas av lång lagring.
Har pillat med en massa gamla militära apparater från andra världskriget och tidigare som nog hade tveksamma ämnen i sig, men än så länge så har jag inte dött av det.
Samma med lödning, har lött sedan lågstadiet och dessutom lekt med en massa bly rullar.
 
Lite utanför ämnet, men en kollega till mig, på en elektronikverkstad där vi jobbade, lät alltid apparaterna (rördrivna för slippa uppvärmningstid) vara påslagna medans han lödde i dessa. Skyddsjorden hade han kopplat loss från lödkolven, så det gick bra. Tills en dag då vi skämtade med honom, och i smyg kopplade in skyddsjorden. Vilken smäll! :)
 
På "Televerkstiden" så var det praxis att koppla och löda i korskopplingarna
under spänning. Antingen var skyddsjorden till lödkolvarna bortkopplade
i stickkontakten, eller också användes en ojordad skarvsladd.

En kollega glömde en gång bort detta vid lödning i KK vilket ledde till "dramatiska" konsekvenser när det var batterikraft bakom.
 
Köpte en 500g rulle "riktigt" lödtenn på Tradera för ett bra pris.
Tyvärr kom det en tom påse som hade brustit i transporten. Dåligt förpackad enl min åsikt.
Det blir dyrt att köpa lödtenn på det viset.
Efter en reklamation till postnord lyckades dom slutligen hitta min borttappade tennrulle och skickade hem den till mig :)
 
Last edited:
På "Televerkstiden" så var det praxis att koppla och löda i korskopplingarna
under spänning. Antingen var skyddsjorden till lödkolvarna bortkopplade
i stickkontakten, eller också användes en ojordad skarvsladd.

En kollega glömde en gång bort detta vid lödning i KK vilket ledde till "dramatiska" konsekvenser när det var batterikraft bakom.
Ericsson hade en 48V variant av Weller TCP som ingick i installationsväskan.
Jag tog tyvärr inte reda på en sådan när jag hade möjlighet.
 
På "Televerkstiden" så var det praxis att koppla och löda i korskopplingarna
under spänning. Antingen var skyddsjorden till lödkolvarna bortkopplade
i stickkontakten, eller också användes en ojordad skarvsladd.

En kollega glömde en gång bort detta vid lödning i KK vilket ledde till "dramatiska" konsekvenser när det var batterikraft bakom.
På den tiden fanns dessutom 36V uttag överallt kallad BJ "Batterijack" så enda lödkolven som behövdes då i KK var en 36 volts kolv..
 
Back
Top