mA meter

SM0YDO

Well-Known Member
Hej vart köper man ett 500 mA vridspoleinstrument som ska klara av en spänning

på max 3kV?

Är det en sån där i bakelit ifrån 1940 talet eller som man ska ha till detta slutstegsbygge

73 de sm0ydo Lasse
 
Du får aldrig lita på isolationen hos ett panelinstrument.

Antingen sätter du det i minusledningen, eller så monterar du det på en
isolerande skiva bakom ett fönster av plast.

Högspänning i kombination med "bakelitinstrument" kan slå över mot jord när man minst anar det. Speciellt nollställningsskruven på fronten är farlig.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Sådana brukar finnas på loppisarna för en tjuga eller så. Just värdet 500 mA kanske inte är så vanligt förekommande men du kan ju alltid shunta ett 5, 10, 50 eller 100 mA instrument så att det visar 500 mA vid fullt skalutslag.

Att koppla in ett instrument på +3 kV sidan i ett slutsteg rekommenderas INTE. Farligt farligt!

Vissa instrument är försedda med justerskruv av metall och risken för att du skall få 3 kV i fingrarna är överhängande. I stället ansluter du instrumentet i minusledningen där spänningspotentialen mot jord är låg och mindre farlig.

Dom svarta runda modellerna är typiskt 40...50 tal. En del fyrkantiga och rektangulära svarta med mjukare hörn tidigt 60-tal och de japanska till utseendet lite billigare typerna av genomskinlig plast kom någon gång i mitten av 60-talet. Alla instrumenttyper duger under förutsättning att du moterar dom i minusledningen så det är snarare en fråga om design och hur du vill att ditt slutsteg skall se ut.
 
Hej jag var och tittade i min junklåda jag har några små runda vridspoleinstrument Nueberger

ifrån 57 ser det ut som mätområde fullt utslag 60 mA .

Instrumentet är i svart plast och nollställnings skruven ser också ut att vara i svart plast.

Går det bra att använda bara man shuntar det eller så har jag en Weston voltmeter model S20

för max 2.5kV

märkt 5mA på lådan med extern shunt

Hur gör jag?

mvh Lasse sm0ydo
 
Jag tycker du skall välja 60 mA instrumentet och koppla in det i minusledningen (katoden) på PA-stegt.

Montera ett väl tilltaget shuntmotstånd så att instrumentet visar 600 mA fullt utslag, så "stämmer" siffrorna på skalan.

Shuntmotståndet kan med fördel monteras direkt på lödstiftet på katoden till jord. På så sätt säkerställer du en låg RF-impedans. Parallellkoppla med en keramisk kondensator för att ytterligare få ner katoden mot jord. RF-mässigt.

Nu vet vi inte hur ditt schema ser ut så du får ta ovanstående som generella tips.
 
Det är två Eimac 4-65A ska jag parallellkoppla katoderna och lägga vridspoleinstrumentet med shunt

efter och andra änden till jord i lådan?

mvh

Lasse sm0ydo
 
Det var ju ett gammalt fint rör du hittat. Glöd och katod är samma elektrod så du behöver därför en glödtrafo med mittuttag. Shunten kopplar du mellan mittuttaget och jord. (chassie). Parallellt med shuntmotståndet kopplar du ditt 60 mA instrument.

Nu är frågan hur du tänker koppla rören. Jag har inte studerat databladet ännu men det finns säkert flera alternativ. Kanske har du tänkt dig en GG-koppling (Grounded Grid) och i så fall behöver du linda en RF-drossel på t ex en ferritstav som skall kopplas mellan rörens glödanslutningar och glödtransformatorn. RF in från drivsändaren kopplas via en kondensator till glödkatoden. Ja, det finns mycket att orda om här... hur har du tänkt dig?
 
Jag har fått ett schema av Karl Arne med bygganvisningar om hur jag ska göra , jag har kommit

en bit med mitt byggande men ändå så är det en del saker som man måste fråga om.

Till Glödströms trafo har jag en ILP toroid på 2 x 6 V , 2 x 6.66 A 80 VA jag såg att

4-65 drar ca 3.5 A men det skulle ju gå bra att seriekoppla lindningarna och använda ytter

anslutningarna till elektronrören och mittpunkten till shunten och mätinstrumentet och sedan

till jord

mvh Lasse sm0ydo
 
Det låter spännande Lasse. Ja det går säkert bra att seriekoppla glöden som du beskriver. Fråga på bara när du känner för det. Rörbygge är kul! :)
 
Något jag rekommenderar är att lägga två korskopplade dioder MR751, 1N5404 eller liknande över själva vridspolen. Ett överslag - även om det är kortvarigt - bränner upp instrumentet. Spolen har i allmänhet fullt skalutslag innan någon av dioderna leder.
 
Hej igen när katoden är gemensam för anodström och glödström och man kopplar ett vridspoleinstrument för likström i serie med katoderna parrallellkoplade till jord kommer
vridspole instrumentet bara att indikera för likström då och ingnorera växelspänningen.

För jag tänkte bygga nätaggregatet i en separat låda med instrument men instrumentet för
anodström tänkte jag sätta i förstärkarlådan och för att göra ledningsdragningen enkel utan
ett virrvar med ledningar fram och tillbaka mellan nätaggregatet och förstärkarlådan.

mvh Lasse sm0ydo
 
Hej igen när katoden är gemensam för anodström och glödström och man kopplar ett vridspoleinstrument för likström i serie med katoderna parrallellkoplade till jord kommer
vridspole instrumentet bara att indikera för likström då och ingnorera växelspänningen.

För jag tänkte bygga nätaggregatet i en separat låda med instrument men instrumentet för
anodström tänkte jag sätta i förstärkarlådan och för att göra ledningsdragningen enkel utan
ett virrvar med ledningar fram och tillbaka mellan nätaggregatet och förstärkarlådan.

mvh Lasse sm0ydo

Men din glödspänning är väl flytande mot jord? Då går ju bara likströmmen genom mA-metern.

mvh
Bengt / SM0KBW
 
Back
Top