Magnum 1012, möjlig att använda till cw?

Hej, är ny i gemet och har inte avslutat kursen för cert ännu men funderar ochläser såklart en hel del om allehanda fräna byggen och andra saker. En fundering jag inte lyckas googla fram är förhållandet mellan cw och ssb. Det kommer sig av att ovan nämnda radio klarar ssb, men saknar cw vilket är synd och då undrar jag om det kan fungera ändå genom att ställa den i ssb-mode och generera en signal (och ibland ingen såklart) motsvarande den "bredd" en cw-signal ska ha?

Uppfattar en annan radio detta som äkta cw i sådana fall?
 
Det är ungefär som att hålla micken framför en högtalare kopplad till en tongenerator via en telegrafinyckel...
Men det beror inte på om radion uppfattar detta som CW (svar nej) utan om operatören i andra änden som kanske först blir lite konfunderad över modulation och förmodligen bandbredd.

Jag vet inte vad det är för transciver du avser men anar det är en 27 MHz som är körbar på även 28 MHz ?
Om du nu går en kurs arrangerad av en radioklubb/förening, varför inte diskutera med din lärare om detta, eller studerar du själv?
 
Last edited:
Det går alldeles utmärkt att använda tontelegrafi i SSB, du måste bara se till att du har en ren
sinuston och att du inte övermodulerar så att ALCn går i gång.

En oren ton genererar en onödigt bred signal - även om den kommer ligga inom SSB filtrets
bandbredd. ALC pumpningen kommer även den skapa onödigt skräp på signalen ungefär
som nyckelknäppar gör.


Klarar du det så får du i princip en ren CW signal. Kör själv CW på det sättet i bl.a MKARS80
som är en ren SSB rig.

En sidoeffekt är att du automatiskt hamnar på samma sidband som den du kör SSB med,
CW läget är ofta USB medans vi av tradition kör LSB på 40m och lägre band.

En nackdel är att du har SSB-filter på mottagningen vilket ger dig mer störningar och brus,
CW-filter är mycket smalare.
 
Det är ungefär som att hålla micken framför en högtalare kopplad till en tongenerator via en telegrafinyckel...
Men det beror inte på om radion uppfattar detta som CW (svar nej) utan om operatören i andra änden som kanske först blir lite konfunderad över modulation och förmodligen bandbredd.

Jag vet inte vad det är för transciver du avser men anar det är en 27 MHz som är körbar på även 28 MHz ?
Om du nu går en kurs arrangerad av en radioklubb/förening, varför inte diskutera med din lärare om detta, eller studerar du själv?

Tack för svaret, men då tolkar jag det som att jag inte är helt fel ute i mina funderingar då. Ska definitivt diskutera med "fakulteten" på kursen men blev för vetgirig för att vänta :)

Jo det är en cb radio men som går att öppna för 10 och 12m istället. Tänkte att det vore en ganska prisvärd och flexibel lösning om man kunde köra cw vid behov så att säga.
 
Det går alldeles utmärkt att använda tontelegrafi i SSB, du måste bara se till att du har en ren
sinuston och att du inte övermodulerar så att ALCn går i gång.

En oren ton genererar en onödigt bred signal - även om den kommer ligga inom SSB filtrets
bandbredd. ALC pumpningen kommer även den skapa onödigt skräp på signalen ungefär
som nyckelknäppar gör.


Klarar du det så får du i princip en ren CW signal. Kör själv CW på det sättet i bl.a MKARS80
som är en ren SSB rig.

En sidoeffekt är att du automatiskt hamnar på samma sidband som den du kör SSB med,
CW läget är ofta USB medans vi av tradition kör LSB på 40m och lägre band.

En nackdel är att du har SSB-filter på mottagningen vilket ger dig mer störningar och brus,
CW-filter är mycket smalare.

Intressant, tack!
Nu är jag inte säker på hur frekvens anges när man pratar ssb, dvs om det är i mitten av de undertryckta bärvågen eller om det är över resp under (usb/lsb)med bandbredden som offset... men oavsett, är det så att cw använder samma system? Vad jag menar är alltså om någon lyssnar på säg 29,5MHz ssb med en riktig cwkapabel tranceiver, då kan jag och han ju prata såklart. Om vi sedan växlar till cw, stämmer det då fortfarande? Tänk då på att min radio skulle ligga kvar på ssb fast med micken utbytt mot signalgenerator.

Annan fråga:
Ang cw filter, är detta något som görs redan på ingående signal innan förstärkaren?
 
Man brukar, så vitt jag vet ange "bärvågens" frekvens. Då kan man enkelt växla melllan USB/LSB.

Normalt så sänder man bara en ren bärvåg i CW-mode. För att detta ska bli en ton så inför man
en signal som ligger nära denna frekvens så att man får en ton inom audioområdet.

Denna signal genereras i en klassisk mottagare av den så kallade "Beat Frequency Oscillator", kort BFO.

Du kan lägga denna BFO antingen över eller under den inkommande CW-signalen.

På en klassisk mottagare finner du oftast filtren i mellanfrekvensstegen, de är vanligtvis kristallfilter.
Men du kan lägga till ett audio bandpassfilter för att förbättra signal/brus.

Med en klassisk mottagare menar jag en analog mottagare utan någon som helst digital signal behandling.
 
Tack igen, jo det finns väl rätt bra brusreducering inbyggda i många hörlurar så det kanske är den enklaste lösningen för att få bättre hörbarhet. Tanken på att stoppa in ett urkopplingsbart CW-filter blir nog svårt i en så liten apparat tyvärr så den är nog bara att avfärda.
Tja, jag ska nog gå vidare med denna tanke, först och främst med radioklubben för att lära mig mer men sen blir det nog att handla och bygga en signalgenererande morsenyckel då.
 
Hej!

Jag vill förtydliga innebörden ang "störningar och brus".
Ett par hörlurar med brusreducering löser nog inte det problemet.
Ett externt bandpassfilter mellan radio och hörlurar kan hjälpa upp situationen och då i synnerhet skärpa selektiviteten.

Ärligt talat så är ju 12 m och 10 m sällan tätbefolkat (bortsett när det är goda konditioner), jag har kört telegrafi där "mer än en gång" och då med filterbandbredder som är breda.
Trådskaparen bör vara beredd på att 12 & 10 metersbanden kan vara ganska döda, chans till QSO är inte de bästa.
Såvida solensaktiviteter ser till att vi får trevliga konditioner på de kortare våglängderna.

Att basera sin kortvågsverksamhet på enbart 12 och 10 metersbanden med nuvarande och kommande solaktivitet kan komma att bli en något ensam upplevelse.
Men, det kanske inte är meningen?

Lycka Till i varje fall!
 
Ok, tack. Ska man alltså ha ett bandpassfilter som då stänger ute frekvenser över/under den faktiska ton man hör +/- 150-250 Hz då?
Är i sådana fall alltid tonhöjden densamma oavsett vem som sänder eller måste man kanske ha ett justerbart filter?

Sen ang. min tanke här så är huvudsakligen avsikten att kunna kommunicera inom en mindre grupp, dels för att öva morse utan att störa alla andra (men ändå på riktigt) men också av rent praktiska skäl då kommunikation är svår att upprätta och en vanlig 2m handjagare inte duger.
Jag ska köpa en "riktig multibandare" också så ni kanske hör av mig över etern vad det lider :)

En annan tanke: Har jag förstått det rätt om det inte är tillåtet att köra CW på PR-bandet?
Jag tänker alltså på att jag har en grabb som är tokig i telegrafi, men som kanske inte fixar provet än på ett tag (jo vi pluggar och går kurs tillsammans) och då skulle det ju vara kul att kunna köra ändå vilket vi ju kan på PR-bandet eftersom Magnumen ju är en godkänd radio för just PR... fast då som jag förstår det faller planen på att man inte får köra CW på PR. Hittar inget på PTS om detta, men jag är helt säker på att det står något där någonstans. Amrerikanerna verkar i alla fall tvärsäkra på att det är förbjudet "over there" vilket ligger till grund för mitt antagande om att det säkert är så här med, fast jag hoppas att det är fel såklart eftersom det ju öppnar en till möjlighet.

Mvh
 
Last edited:
Jag vet inte om CW är tillåtet - det är ju klartext. Att ha (för) smalt filter kan göra det svårare
att urskilja signalen för ju smalare filter desto mer tenderar bruset till att bli en ton.

Som skrevs så kan man klara sig med SSB-bandbredd om det inte är för tätt mellan stationerna.
Frekvensen på CW-tonen är beroende på hör du och den du kör mot ställer in era stationer så
det är nog klokt om du kan variera centerfrekvensen på ditt filter. Har din station RIT så kan du
ändra den för att få lämplig tonhöjd - utan att den andre behöver ändra sin frekvens.

Dessutom vill man ibland ändra tonhöjden för att man blir trött i öronen.
 
Last edited:
Det finns ingen skrivning kring vilka modulationsformer som är tillåtna på det så kallade PR-bandet.
Däremot står det vilken bandbredd du får använda, 10kHz, och uteffekt i enlighet med undantagsföreskrifterna.

D.v.s. "Vid frekvens- eller fasmodulering 4 W e.r.p. Vid amplitudmodulering med dubbelt sidband 4 W r.m.s. e.r.p.
Vid enkelt sidband och undertryckt bärvåg 12 W p.e.p. e.r.p."

Med andra ord, om du kör CW, digitala moder, AM/FM/SSB eller annat spelar ingen roll så länge du håller dig inom 10kHz
bandbredd och maximalt angiven uteffekt utstrålad från antennen. Observera utstrålad från antennen (!)

Här står uttrycket e.r.p. för "Effective Radiated Power", översatt ungefär "effektiv utstrålat effekt"

En antenn med ett gain, eller antennvinst, med flera dB ger dig en betydligt högre utstrålad effekt än tillåtet och du överstiger
således kravet på utstrålad uteffekt markant.

Några andra skrivningar än uteffekt i relevant e.r.p. och kanalbredden står ej att finna i undantagsföreskrifterna.

Se HÄR :)
 
Ett problem kan vara att utrustningen ska vara typgodkänd för användning på privatradiobandet. Byter man ut godkänd mikrofon mot en tongenerator kan det kanske anses att typgodkännandet intet gäller längre.
 
Tja, det går ju alltid att tejpa fast mikrofonen mot en högtalare för att gå förbi den eventuella detaljen.
 
En nackdel med att generera CW med tongenerator i SSB-passbandet är om bärvågs- eller sidbandsundertryckningen inte är tillräckligt stor och det är höga signalstyrkor. I regel inträffar det oftast bara på 80 och 40m. Jag har en minnesbild av att KWM-2 inte lät så kul på CW, men kommer inte ihåg omständigheterna. Vid QRP är det nog inget problem i praktiken.

/Roland
 
Ett problem kan vara att utrustningen ska vara typgodkänd för användning på privatradiobandet. Byter man ut godkänd mikrofon mot en tongenerator kan det kanske anses att typgodkännandet intet gäller längre.

Just ja, det är inte bara radion som godkännandet avser. Ack
 
Det finns ingen skrivning kring vilka modulationsformer som är tillåtna på det så kallade PR-bandet.
Däremot står det vilken bandbredd du får använda, 10kHz, och uteffekt i enlighet med undantagsföreskrifterna.

D.v.s. "Vid frekvens- eller fasmodulering 4 W e.r.p. Vid amplitudmodulering med dubbelt sidband 4 W r.m.s. e.r.p.
Vid enkelt sidband och undertryckt bärvåg 12 W p.e.p. e.r.p."

Med andra ord, om du kör CW, digitala moder, AM/FM/SSB eller annat spelar ingen roll så länge du håller dig inom 10kHz
bandbredd och maximalt angiven uteffekt utstrålad från antennen. Observera utstrålad från antennen (!)

Här står uttrycket e.r.p. för "Effective Radiated Power", översatt ungefär "effektiv utstrålat effekt"

En antenn med ett gain, eller antennvinst, med flera dB ger dig en betydligt högre utstrålad effekt än tillåtet och du överstiger
således kravet på utstrålad uteffekt markant.

Några andra skrivningar än uteffekt i relevant e.r.p. och kanalbredden står ej att finna i undantagsföreskrifterna.

Se HÄR :)

Stort tack, ding "google-fu" var bevisligen bättre än min :)

Tack alla andra också för input!
 
En nackdel med att generera CW med tongenerator i SSB-passbandet är om bärvågs- eller sidbandsundertryckningen inte är tillräckligt stor och det är höga signalstyrkor. I regel inträffar det oftast bara på 80 och 40m. Jag har en minnesbild av att KWM-2 inte lät så kul på CW, men kommer inte ihåg omständigheterna. Vid QRP är det nog inget problem i praktiken.

/Roland

Att generera "fusk-A1" eller emissionen J1A (="sändning av telegrafi för hörselmottagning via till/från nyckling av en underbärvåg matad till en sändare med ett sidband och undertryckt bärvåg")
genom att till/från-nyckla en ton i mikrofoningången till en SSB-sändare fungerar, men kräver en ganska bra radio om resultatet ska blir bra.

Både val av tonfrekvens, bärvågsundertryckning,distorsionsundertryckning samt sidbandsundertryckning behöver vara noga övervägda. Tonfrekvensen ska helst vara så hög att andra övertonen faller utanför SSB-passbandet med en viss marginal, alltså minst 1500 Hz med ett 2,5 kHz SSB-passband.
Bärvågsundertryckningen bör vara minst 40 dB liksom sidbands- och distorsionsundertryckningen.
Detta gäller i synnerhet vid högre sändareffekter.

Den tidigare nämnda Collins KWM-2 hade ett stort problem med spuriouser initialt;
vid nedtryckt telegrafinyckel gick ofta 5 signaler "ut i luften".
  • Den önskade telegrafibärvågen 1000 Hz över den undertryckta bärvågen
  • Andra övertonen av telegrafitonen 2000 Hz över den undertryckta bärvågen
  • Den inte alltid helt undertryckta bärvågen
  • Det motstående sidbandet med en signal 1000 Hz och en annan 2000 Hz under den undertryckta bärvågen
Dessutom behöver ALC och utstyrningsnivåer vara justerade så att nyckelknäppar undviks.

När en senare producerad eller modifierad KWM-2 med en högre ton, 1750 Hz, användes minskade problemet påtagligt.
Det är inte någon tillfällighet att den ITU-normerade centerfrekvensen när "fusk-F1" eller emissionen J2B ska genereras är 1700 Hz.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Back
Top