Mast fundament

The_one

Well-Known Member
Hej!
Skulle behöva lite hjälp!
Står ifarten att resa min mast.
Masten är av järn konstruktion med en höjd på cirka 10m.
Där utöver kommer det att sitta cirka 3m mast rör.
Masten kommer att stå utan staglinor. masten är 50cm i sida ned till.
Två frågor som jag behöver svar på.

Ett, Hur stort skall fundamentet vara?
Har idag grävt 1,10 djupt och 1,10*80. Hålet i sig är koniskt d v s att det har en större bas, cirka 1,40.
Räcker detta??


Två, för att kunna skruva fast masten i fundamentet behövs det sex stycken gängstavar.
Vilken typ skall det vara??
Måttet är M20, men skall det vara el-zinkat , varm zinkat, hel galvat eller vad??


73`s Andreas
 
Det hålet räcker nog till med råge. Jag gjorde ett något större hål till min mast (14 meter med 5 meter topprör) och fick sedan höra kommentarer om att jag tagit i onödigt mycket, hi.

Se till att få i ordentligt med armering. jag köpte ungefär 35 meter och tråcklade ihop det till en bur.

Gängstängerna köpte jag av en kille som satte upp kommersiella master. Det var visst lite bättre legering i dom än i de man köper i järnaffären. Men det var nog "overkill". Med 6 st. M20 så lär det hålla med vilket "bonnjärn" som helst. Se däremot till att få bra ytbehandling så att dom inte rostar upp. Elförzinkat är helt kass. Det rostar efter ett par år.
 
Så nu är det nästan klart!
Gängstavarna är inköpta och armeringen likaså.
Men det blev bara tre stycken tyckte det kändes lite väl mycket med sex stycken.

Tack för inpoten!
Var nog lite inne på att göra hålet lite större.

Cirka 1,30 djupt och 90*1,10 samt lite koniskt.

Better safe then sorry!

73´s Andreas
 
De gängstängerna man köper i järnhandeln är vanligtvis i 8.8 kvalitet och varmgalvat, 3 st M20 i denna kvalitet klarar betydligt större mast än den du har ;)

Nästa steg är 12.9-stål men detta kan vara knepigt att få tag i som galvat. Men 12.9 är överkurs så det står härliga till, används bl.a. till tävlingsmotorer som topplocksbult för att dom ska kunna återanvändas samt palla det högre cylindertrycket.
 
Min mast, 12 meter belysningsmast (fyrkant 20x20 cm) står på medföljande fundament.
Det är 180 cm långt (djupt?) och ca 30x30 cm i toppen. Det är något koniskt, och är större i botten, kanske 40x40 cm (mätte aldrig).

Tungt som f*n var det i alla fall.
 
OK, får hoppas att mitt räcker :)
Har börjat på armeringen nu.
Slog ned fyra stycken armeringsjärn som stomme....

Slog ned ett koppar rör som jordning också.

74´s Andreas
 
Kopparrören inuti fundamentet? Tveksamt om det gör nån nytta alls, kopparrör ska väl ha kontakt med just *jord* (alltså myllan) för att fungera? Betong är en usel ledare, ju.

Kopparrör/plåt borde väl sitta nära fundamentet? Om man nu ska ha såna alls - jag körde i 20 år utan sånt och slapp få direktträffar i masten vid åska. Min teori är att masten INTE ska ha nån jordförbindelse, eller i vart fall sämsta tänkbara för att göra det svårt för potentialskillnader att byggas upp. Men det är ett helt annat ämne, ju.
 
Naturligtvis använder jag inte koppar röret som en del av armeringen utan anbart som jordning.
Och du har helt rätt på fråga två det är en helt annan diskussion :D
Det finns många som säger både det ena och det andra, jordat eller ojordat.
Tyckte det var lika bra att förbereda i a f.


73´s Andreas
 
Hej Ettan (The one)!
Personligen tror jag på att både åskan och elen från det svenska kraftnätet är lata av naturen och söker sig till den närmaste (lågohmiska) vägen till jord.

Kan man förhindra att åskan tar vägen via koax-kablage och fastighet är mycket vunnit.
Inte minst ur brandsynpunkt.

Om du är i grävtagen, kanske det finns grävutrymme även för en bit kopparplåt som
anlutes till ditt kopparrör för att ytterligare minska jordtagsresistansen.

Bifogar några länkar som midsommarläsning:

http://www2.arrl.org/tis/info/pdf/0206056.pdf

http://www.sgcworld.com/Publications/Articles/lightning2.pdf

http://www.repeater-builder.com/antenna/mil-std-188-124b.pdf

http://www.repeater-builder.com/antenna/mil-hdbk-419a.pdf


73 de SM7HPD/Hans
Glad midsommar!:)
 
Last edited:
Intressant läsning Hans. Speciellt de två första dokumenten. Har du info om var man kan få tag i skydden här i Sverige? Jo jag kan googla, men inte just nu.....:D
 
Jag tror att det där med kopparröret tagits upp tidigare här.
Man skall aldrig jorda genom fundamentet. Jordledningen måste dras utanför.
Vid en direktträff finns det annars risk att den kraftiga strömrusningen spränger fundamentet.
 
Menar du genom fundamentet att man har använt armeringen som en del i jordningen?
För det jag har gjort är att jag har slagit ned ett koppar rör i mitten av hålet och dragit en separat koppar ledning som inte har kontakt med armeringen.

73´s Andreas
 
Tyvärr finns det både få bra och många riktigt dåliga råd och metoder. I min bransch är rätt utförd jordning viktig, så studera gärna en kommersiell mast för mobiltelefoni eller radiolänk och se hur riktiga jordningar görs, tyvärr syns inte det väsentliga som finns under backen.

Tillägg: Att bara banka ned ett sketet litet kopparrör i backen intill masten duger inte. I min bransch är det utrustning för 100-tals Kkr som skall skyddas så gott det går och kostnaden för att göra detta är bara en bråkdel.

Ett bra exempel finns på sid 19-20, 61-62 i denna PDF

Blixten skall helst ned i backen och inte följa kablarna in till ditt shack (och bostad). Investera lite och jorda ordentligt! I det långa loppet kommer det att löna sig och du har en billig försäkring på köpet.
 
Last edited:
Hej alla igen!

Jo Krister (5KRI), relästation 602 är ett utmärkt exempel på en väl genomförd installation.
Har även denna länk sparad sedan tidigare. Den visar på ett pedagogiskt sätt betydelsen av jordning och gemensam jordpunkt så att t.o.m. försäkringsbolagen blir nöjda.

När man nu är i länktagen finns ju även denna:

Information om Blixten Åska Åskskydd Åskforskning

Hittade även en pdf-fil om störningar.
Kanske denna går att bifoga.

Det finns mera. Ska fundera.
HàDè så länge,

73 de SM7HPD/Hans
 
Jassåå, e hann i farrten igen!

Glömde den tredje länken om åskskyddet för några inlägg sedan:

http://www.sgcworld.com/Publications/Articles/lightning3.pdf

Jo, Rör-Bjarne, det finns en del åskskyddsprodukter med E-nummer.
Har lite pdf-sidor inscannat, men vet inte om dessa går att bifoga i detta forum.
Ska testa lite igen.
Förra försöket gick dessvärre åt det berömda...... trots ordet klar från hemsidan.
Kanske är filerna för stora.

Men, FBJ, testar om de kan komma fram till dig via de säkra linorna.
Ska först prova via det virtuella radiorummet i Fjelie.
Om inte den lokala radiokommissarien misstycker.
Det råder ju som bekant hårdare finanstider numera (HiHi)!

73 es sill es bär
 
Last edited:
Köpte igår en 21m WIBE-mast som jag tänkte resa och har lite frågor om hur ett sådant fundament behöver se ut och vad för gängstång man skall använda för den.
Det är en ganska tung konstruktion, väger 1.5ton ungefär och varje sida är 1m (3st).
Antar att man behöver gjuta en rätt så stor platta i botten först.
Hur mycket armering behöver man?

Hoppas det är OK att fortsätta på den här tråden.
 

Attachments

  • DSC_2975.JPG
    DSC_2975.JPG
    99,6 KB · Views: 264
  • DSC_2976.JPG
    DSC_2976.JPG
    98,5 KB · Views: 270
Din mast liknar den som beskrivs i detta dokument.

http://www.scanmast.se/wk_custom/do...4c-9939-00b0a2a1b485}_komm_serie1000_1200.pdf

Där finns en fundamentskiss på sidan 8, och jag tror att du kan få mer information från tillverkaren
Scanmast AB i Mora, som köpt WIBE:s mastdivision.

Om du uppger vilken topplast och vindyta som kommer att monteras, och också vilka stagnivåer som är tänkta samt markförhållandena har man tillräckliga indata för att kunna föreslå ett lämpligt fundament.

Om man inte vill anlita en byggkonsult är masttillverkaren rätt ställe för att söka sådan information.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Jaha, där ser man. Jo det är en WIBE S1000 som jag har så man kanske skulle höra av sig till Mora :)
Tackar för infon.
 
Verkar inte som man på WIBE är så intresserade av privatpersoner.
Vore ju fint om det gick att sätta upp masten utan staglinor som antenner kan fastna i när man ska hissa upp dom och så vidare. Hade funderingar på att gjuta en betongplatta 4x4x0,3m eller liknande på ca. 2m djup. Sedan har jag 3st gamla betongringar som är 60x150cm som jag tänkte ställa på betongplattan och fylla med betong. Skulle detta hålla tro, eller krävs något annat?
 

Attachments

  • IMG_1530.JPG
    IMG_1530.JPG
    97,5 KB · Views: 249
  • DSC_7712.JPG
    DSC_7712.JPG
    100 KB · Views: 132
Nu är det nog dags att göra slag i saken! Ingen som ligger på något gammalt dokument som beskriver stagningsberäkningar på masten för några vanliga amatörradioantenner i toppen?
 
Back
Top