Master och bygglov

Mänskliga rättigheter_ Dumheter!

Lite konstigt det här egentligen.
Enligt PBL så anses master för amatörradioantenner som "mindre anläggning och kräva därför inte byggnadslov".

Det finns ju dock ett ganska enkelt knep kvar för Ove!

Vad de än hittar på med master så kräver faktiskt inte antenner byggnadslov.
En 17,5m mast med större yagi på som tophat och gammamata den i botten så har han helt plötsligt en kapacistanshattad vertikal för 160m.

Om inte det hjälper så får han väl sätta upp en vindsantenn och köra med full laglig effekt så kan ju grannarna få jämföra "hemelektroniska utrustningen".

Hjälper inte allt detta o kammarrätt, tja, då är det EUs direktiv om mänskliga rättigheter. De där paragraferna om att alla EU medborgare har rätt att utöva fritidssysselsättningar. Det är den paragrafen som gör att man kan se parabolantenner på varenda balkong i vissa bostadsområden fastän fastighetsägaren inte vill ha några.


Glöm bort allt trams om mänskliga rättigheter för Svenskar i Sverige.

Den enda hållbara lagstiftningen är att finna i EU lagstiftningen.

För att erhålla detta skydd så måste masten/antennen användas för gränsöverskridande handlel eller försök/marknadsföring för att handla mellan två eller fler EU länder.

Dokumentet heter "com2005_0276en01.pdf".

Det kanske finns på Svenska men jag har bara den Engelska varianten.

Dokumentets innehåll var tillräckligt för att ställa till problem för Engelska kommuner och deras försök att bromsa antenner etc.

Jag kan skicka filen direkt till intresserade. Skicka ett email direkt till mig ( se QRZ ) men inte till Ham.Se mailen d[ jag aldrig kollar den.


//Dan, M0DFI
 
Då var man näste man till kommun-kommunikation... finns det någon som har en bild på en 20m-mast med en jagare i eller liknande som jag skulle kunna bifoga till kommunen så att dom får en hum om hur det kan komma att se ut?
Gjorde ett par ritningar på stagat repektive ostagat alternativ men man får inte någon riktig bild av hur det kan se ut ändå tycker jag...
 

Attachments

  • Ostagad_mast.pdf
    102,7 KB · Views: 40
  • Stagad_mast.pdf
    103 KB · Views: 34
Det "ska inte" fordras bygglov för en amatörradiomast.
Om det nu är så att du känner på dig (eller du redan vet?) att byggnadsnämnden kommer att kräva detta av dig, så bör du göra en ansökan med orden "Härmed ansöks om bygglov OM SÅ ERFORDRAS". På det viset kommer du runt hela deras benhårt raka krav, om de nu råkar vara sådana, och de bör då själva ha vett och förstånd att ringa några kollegor på andra orter. De brukar göra så när de blir osäkra. Då får de beskedet att det inte fordras om det är för en privat enskild fastighets behov för en radioamatör. Det är sådant som jag vet. Inte tror.
När du uppvisar dokument kring din mast så kan det vara mycket klokt att även bifoga statiska uppgifter. Annars blir det möjliga resultatet att nämnden hänskjuter ärendet tillbaka till dig för komplettering. Rent psykologiskt bättre att bifoga så mycket information som möjligt.
Den enda detaljen som man kan hänga upp sig på från kommunens sida är Miljökontorets åsikt om huruvida din 'anläggning' kan anses vara nedskräpning (hör och häpna).
 
Problemet för mig är att min ende granne ute i skogen har ringt och beklagat sig över mitt projekt och därför ville kommunen att jag skulle skicka in en ansökan. Tänkte då att jag kunde skicka med ett exempel på en mast. Påpekade just detta med privat mast och byggnämnden hade visst läst på lite och sade att domarna spretade åt alla håll, därför ville dom se vad det var jag tänkte sätta upp.
 
Hej
Nej, du kan behöva skicka in en Anmälan inte en ansökan.

https://www.boverket.se/sv/byggande/bygga-nytt-om-eller-till/anmalan/

Länken till Boverket går till en webbplats där Boverket berättar hela förfarandet och vilka rättigheter grannar har.
En granne kan göra en tillsynsanmälan till byggnadsnämnden som då ska påbörja ett tillsynsärende för att utreda om åtgärden strider mot plan- och bygglagstiftningen.

Det är väl där där du har hamnat nu.

Vill man av någon anledning göra en anmälan för en amatörradiomast skulle man till exempel kunna skriva.

Jag har för avsikt att uppföra en mast för amatörradio på min fastighet.
Uppförandet är enligt enligt Plan-och byggförordningen 2011:338 (6 kap. 2 § p 1) undantaget från bygglovsplikt.
Masten kommer exklusive antenner att understiga höjden 20m varför hinderanmälan enligt 6 kap 25 § Luftfartsförordningen (2010:770) ej erfordras.

Skriv under och skicka in.

Du kan bifoga en skiss över mast och var den ska placeras.

Jag skrev understiga 20m exklusive antenner med flit då 20 meter är frihöjden utanför tätbebyggt område. Det går att skriva annan höjd och det går att bygga högre master. Då skriver man en högre höjd och att anmälan enligt luftfartsförordningen kommer att ske. Se nedan,

Enligt 6 kap 25 § Luftfartsförordningen (2010:770) ska alla föremål över 45 meter (inom tätbebyggt område) eller 20 meter (inom annat område) anmälas skriftligt till Försvarsmakten minst fyra veckor innan arbetena påbörjas. LFV förvaltar Försvarsmaktens hinderdatabas.

73 de SM7NTJ Lorentz
 
Tackar och bockar!
Nu vet jag i vilken ände man skall börja dra iallafall så får vi hoppas att allt går bra så min mast kommer upp någon gång huhu
 
Har du detaljplan där du bor ? dvs tomten ligger på detaljplan ? Om inte så kan du "nästan" göra vad som helst. Det krävs väldigt mycket om ett överklagande skall gå igenom på icke detaljplanerad mark. Och mycket kräver inte heller bygglov på områden utanför detaljplan. Detaljplaner finns oftast bara runt tätorter och som sagt bygglov krävs även här men kommunen har mindre makt då det inte är specat exakta regler. Och har du typ minst 4.5 m till gräns borde det inte vara några bekymmer. Kommuner (byggnadsnämnder) tror oftast de har mer makt en vad de verkligen har.. vilket jag har själv fått erfarenhet av och dragit ett fall till högsta instans (mark o miljö-överdomstolen). Jag vann men sånt tar ju alltid tid och ork tyvärr....
 
Näe, jag bor mitt i skogen. Det är min ende granne som kan se masten som klagat.
 
Last edited:
Lämnade in ansökan idag, den enda var att jag skulle komplettera med avstånd från närmaste väg annars är det väl bara till att vänta och se då. Tänkte börja med att gräva för fundamentet ändå.
 
Om/Hur detta utvecklar sig vågar jag inte uttala mig om men:

Om Du till slut får upp masten med antennerna så anslut absolut inget
utan låt grejorna stå där ett tag. Klagar grannen med lagföring och eljest
om att "hen" är utstörd så kan Du då avfärda alla påståenden med bildbevis
etc.

Det "räddade" mig från några gnällspikar för många år sedan.
 
Mig med, men det var 70-talet och PR-radio. Dom hörde mig i tv´n, och refererade till samtal och vad vi pratade om. Detta samtal hölls muntligen i trädgården öga mot öga. De störda bodde ca: 500m bort så troligtvis gick de förbi utanför.
Börje Nilsson (Televerket Radio) kom ju givetvis ångande som en raket och fick sig ett gott skratt. Efter lite mätande fick jag några drosslar att löda in på mikuttaget inne i radion, det rasslade obetydligt i hans specka när han drog i spiralsladden.
På taket satt min HyGain 2x2 el vertikalt kvar i många år efter det utan ett minsta ljud från ngn granne.
 
Är den byråkratiska bollen i rullning krävs det tålamod nog för att vänta med att börja göra något tills den slutat rulla.

Jag kan bara önska dig lycka till med att bjuda in grannen på fika och försöka lösa problemet.

73 de SM7NTJ Lorentz
 
SM4WII: Tips kontakta SM6KYP Sven-Erik. Han har haft ett sådant ärende och fick rätt - gick i högsta instans.
Bra att hänvisa till tidigare rättsfall. Såvitt jag vet ska bygglov ej behövas (så som SM6FUD noterat).
73 Lars
 
Å hej å hå... nu har grannen överklagat till mark- och miljödomstolen :(
Då har du tydligen fått bygglov och det är positivt.
Jag hoppas att det negativa med mark- och miljödomstolen omvandlas till något positivt innan vinter med snö och kyla slår till.
73 de SM7NTJ Lorentz
 
Jag gjorde lite ritningar för mig själv när jag planerade mina “master” i mitt föra QTH. Det var mer för mig själv för att bedöma hur “jäkligt” det skulle se ut för grannarna, även om jag fick sätta upp mer eller mindre vad jag ville.

Ta en bild från vägen vid grannens tomt (rikta INTE in kameran mot grannen... får du problem med det med) mot din tomt och rita in mastens i bilden med photoshop, gimp eller paint och använd den för hur det kommer se ut. Du har mast som du bifogade, klistra in den! Du vet hur lång mast du kommer att ha, vilka antenner, så du vet exakta mått. Gå in på google maps, eniro eller hitta beroende på vilken som ger bäst bild och ta fram ditt hus (antar att du inte har gatovy då du bodde på landet), men du ser skuggorna på ditt hus, träd, flaggstång etc. Och du vet hur högt ditt hus/flaggstång är (gå efter vertikala linjer, inte snea hustak) = du kan få ut höjden på träden. Ta samma träd från ditt foto som du tog från grannen och klistra in masten. Och är du noggrann så kan du få rätt exakt hur det kommer att se ut. Du kanske får göra flera olika mätningar för att få rätt vinkel för att få fram den exakta höjden på masten. Exempelvis, du får ha en mätpunkt vid ett träd i förgrunden och din TV-antenn längre ifrån, i mitten kanske du planerade för din mast. Så trixa lite så kommer du få en bra bild. Men ta bilden från vägen vid grannen, det är så han ser det.
 
Jodå, bygglovet var inga bekymmer alls. Detta överklagades till länsstyrelsen som dömde till min fördel och faktiskt gjorde en mycket bra beskrivning av bakgrunden till deras beslut också... men nu är det domstol då.
Var in och kollade på lite domar på deras hemsida och det verkar inte bli något förrän om ett par år vad det såg ut.
 
Back
Top