Megger

Jag håller på att städa upp massa saker nu som vill bli av med.
Så min fråga kan man ha nytta av en Megger inom radiosamanhang??
Jag har en äldre variant som jag vill bli av med.
Bild kommer senare.
 
En Megger av det anrika fabrikatet Evershed&Vignoles är avsedd för isolationsprovning,
och är mer ett instrument för elinstallatörer. Den handvevade varianten är ganska vanlig.

"Bör ej saknas i något hem"

1668355961335.png
 

Attachments

  • 1668355777363.png
    1668355777363.png
    1 MB · Views: 4
Haha... ikväll fick jag höra en historia från styr-och reglerutbildningen där någon anslöt en kopparnit i en toalettsits via dolda ledningar till en megger....
 
Megger TDR2000 är ett testinstrument för ledningar, som kan detektera var avledningar och skador i teleledningar har uppstått och vilken sorts skada det är. Det var länge sedan jag såg ett sådant i bruk, men vet att det används för att kontrollera teleledningar och twisted-pair dataledningar.
 
Jag räddade en Normatest ISO från återvinningen. Det är en modernare än den som AOM visade då den har transistoriserad generator. Som vanligt hade någon lämnat gamla batterier kvar som förvandlats till en klump av obestämbar massa. Gick dock att sanera i alla fall hjälpligt så den fungerar. Isolationsprovaren kan nog med fördel användas för att prova nätfilter som innehåller RIFA-kondensatorer - innan de ansluts till nätspänning. Att bara testa med multimeterns resistansmätning ger sällan något eftersom det är först med lite högre spänning som det ballar ur.
På ZBB:s tema kan jag nämna att jag hört historier där man använt den äldre Meggervarianten och tävlat om vem som klarar av högst spänning. Även tävling med vridtransformator har förekommit som mandomsprov (eller vansinnesprov...). Varken megger (spänningsprovare) eller vridtrafo bör saknas i ett välutrustat hem.
 
Back
Top