Metalltätningar pg gänga

SM0YDO

Well-Known Member
Hej jag söker tätningar i metall till lådan med dom gängade hålen och jag tror att det är pg gänga
 

Attachments

  • 20230909_200904.jpg
    20230909_200904.jpg
    3,1 MB · Views: 21
  • 20230909_200920.jpg
    20230909_200920.jpg
    3 MB · Views: 21
Gå till närmaste elfirma (som sysslar med elinstallationer) så kan de hjälpa dig. Du kan även själv mäta vad det är för storlek på de gängade hålen (till exempel med ett skjutmått) och på så sätt lista ut vad det är för tätning du behöver.

Om du prövar att googla på Pg-gänga så finns bra info på tillexempel Wikipedia:

Wikipedia - Pansarrörgänga

Skulle det inte vara Pg-gänga så är det troligtvis metrisk fingänga, med stigning 1,5mm/varv.
 
Last edited:
Jo jag har handlat en del prylar ifrån Elbutik.se på nätet och dom har tätningar i plast i både M gänga och PG gänga och jag provade gängan med en plastförskruvning som var M gänga och den gick inte bara lite metalltätningar är det specialgrejjer eller ?
 
Förr i tiden var de flesta förskruvningar i metall (förnicklad mässing), sen blev det vanligare med plast.

LAPP Kabel i Stuttgart har ett stort utbud under varumärket "Skintop", de finns både i plast och metall, och även i varianter med kontaktbleck för eventuell kabelskärm. Kika på tyska Ebay så hittar du lite av varje:

Ebay.de - LAPP Skintop
 
Jag kom på hur jag skulle söka på Google och hittade sådanna tätningar på Proffsmagasinet Rutab
 
Last edited:
Kom en påse idag med två olika storlekar med tätningar idag den mindre passade i dom små hålen på långsidan men den större var för stor för hålet på kortsidan kanske sätter jag dit en förskruvning där och tar ut ledningarna där istället
 

Attachments

  • 20230914_160502.jpg
    20230914_160502.jpg
    3 MB · Views: 12
Jaha, nu fattar jag vad du var ute efter :) det på bilden brukar benämnas "blindproppar", trodde det var förskruvningar du skulle ha tag i, de kallades ibland också för "tätningshylsor"...

Vad var det för gänga på dem nu då? :)
 
Back
Top