Mfj 931 artificiell ground

SM0YDO

Well-Known Member
Såg en sådan till salu på Tradera för jättelängesedan men jag bjöd inte på auktionen .Men
Hur fungerar en sådan tuner ? Kan den vara ett alternativ till oss som har problem med
Att få upp hela dipoler i ett bostadsrätts område där det är trångt mellan lägenheterna
Men jag har några träd och ett berg på baksidan av huset . För en tråd men inte en dipol.

Mvh Lasse sm0ydo
 
Hur fungerar en sådan tuner ?
Den stämmer av din korta jord-radial till resonans på de flesta banden så att din tranceiver ser en bättre anpassning.
Detta betyder inte att du automatiskt har en bra antenn bara att den är resonant.

Dra ut en tråd till ett träd och mata tråden via en ATU eller en 49:1 Unun.
Koppla in en jordledare och dra ut även den och stäm av antingen med en Mfj931 eller en vanlig ATU, det gör ingen skillnad.

Det är trådlängden i förhållande till våglängden som bestämmer verkningsgraden.
 
Är det en in och en ut kontakt på Mfj 931 eller drar man en separat jordledning till motvikten på dipolen eller ?

Mvh Lasse sm0ydo
 
Är inte ena benet på en dipol för 80 meters bandet ungefär 20 m åt ena hållet också så tar man så mycket ledning
Åt andra hållet som man får plats med fram till veranda räcket och sen stämmer av med mfj 931 kan man göra så ?
Och så får mitten hänga på den ska dipolen hänga där det blir
 
Du kan kombinera jordplan och antennledning hur du vill bara allt som ingår i antennen hänger i luften.
Matar man inte på mitten så får du genast en variant av OCFD vilket också fungerar.
Om du inte stämmer av jordplanet (som egentligen också är antenn) så får du stämma av antennledningen, bara att välja.

Det jag vill säga är att det inte spelar någon roll var i antennsystemet du placerar din anpassning det är mängden tråd i luften som avgör hur det fungerar i slutändan.
Det finns ingen "magisk" jordplans-ATU som kan kompensera för en verklig "tråd i luften"
 
Är det en in och en ut kontakt på Mfj 931 eller drar man en separat jordledning till motvikten på dipolen eller ?

Det finns ett jordtag och en polskruv på baksidan. Apparaten skall kopplas i serie på din jordledare/motvikt.
 
Jag bor en våning upp med en antre veranda så jag kommer inte åt vridkondensatorn på bilden.

hittade ritningen på mfj931 och det ser ut som man mäter jordströmmen genom en toroid
Och så är det en spole med en massa varv och tappningar med en vridomkopplare etc
 
Hej så TX ansluter man till Jordskruven på radiostationen och J1 ut till det ena dipolbenet så långt
Som det kan bli rent praktiskt eller ?
 
Är det riktigt ritat i schemat där? Punkten S1 kommer ju alltid till gnd genom förbindningspunkten mot R2 ?? L1 har ju egen förbindningspunkt mot gnd !! Att T1 sekundär ska ha ena lindningsänden till gnd är väl ok men inte ihop med S1 till R2.. - Har jag vaknat eller hur ser jag det hela!?

/Sven.
 
Krattan - gnd - gemensama punkten.. - Som det är ritat i schemat så är ju S1 "alltid" till gemensama punkten! Vad får då S1 för funktion? L1 kommer ju dessutom till gemensama punkten från två håll.. ! Jomen, där ser jag, S1 kopplar in dom varv uppifrån mot gemensama punkten, så blire.. - Är jag vaken nu?

/Sven.
 
Last edited:
Ja bilden är riktig.
Vi är inte vana att tänka "baklänges" , induktansen är ställbar, därav den jordade omkopplaren som även är jordpunkt för avstämningsindikeringens strömtransformator.

Om jag tar mig friheten att så här i slutet på året uppfinna begreppet ground tuning unit, GTU och ritar in den i en liten bild tillsammans med en ATU.

ATU_GTU.jpg
GTU stämmer av motvikten, eller vad man nu vill kalla den, så att den blir resonant.
ATU stämmer av antennledaren så att den blir resonant

Den vänstra ledaren i bilden ansluts till vad man har tillgängligt som motvikt.

73 de SM7NTJ Lorentz
 
Tanken är ju att med apparaten kunna få en allt för kort jordtråd att bli funktionell som jordplan.
Dvs man stämmer av jordtråden ungefär som man stämmer av en antenntråd.
Men visst är MFJ lite kryptisk i handboken....

Prylen såldes i många ex på min tid vid SRS, och många ansåg sig ha nytta av den, och kunde köra radio exvis på 7 våningen där ingen jord fanns och jordtråden bara kunde vara 7 meter eller så. Dock blev den adlig riktigt populär, förmodligen pga att få förstod sig på den.
Själv har jag inte testat.

Man kan förstås oxo förlänga en jordtråd med en förlängningspole så som man förlänger en antenn.

De
SM4FPD
 
Det där med scheman kan se lurigt ut ibland. - Här kopplas varven in på L1 uppifrån och förbikopplar de nedre varven via S1. Bra med lite hjärngympa på morgonen - hi..

/Sven
 
Det finns några videor på youtube där man kan titta på hur man vrider på rattar och kranar på apparaten .

Mvh Lasse sm0ydo
 
Om jag tar mig friheten att så här i slutet på året uppfinna begreppet ground tuning unit, GTU och ritar in den i en liten bild tillsammans med en ATU.
Bra bild, här ser vi hela antennsystemet med sina två antennhalvor och respektive tuningapparatur.
Här får man inte lägga till en choke på antennledningen för då fungerar inte denna princip.
Tydligt är att tranceivern fungerar som nu som dipolens mittisolator.

Om man istället ansluter GTU till ATU chassi så kan man ansluta en choke på TRX utgång.

....vilket fungerar bäst?

MFJ 931_setup.jpg
Så här ser det ut i manualen.
Läser man vidare så ser man att MFJ skriver :
"Connect your transmitter of antenna tuner to the binding post labeled "To Transmitter or
Antenna Tuner Chassis Ground" on the back of the MFJ-931.
Note: This wire needs to be as short as possible, preferably with the ground posts as close as
possible i.e., the units side by side or one on top of the other."

Dom anser alltså att GTU´n ska stå på TRX och anslutas med kortast möjliga kabel.
Det är inte riktigt överensstämmande med deras kopplingschema men dom anger båda möjligheterna i texten.
 
Last edited:
Back
Top